Gedachteloos verkopen is destructief

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Iedereen verricht dagelijks talloze handelingen totaal gedachteloos. Juist bij verkopen is dat gevaarlijk. Tips om uzelf uit uw onopgemerkte sleur te halen

Gedachteloos verkopen is destructief

We weten allemaal dat hoge 'persoonlijke motivatie' om ons werk te doen van grote invloed is op onze effectiviteit. Aangezien velen elke dag toch weer in een soort tredmolen terecht komen, ontstaat met regelmaat 'gedachteloosheid': gewoon doen wat u altijd doet, in eenzelfde ritme. Bijvoorbeeld eerst een kop koffie halen, pc aan, praatje met collega en dan aan het werk. Of anders beginnen met de dagplanning en het rij-routeplan bekijken, op naar de eerste klant, autoradio aan en gaan met die banaan.

In het boek Influencer (K. Patterson e.a.) wordt dit gedrag beschreven als 'gedachteloos' werken. Dit doet afbreuk aan uw persoonlijke motivatie en is slecht voor uw (verkoop)effectiviteit.  U komt in een sleur, zonder dat u er erg in heeft of - erger nog - zonder dat u het erg vindt. U stapt bij de eerste afspraak de auto uit, slingert uzelf nog even extra aan terwijl u vanaf de parkeerplaats naar de ingang loopt en zet uw gezicht en lichaam in een positieve energieke stand wanneer u bij de balie komt om u aan te melden.

Wat te doen om uit gedachteloosheid te blijven
1. Verander bewust uw standaard dagelijkse patronen.
2. Luister eens géén muziek/ radio op weg naar uw klant.
3. Rij andere dan standaard routes (neem een N-weg of rij eens om).
4. Denk eens 30-60 minuten (in de auto) aan de kenmerken van uw gesprekspartner.
5. Denk 30-60 minuten (in de auto) aan uw jaardoel en wat u anders kan doen om dat (eerder) te bereiken.
6. Bel regelmatig met mensen die uw creativiteit versterken of u stimuleren in slimmer werken
7. Bel met tegenpolen en leer van hun andere denktrant. Zoek mensen op die het vaak niet met u eens zijn en ontdek waarom dat zo is.

Er van langs krijgen in de kroeg
Ik heb een vriend, waarmee ik regelmatig afspreek in een kroeg. Drie uur lang krijg ik er van langs, moet ik hem uitleggen waarom ik doe wat ik doe – laat hij me daarover dus dieper nadenken. Hij neemt geen genoegen met obligate antwoorden en reageert niet op 'complimentjesvisserij' van mij. Soms zit ik versuft in de trein terug naar huis van de opgelopen klappen. Maar de week erna voel ik me weer scherper dan tevoren! Mijn brein is weer uit de sluimerstand.

Gedachteloos fit worden
Soms is gedachteloosheid juist wel goed . Dat is op de momenten dat u uw brein rust moet gunnen. Gebruik sporten daarvoor en wordt gedachteloos fysiek fit. Als u niet nadenkt, lijkt de tijd die u aan oefeningen besteedt sneller te gaan en raakt u niet gedemotiveerd door te denken "Hoe lang moet ik nog?!" Fysieke fitheid beïnvloedt sterk uw mentale fitheid.
Of ga naar 'stilte-plekken' waar u tussen de drukke werkzaamheden door even totaal ontspant. Een theehuis in the middle of nowhere bijvoorbeeld. Succesvol serial entrepreneur Kees Zeegers doet dat af en toe om vervolgens (soms) met de beste ideeën weer terug te keren.   

Conclusie
Zorg dat u uit de gedachteloosheid blijft wanneer u werkt en benut wanneer u gedachteloos kan zijn dat moment ten volle. Doe dit juist in fases waarin u zich minder creatief voelt of wanneer u even minder succesvol bent in uw werk.

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Aandacht, Zelfontwikkeling, Efficiency
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(26 stemmen)
Reacties

Arnold Steenbeek |  http://www.heart-selling.nl

Gedachteloosheid is in zijn beste vorm flow en flow is DE basis voor topprestaties, weten topsporters, muzikanten e.d.

De meeste verkopers weten ook wanneer ze in hun carriere in flow waren en zodra ze erover gingen (na)denken raakten velen die flow weer kwijt. Dus leuke stelling, maar feitelijk onwaar. En uit onderzoek blijkt het tegendeel.

Richard van Houten

Dank je voor je reactie Arnold.
Goede prestaties bereik je inderdaad in een Flow-staat, oftewel een alfa-staat, wanneer je hersengolven een alfa-golf frequentie hebben. Dat betekent dat je zeer geconcentreerd bent en een in een bepaalde rust verkeerd. Echter om doelen te bereiken moet je ze wel van te voren bepalen en inzetten. Topsporters hebben zich een bepaald doel voor ogen gezet. Doorgaans een persoonlijk record o.i.d.
Dat doel maken ze met regelmaat zeer sterk voor zichzelf. Daar trainen ze voor. Om in de wedstrijd in flow te kunnen geraken.

Als een verkoper dat ook bewust doet aan het begin van de dag (of op een aantal momenten van de dag), dan kan een flow status een zeer goed verkoopgesprek opleveren. Het beste is als je niet teveel aan verkooptechnieken denkt tijdens het gesprek, maar het in flow laat verlopen. Maar zonder krachtige voorbereiding op het doel, wordt het gedachteloosheid. En daar is dit verhaal op gebaseerd.

Voorafgaande aan de (top)prestatie die je als verkoper moet leveren, moet je jezelf trainen om uit gedachteloosheid te blijven voorafgaande- en ná de prestatie. Om zo zo effectief mogelijk te kunnen zijn tijdens bv het verkoopgesprek.

peter peperkamp

Ik vind het belangrijk om altijd scherp te blijven. En grijp alles aan om dat te blijven

Brend van den Berg

Wat bij mij altijd werkt is het begeleiden van nieuwe mensen. Kost vaak wel tijd en energie echter werkt het wel verfrissend.

Vooral wanneer een flow veranderd in een sleur.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..