Ja, maar ... of veranderingsgezind?

Het kwaliteitsconcept roept zowel vragen als weerstand op. De confrontatie tussen subjectieve en objectieve waarderingen komt duidelijk ter sprake ... en u heeft uiteindelijk te maken met veranderingen.

Ja, maar ... of veranderingsgezind?

Het is net als met communicatie: er is geen goede of slechte organisatie - alleen resultaten. En of u er mee tevreden bent is dan een tweede zaak, want dan kunt u kiezen om iets te veranderen, om te leren wat u nodig heeft. 

Verandering = het enige constante in het universum.

Zo ook is verandering inherent aan een organisatie die groeit, die in beweging is, die reageert op de wensen en behoeften van haar klanten. Het maakt niets uit of de organisatie toeneemt in grootte vanwege toegenomen afzetmogelijkheden of afslankt vanwege afgenomen klandizie of een streven naar hogere efficiëntie - het resultaat is hetzelfde: verandering.

Struikelblokken: taal
Er zijn enkele belemmeringen die veranderingen in de weg staan. Laten we kijken naar een aantal taalkundige wegversperringen:

Maar: is een eenvoudige manier om alles te ontkennen wat zojuist is gezegd. Het werkt ook zo bij het opzij zetten van ons eigen goede advies: Ik zie dat we wat moeten doen, maar ... (u hoort al een reden om er niet aan te beginnen). We zouden inderdaad deze training moeten volgen, maar ... (weer een uitvlucht).

Anders gezegd: alles wat vóór 'maar' komt, is een leugen.

Ja, maar: is een uitstekende manier om het nuttige advies van anderen links te laten liggen. Ja, maar ... betekent: 'Luister nu naar mijn eigen beperkingen en belemmerende overtuigingen.'

Misschien (of het lelijker wellicht) en: eventueel: kunnen we gelijk afmaken. Deze uitdrukkingen wijzen op onduidelijkheden, onzekerheid en: Ik geef u geen reden om mij hierop vast te pinnen. Piet, kan je misschien het rapport vóór 5 uur klaar hebben? (Terwijl u het echt nodig heeft!) Ja, hoor, misschien. (Dat klopt. En u heeft geen zekerheid, ja of nee.)

Ik zal het proberen: is een geraffineerde en sluwe manier om de indruk te wekken dat u het gaat doen, dat u achter de zaak staat, dat u de schijn opwekt dat de ander gelooft dat u het gaat doen - terwijl u eigenlijk alleen een excuus zoekt om er onderuit te komen:
Ik begrijp dat die training goed voor mij zou zijn. Ik zal proberen wat dagen in mijn agenda vrij te houden. (Vergeet het maar!)
Ik zie in dat we dit echt moeten veranderen. Ik ga proberen er zelf iets aan te doen. (Neem me natuurlijk niet kwalijk als het me niet lukt, want ik zei toch alleen dat ik het zou proberen.)
Bijna even gevaarlijk is een instructie aan een ander in deze vorm:
Wilt u alstublieft proberen de deur zachtjes dicht te doen in plaats van dicht te gooien?
Ja, hoor!
(Gelooft u werkelijk dat er iets verandert?)

Denk aan de wijze woorden van Yoda in Return of the Jedi (Star Wars): Do or do not. There is no try.
Misschien kunnen we proberen iets van Yoda te leren?!

Struikelblokken: negatieven
Verandering of beter gezegd, de gedachte aan verandering, levert een reactie op. Fysiek is deze reactie te plaatsen in de maagstreek. Sommigen noemen dat angst, anderen (een kleine minderheid) noemen het spanning. Het is overigens hetzelfde adrenalineverschijnsel, alleen de instelling van het individu geeft het een andere waarde en betekenis.
Michael Pritchard zei ooit: Fear is that little darkroom where negatives are developed.

Wil het veranderen plaatsvinden en lukken, dan zullen de betrokkenen iets moeten loslaten. Als u wilt verhuizen voor uw werk van Arnhem naar Groningen dan zult u waarschijnlijk uw huis in Arnhem willen verkopen, de kinderen van school laten veranderen en tal van andere zaken. Die meestal zonder al te veel moeite geregeld worden.
Vreemd genoeg, bij veranderingen binnen organisaties - structuren, beleid, procedures, functies - gaat dat meestal minder soepel. In grote lijnen kunnen we stellen dat de soepelheid van een verandering evenredig staat aan de grootte en persoonlijke aard van de verandering.

Let wel: voor de ene is een klein stapje al heel groot, en voor de ander - die meer veranderingsgezind is (hij heeft meer ervaring in en meer openheid tegenover verandering als zodanig) - gaan de kleine stapjes heel makkelijk.

Vanuit de angst voor verandering - het loslaten - zijn we héél creatief in het bedenken van allerlei redenen om het niet te doen. In het leven zijn er óf redenen óf resultaten. Wanneer verandering plaatsvindt, krijgen we resultaten. Toch is het o-zo-makkelijk excuses te bedenken om er niet aan te beginnen: Dat hebben we vijf jaar geleden geprobeerd en toen werkte het ook niet. (U weet nu waarom!) Dat zullen ze op de werkvloer nooit accepteren. (Weet u zeker dat ú het accepteert?!)

