Werkt het of werkt het niet?

Er bestaan verschillende vormen van intelligentie: IQ, EQ, SQ en LQ. Elke vorm heeft een bepaalde functie voor lichaam en geest. Het gaat er om deze vier vormen zodanig te verbinden dat u met visie, vertrouwen en plezier u werk doet.

Werkt het of werkt het niet?

Mijn allereerste baan in de verkoop was bij een bedrijf in Engelstalige encyclopedieën.
Ik ben met nog zes andere mensen tegelijkertijd ingestroomd, want voordat we de baan op mochten, kregen we een studieperiode van twee weken te doorlopen.
Een belangrijk onderdeel van deze studie was het letterlijk en figuurlijk uit het hoofd leren van een verkoopscript van zes kantjes A4.

Wat deed mijn mentor beter?
Onze mentor was een mevrouw van middelbare leeftijd, met wie ik een paar dagen heb meegelopen en die bekend stond als meest succesvolle en stabiele verkoper.
Doelgroep: particuliere universitair geschoolden.
Prijsstelling: de goedkoopste uitvoering kostte . €.800,- de duurste was 2.000,-
Ik heb mezelf altijd afgevraagd wat mijn mentor nu zo onderscheidend maakte, want ze verkocht maandelijks gemiddeld 16 sets, waar wij het als haar collega's moesten doen met een gemiddelde van 6!

Ik kende het script uit mijn hoofd, en toch, wanneer ik haar het hele verhaal hoorde doen, begreep ik er maar de helft van, want ze was niet te verstaan ... en toch scoorde ze continu! Zij was overal succesvol onder alle omstandigheden.   

We leven in een tijd die vergelijkbaar is met de tijd toen alle mensen die geloofden dat de aarde rond was, voor gek verklaard werden. Wie had er nu uiteindelijk gelijk? Juist, de mensen die bereid waren om van de betreden paden af te wijken, mensen die het lef hadden om uit hun comfort zone te stappen.

Vergelijkbaar met toen, doet spiritualiteit steeds meer van zich horen, ook en misschien wel met name in de verkoop. Voor en tegenstanders voeren soms heftige discussies over het wel of juist niet bestaan van zaken die er voor steeds meer mensen wel zijn, ondanks het feit dat we het bestaan er van vaak niet kunnen zien, horen en voelen, maar de resultaten die het brengt wel kunnen ervaren, of juist in het geheel niet willen ervaren.

Meerdere vormen van intelligentie
Wanneer we het hebben over intelligentie dan bestaat er voor velen niet meer dan het IQ. Alleen het verstand zou gerelateerd kunnen worden aan het begrip intelligentie.
Onderzoek van al jaren geleden heeft echter aangetoond dat er meerdere vormen zijn van intelligentie, waar we dagelijks mee te maken hebben, maar ons hier vaak in het geheel niet van bewust zijn.

Neem bijvoorbeeld uw lichaam, 70 triljoen cellen zijn op dit moment, het moment waarop u mijn artikel leest, keihard bezig om uw voeding te verteren, aanvallen van ziekteverwekkers af te slaan, elke lichaamsvezel van de juiste hoeveelheid hormonen of andere chemische stoffen te voorzien, zelf lichaamseigen medicatie aan te maken en dit direct op de juiste plaats in het lichaam te bezorgen.
Dit dagelijkse proces verloopt foutloos zonder dat u en ik ons hier bewust mee bemoeien. Het lichaam regelt uiteindelijk alles zelf.

Zelfs artsen en specialisten beginnen steeds meer te onderkennen dat ze inmiddels vele handelingen en ingrepen kunnen verrichten, maar genezen kunnen ze niet, want dat kan alleen het lichaam zelf! Een briljante machine is het met een briljante eigen intelligentie.
 
EQ
We kennen allemaal het IQ, dat ons het vermogen geeft om na te denken, te analyseren, te relativeren, oplossingen te bedenken en strategieën te ontwikkelen en uit te voeren.
Rond het jaar 1980 is het EQ ontdekt. Wetenschappers veronderstelden dat de rechter hersenhelft de plaats was van het IQ, het rationele deel, en de linker hersenhelft plaats bood aan wat we Emotionele Intelligentie zijn gaan noemen, het leren handelen vanuit intuïtie, creativiteit, gevoel, emotie, empathie, kortom een intelligentie die een verklaring gaf aan een totaal verschillende manier van denken en handelen.  
 
SQ
De vierde vorm van intelligentie staat voor SQ, Spirituele Intelligentie, een intelligentie die steeds meer zijn intrede doet en ook geaccepteerd begint te worden binnen het bedrijfsleven. Toevoegen van waarde, zingeving en nadenken over zaken die we niet kunnen waarnemen maar die er kennelijk wel zijn, begint door steeds meer commerciële professionals geadopteerd te worden als toegevoegde waarde in hun individuele weg naar succes.
 

