Word een ont-niet-er!

De manier waarop u praat, geeft onmiddellijk een indruk van wie u bent, uw originaliteit, uw vermeende achtergrond – en hoe bewust u taal als communicatiemiddel gebruikt.

Word een ont-niet-er!

Op menig kantoor is een klein tang-achtige apparaatje te vinden, waarmee je nieten kunt verwijderen uit papieren. Ik ken dit apparaatje als een 'ontnieter'. Dit artikel geeft aan hoe u bewust een ont-NIET-er kunt worden.

Taal kiezen
Hoe bewust gebruikt u de Nederlandse taal? De kans is groot dat, als het uw moedertaal is, u het minder bewust spreekt dan als het een taal is die u op latere leeftijd heeft geleerd. En zelfs dán zijn er 'fijne kneepjes' die u kunt overnemen uit dit artikel om u positiever uit te drukken in andere talen.

Motivatie I
Als u anderen wilt motiveren dan heeft u het meeste effect wanneer u positieve taal gebruikt. Bijvoorbeeld door het vermijden van woorden zoals niet, geen en nooit. Veel mensen zijn dol op het meedelen van wat ze niet willen, in plaats van wat ze wél willen:

Ik verwacht dat je nooit meer zo laat komt.
Ik wil niet dat je zoveel herrie maakt.
Ik wil je nooit meer zien!


In plaats van:
Ik verwacht dat je voortaan op tijd hier bent.
Ik vraag je nadrukkelijk om nu stil te zijn (zodat ik rustig kan werken).
Verdwijn uit m'n leven!


Motivatie II
Het valt op hoe vaak u iets 'moet' doen: Ik ben er volgende week niet, ik moet met vakantie. Als u even stilstaat bij hoe het voelt om iets te moeten doen, en het verschil met wanneer u het wilt doen, dan is er vast een les te trekken. De meeste lezers zullen merken dat er een 'energiedaling' is bij 'moeten', en een stijging bij 'willen'.

In het kader van dit artikel is 'moeten' negatief en 'willen' positief.
Het voorbeeld zou beter kunnen luiden: Volgende week ben ik met vakantie. Na [datum] sta ik weer klaar om je te helpen met je project!

Motivatie III
Een misschien bekend voorbeeld: Ik probeer je volgende week te bellen.
Wat hoort u? Gaat hij u bellen, of weet u nu al vrijwel zeker dat dat níet gaat gebeuren?
Let zelf op hoe vaak u 'proberen' gebruikt en wat het effect is. Zoek krachtiger alternatieven om u uit te drukken, want zo motiveert u zichzelf én anderen:

Ik ben van plan om je volgende week te bellen, Jan. Wel verwacht ik het aardig druk te krijgen, dus is het mogelijk dat het pas de week daarop lukt.

Typische taal
Er is een oude grap over taal, die u vast kent: Voor de volgende 20 seconden mag u niet aan roze olifanten (of: seks) denken.
Ooit gehoord? En wat gebeurt er? U denkt die 20 seconden juist aan roze olifanten (of: seks)!
Het blijkt dat de hersenen moeite hebben met het negeren van wat na een 'niet' volgt. Feitelijk, datgene wat geen aandacht van u zou moeten krijgen, krijgt het juist wel!

Het valt op hoe vaak u uitdrukkingen met 'niet' kunt vervangen door andere woorden:

  • Het ligt niet ver van mijn verwachtingen af.
    Het ligt dicht bij mijn verwachtingen. Of: Het komt aardig in de buurt van mijn verwachtingen.
  • Dit heb ik nog nooit gegeten!
    Dit eet ik voor het eerst!
  • Hier ben ik nog nooit geweest!"
    Hier kom ik voor het eerst! Of: Dit is mijn eerste bezoek aan uw prachtige kantoorpand!
  • Ik vind het niet onbelangrijk ...
    Ik vind het belangrijk ... Of, nog krachtiger: Het is belangrijk ...
  • Ik vind dat geen leuke opmerking ...
    Dat klinkt heel onaardig ...

Klassieker
Het komt vaak voor dat een spreker op een congres, een verkoper of consultant ... deze woorden uitspreekt:
Ik weet niet of je op de hoogte bent van de actuele ontwikkelingen, maar ...
De uitdrukking: Ik weet niet of... kunt u beter geheel uit uw woordenschat schrappen

  • Je bent toch expert op je vakgebied?
  • U veronderstelt of impliceert een aanname.

Als u de ander wilt betrekken bij het gesprek of de presentatie, dan stelt u een directe vraag: Wie van u hier vandaag is al op de hoogte van de actuele ontwikkelingen? Of (in gesprek): Frank, ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen? Zo heeft u meer contact met degene(n) die u wilt beïnvloeden.