De beroemde econoom John Kenneth Galbraith somde deze houding als volgt op: Wanneer er een keuze is tussen het veranderen van een gedachtegang en het bewijzen dat het niet nodig is om dat te doen, houden de meeste mensen zich onmiddellijk bezig met het zoeken naar de bewijzen dat het niet nodig is.

Twee zones
Gloria Steinem spreekt waarschijnlijk voor velen van ons wanneer ze zegt: Het enige waar ik niet tegen kan, is ongemak. Als u wilt groeien - en dus ook veranderen - is een ongemakkelijk gevoel onvermijdelijk tijdens het veranderingsproces. Het hóórt nu eenmaal bij verandering. Als u oefeningen doet tijdens een training in persoonlijke vaardigheden en zich nooit ongemakkelijk voelt, dan kunt u er van uitgaan dat er weinig gaat veranderen in uw gedrag.

Iedereen heeft een comfort zone, een gebied van gedachten en actie waarbinnen we ons op ons gemak voelen. Het is het resultaat van alles wat we vaak genoeg hebben gedaan of gedacht om met gemak te kunnen blijven doen of denken. Gewoonte, dus. Wanneer we iets nog niet vaak genoeg hebben gedaan (of gedacht) om ermee op ons gemak te voelen, dan ligt dat 'iets' buiten de comfort zone. En wanneer we deze dingen doen (of denken) dan voelen we ons ongemakkelijk. Prachtig, toch? Nu hebben we een excuus om het niet te doen, om dus niets te veranderen!
O, de kracht van gewoonte! Maar, gewoonte is de sluipmoordenaar van de creativiteit, een talent dat we prima kunnen gebruiken in ons werk, laat staan in andere activiteiten.

Buiten de comfort zone ligt de emergency zone. Om te groeien en dus om te veranderen, is het essentieel om uit de comfort zone en naar de emergency zone te gaan. Dat betekent onmiddellijk en onherroepelijk het voelen van adrenaline (angst, spanning) en het loslaten van oude gewoonten.

Nu u het proces beter begrijpt, bent u bereid om makkelijker nieuwe, bewust geleerde gewoontes te ontwikkelen?

Enthousiasme
We handelen alsof comfort en luxe de belangrijkste levensbehoeften zijn, terwijl alles wat we werkelijk nodig hebben om gelukkig te zijn, iets is om enthousiast over te zijn. Deze inzichtrijke woorden van de Engelse schrijver Charles Kingsley geven de essentie aan. Op het moment dat u enthousiast wordt over iets nieuws, maakt u het zich (bijna) onmiddellijk en zonder weerstand eigen.

Kunt u enthousiasme 'aanzetten'? Ja, als u dat wilt. Wanneer u bereid bent om in dat nieuws te geloven, is het slechts een kwestie van doen alsof u enthousiast bent en u wordt het binnen de kortste keren! Dit is het simpele proces van fake it till you make it (doen alsof totdat het lukt), dat u dagelijks maar waarschijnlijk onbewust gebruikt.

Enthousiast gedrag is herkenbaar door:

  • taal: spreektaal, eenvoudige, korte zinnen, korte woorden, zoveel mogelijk de tegenwoordige tijd, de actieve (bedrijvende) vorm van het werkwoord, geen afkortingen en clichés, positieve uitdrukkingen (schrap: 'niet', 'ja, maar'), gebruik u/jij/jullie
  • stem: opgewekt, afwisseling in volume, intonatie en tempo, stiltes
  • lichaam: gebaren, bewegingen, korte afstand tot de luisteraar, aanraking (hand, arm, schouder), oogcontact, glimlach.

Tot slot, de keuze
Henry Ford zei: Als je denkt dat je 't kunt of denkt dat je 't niet kunt, zal je altijd gelijk hebben. Dat geldt ook voor u en uw veranderingsprocessen. Heeft u een doel? Zoekt u redenen ... of excuses? De keuze ligt bij u!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,3
(4 stemmen)
Reacties

de wolff

Voor David Bloch,


In een prachtig boek van Patsy Rodenburg , de Tweede Cirkel, trof ik een heel mooi verhaal aan over een groep Hopi Indianen. Zij zijn nomaden en zoeken ontberingen op als het leven in een bepaalde omgeving te gemakkelijk wordt. Dan trekken ze weg naar een moeilijker gebied en bestaan.
Waarom ze dat doen vroeg Patsy. " Als het leven te gemakkelijk wordt, verlies je je vreugde."

met vriendelijke groet,

Frits de Wolff

Dank voor deze aanvulling, Frits!
Ook in de Zen is er een vergelijkbaar verhaal te vinden.
Eigenlijk: overal.
Omdat het een Levenswaarheid is.
Gewoonte is de slaapmoordenaar van de creativiteit ...

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..