Vier vormen van intelligentie, LQ voor het lichaam, EQ voor het hart, SQ voor de geest en IQ voor het verstand. Wanneer u in staat bent ze te verbinden, dan is het geheel groter dan de som der delen, wat u uiteindelijk de hoogste vorm van passie, intelligentie en enthousiasme oplevert.

Ik kom nog met regelmaat mensen tegen die zeggen het met het bovenstaande niet eens te zijn, het zweverig te vinden of het soft te noemen.
Ik weet inmiddels beter, sterker nog, ik weet inmiddels waar mijn mentor haar succes aan ontleende.

Zij bezat de macht, alles wat er aan intelligentie in haar zat, te verbinden tot één, met als belangrijkste: VVVP.

VVVP
Visie. Gericht zijn op dat wat u wilt, dat wat u wenst in plaats van dat wat u vreest.
Voelen. Het goede gevoel, enthousiasme, zelfvertrouwen en vertrouwen in eigen kunnen.
Vertrouwen. Het onvoorwaardelijk vertrouwen dat wat u doet, u goed doet en met garantie de resultaten voortbrengt die u wenst.
Plezier. Er is nog nooit door iemand een topprestatie geleverd zonder dat hij plezier had in wat hij deed.

En voor wat betreft de beleving dat het zweverig is, kan het u wat schelen om zweverig succesvol te zijn of nuchter een harde werker voor weinig?

Tip
Neem van mij aan dat het er in geen enkele situatie om gaat of u het er mee eens bent of niet, of dat u het wel iets vind of niet, maar dat het veel efficiënter is te leren denken in de volgende terminologie:
Werkt dit voor mij of werkt dit niet voor mij?!

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(14 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

ginogerard

Dit kadert heel goed samen met de wet van de atraktie, Law of atraction.
Visualiseer wat u wilt bereiken, wees dankbaar voor wat u reds hebt bereikt , vertrouw in uw kunnen en ga zonder vrees vor falen naar uw klant toe.Ons onderbewustzijn maakt geen onderscheid tussen realiteit en wat we ons voorstellen, maar is de kracht die ervoor zorgt dat ons bewust denken en handelen samenvalt met ons onderbewustzijn.Op die manier onze uitstraling en charisma veranderend tot een die succes aantrekt.
Indien we in ons onbewust denken reeds succes hebben geboekt en ook onze verkoop reeds succesvol hebben afgesloten zal ons onderbewustzijn er alles aan doen zodat we dit ook in het werkelijke leven gerealiseerd krijgen.
Wanneer onze concentratie naar succes uitgaat zijn we creatief in ons handelen en denken en zenden we onbewust signalen uit naar de klant van succes.
En wie wil niet succesvol zijn in zijn leven of zaak?
Succesvolle mensen zie je meestal samen met ander succesvolle mensen, omdat hun focus op hetzelfde is gericht.net zoals je veel negatief gezinde mensen, klagers enzo , samen ziet komen om es lekker samen te klagen over hoe slecht alles gaaat.
En raad eens wat ze later verkrijgen?...goed geraden
je bekomt waar je je focus op richt.

René Knecht |  http://www.ICT-Connecting.com

heb ik van Covey "De 8e eigenschap": p120)

Ethos==>Pathos==>Logos: volgorde is belangrijk
Je kunt maar begrip vragen (overtuigen, logos, IQ) als er vertrouwen is en de klant zich begrepen voelt (empathy, EQ). Vertrouwen krijg je door betrouwbaarheid (ethos, leven volgens principes,integriteit, SQ):

Integriteit stelt je ook in staat werkelijk te luisteren, zonder achterdocht of verborgen agenda’s.

mvg, René

yu

John den Ridder

Leuk artikel, het begint uitdagend met de vraag 'Wat deed mijn mentor beter?'. Zoals je schrijft is het antwoord is inderdaad een beetje zweverig.

De woorden 'macht' en 'verbinden' duiden op een uitvoerend vermogen, het XQ. Je kunt alle genoemde vermogens (IQ, LQ, EQ, SQ...) bezitten echter je zult ze moeten 'blenden' en toepassen om succesvol te kunnen verkopen. Ik zou het interessant vinden om een artikel met 'best sales practice' van je mentor lezen om te zien hoe zij haar vermogens succesvol toepast.

(XQ execution quotient, zie Let's get real; Khalsa & Illig).


/John.

Dank je wel voor je toevoeging John.
Het door jou gewenste artikel met 'best sales practice' van mijn mentor zou ik heel graag willen schrijven, maar het zal er helaas niet van komen. De periode waarover ik spreek is al zo'n 25 jaar geleden, de beste mevrouw is voor mij volledig uit beeld en waarschijnlijk allang van haar pensioen aan het genieten.
Fijne dag

Hans

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..