Subtiliteiten
Voor de liefhebbers van taal volgen hier enkele voorbeelden van hoe u subtiel de kracht van positieve taal kunt inzetten:

In het voorbeeld hierboven staat: ..., maar. '
Komma + maar ontkracht wat zojuist gezegd is, en hoort thuis in het rijtje van woorden die u beter kunt schrappen. Heeft u ooit een vergelijkbare opmerking gekregen: Dat was een leuke presentatie, David, maar ... En dat weet u dat er iets van kritiek volgt!
In plaats van komma + maar kunt u beter komma + én schrijven/zeggen of er twee zinnen van maken. Begin de tweede zin met: Én ...

Bij ons bedrijf doen we niet alleen dit, maar ook dat ...,  is een vaak gehoorde uitdrukking. Met twee ontkenningen. Het is echter zo eenvoudig om te zeggen: Bij ons bedrijf doen we zowel dit als dat ... Of, nog verfijnder: Bij ons bedrijf kunt u uiteraard terecht voor dit. Bovendien zijn we gespecialiseerd in dat ...

In zinnen zoals:
Wat erg, schatje!
Doet het zeer?
Wat vreselijk voor je

... zijn bepaalde woorden van vroegs af geassocieerd met een oncomfortabele – negatieve – emotionele lading. Deze associaties zijn diep en altijd aanwezig, wat wil zeggen dat u ze meetorst zelfs al bent u volwassen. Mede daarom is het zaak om woorden zoals in de volgende lijst te vervangen door positiever geladen woorden:

  • erg, zeer (zoals in: erg lekker), heel
  • vreselijk, geweldig, verschrikkelijk (zoals in: vreselijk interessant) > enorm, bijzonder, uitstekend.

Tip
Beschouw bewust taalgebruik als een heerlijk spelletje. De kwaliteit van uw denken bepaalt de kwaliteit van uw leven. Nog meer reden om ontnieter te worden, en om anderen subtieler voor uw kar te spannen!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Taalgebruik
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(24 stemmen)
Reacties

Kiki Rijniers |  http://www.kikirijniers.nl

Met veel plezier uw artikel over het taalgebruik gelezen. Als fan van NLP komt het me ook bekend voor.

Een leuk voorbeeld van een kantoor waar ik ooit werkte; zelfs de 'ontnieter' heette er een 'weller'.

Voor u een extra voorbeeld van positief taalgebruik!

Met vriendelijke groet,
Kiki Rijniers

Fred Traugott |  http://Traugott.nl

Dankje David voor deze bijdrage.
Je maakt me blij met jouw bijdragen. Het oefenen met dit positieve taalgebruik maakt mij bewuster en bovendien duidelijker naar de ander.

Hartelijke groet,
Fred Traugott

Dank aan Kiki en Fred voor deze twee bevestigingen en, in Kiki's bericht, voor de grappige aanvulling wat betreft een 'weller'.
Kijk om je heen, luister naar hoeveel negativiteit er werkelijk is! Je hebt het recht om in een positieve omgeving te verkeren ... en jouw bewustzijn (op dit gebied) is een belangrijke bijdrage aan een groter geheel waar we allemaal deel uit van maken ...

Overigens, voor andere lezers: als je iets van video/TV wilt opnemen, kijk erst naar Kiki's site. En als je het pad wilt bewandelen van Tantra en bewustwording in je intieme relaties, dan laat Fred je een prachtige weg ervaren!

Hartegroet,

DAVID

Wat heerlijk David,een artikel naar mijn hart!
Met veel plezier lees ik jouw artikelen die mij nóg bewuster maken van mijn denkpatronen. Taal is daar een heel krachtig middel in.
Bovendien ontdek ik door bewust te zijn van wat ik zeg of schrijf of dit is wat ik écht wil.

Mijn leefomgeving wordt steeds positiever, ik volg mijn hart én doe steeds meer wat me écht gelukkig maakt.

Hartegroet,
INDRA

Wat een prachtige bijdrage/reactie van een 'trouwe lezer van Bloch-artikelen'!
Dank hiervoor, Indra ... Je woorden zullen vast ook anderen motiveren ...

Hartegroet terug,

DAVID

tim

Echt een leuk artikel! nieuwigheden ontbreken in dit stuk en toch is het heel leuk om te lezen!

Dat is heel fijn, tim.
Ben blij dat jij zo'n hoog niveau van communicatievaardigheden hebt - dat maakt je zeldzaam!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..