Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen?

Het verhogen van sales effectiviteit is een uitdaging voor veel sales managers. Hoe doe je dat? In mijn boek Verbeter je sales beschrijf ik een aanpak om de sales effectiviteit te verhogen. In dit artikel staan de uitgangspunten van dit boek.

Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen?

Verkopers besteden 11% aan verkopen
Onderzoek laat zien dat verkopers slechts 11% van hun tijd besteden aan daadwerkelijk verkopen. Dat ligt voornamelijk aan de kwaliteit van het onderliggende salesproces. Enkele voorbeelden: verzamelen van niet-gestandaardiseerd offertemateriaal, verkrijgen van goedkeuringen voor prijsstellingen. Zaken waar salesprofessionals geen invloed op hebben, maar die zeer tijdrovend zijn. Verbeteringen in de sales effectiviteit - toenames in gegenereerde kansen en conversie van kansen naar orders - van ongeveer 10-50% zijn niet ongebruikelijk.

Veel laaghangend fruit
De traditionele aanpak om de effectiviteit te verbeteren, is primair gericht op het individu en niet op het proces. Dat is vreemd. Want waarom zou je de beste mensen uit de markt halen en ze intensief trainen als de interne processen niet op orde zijn?
Procesverbeteringen hoeven niet per se ingewikkeld te zijn. Sommige verbeteringen zijn eenvoudig te implementeren en leveren direct rendement op. Bijvoorbeeld het versnellen van het offerte-productieproces of een meer nauwkeurige forecasting.

Niet alleen de mensen verbeteren maar vooral het proces
Interne processen zijn dus vaak debet aan de geringe tijd die wordt besteed aan daadwerkelijke verkoop. Verkopers hebben steeds meer tijd en leads nodig om dezelfde hoeveelheid omzet te realiseren. De traditionele aanpak om sales effectiviteit te verbeteren, is gericht op het individu: neem de beste mensen aan en train ze goed.

De centrale vraag is echter: wat is het nut hiervan als het onderliggende proces niet goed in elkaar zit? In andere bedrijfsprocessen zoals productie zijn procesverbeteringen standaard geworden. Een toenemend aantal organisaties behandelt sales als een productieproces. Variërend van kleine onbekende bedrijven tot bekende organizaties zoals Amazon.com, General Electric en British Telecom.

Stoppen, verplaatsen of vereenvoudigen
Een groot deel van het verbeterpotentieel ligt in de beslissing met welke activiteiten je moet stoppen, vereenvoudigen of verplaatsen. Wat voegt het toe aan het salesproces? Een kritische blik naar binnen dus.

  • Kan je een activiteit stoppen zonder verdere gevolgen? Dan kun je deze volledig verwijderen.
  • Is de activiteit te automatiseren, standaardiseren of versimpelen? Dan kan je deze vereenvoudigen.
  • Kan de activiteit sneller, beter en/of goedkoper?  Dan kan je deze verplaatsen.

Alexander Loudon
www.verbeterjesales.nl
Daar is ook meer informatie te vinden over het boek Verbeter je sales, uitgegeven door Academic Service

Alexander  Loudon

Alexander Loudon

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,8
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Erwin van der Ploeg |  http://www.1kapper.nl

Het spijt me maar bovenstaande zie ik als een constatering zonder duidelijke oplossing

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..