Succes moet je vieren!

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Wat gebeurt er binnen uw organisatie op het moment dat u een deal binnen krijgt? En wat doet u zelf?

Succes moet je vieren!

Laten we de antwoorden nagaan:
  • Niks, dat hoort gewoon bij mijn werk.
  • Je steekt zelf je vuist omhoog omdat je blij bent, maar dat is het dan ook wel.
  • Je krijgt een klopje op je schouder van je manager.
  • Je hangt aan de bel die door het hele kantoorpand klinkt.

Wat gebeurt er bij bovenstaande scenario's binnen de organisatie?
 
Niks, dat hoort gewoon bij mijn werk
Dan gebeurt er in zijn algemeenheid ook niet zoveel binnen de organisatie buiten het feit dat de deal op uw conto wordt geschreven en u hier naar alle waarschijnlijkheid wat geld over zal zien. Uw collega's weten niet dat u deze deal gesloten hebt terwijl deze deal wellicht als voorbeeld had kunnen dienen. Dit draagt in zijn algemeenheid niet bij aan een sfeer waarin mensen eager zijn om te scoren.

U steekt zelf uw vuist omhoog omdat u blij bent maar dat is het dan ook wel
Eigenlijk zou u het leuk vinden uw collega's te vertellen dat u een deal binnen hebt. U viert het in ieder geval even met uzelf. Vaak is het jammer dat dit niet verder in de organisatie wordt opgepakt.
Ook hier geldt dat een sfeer als deze vaak niet bij draagt aan een sfeer om te scoren.

Je krijgt een klopje op je schouder van je manager
Hé dat is leuk, uw manager ziet in ieder geval dat u succesvol bent geweest en laat dat ook aan u blijken.  U hebt het gevoel dat u het goed gedaan hebt en dat is vaak een plezierig gevoel.
In bepaalde situaties zal het zo zijn dat u extra hard uw best zal doen om weer dit gevoel te krijgen.

Je hangt aan de bel die door het hele kantoorpand klinkt
Zo, nu weet iedereen dat u succesvol bent geweest. Mensen komen naar u toe om u te feliciteren. Dat is leuk! Buiten dat het fijn is dat u een deal binnen hebt gekregen is het leuk uw succes te vieren. Voor een aantal mensen is dit een extra motivator om meer sales binnen te halen. Ik wil aan die bel hangen!

Bovenstaande situaties zijn wellicht een beetje zwart wit geschetst. Wij zijn wel van mening dat indien je succes viert dit kan leiden tot meer succes. Mensen vinden het leuk om succesvol te zijn. Bij sales mensen kan ook nog gelden dat zij vaker aan die bel willen hangen dan hun collega. Het competitieve element komt wat meer naar voren. 

Je kunt ook denken aan  andere vormen. Hierbij een voorbeeld:

Ga 1 dag met uw team afspraken bellen. U kunt hier twee beloningen aan hangen. U stelt een teamtarget voor de dag, indien dit gehaald wordt gaan jullie een borreltje drinken. Stel daarnaast een individueel target voor de persoon die de meeste afspraken heeft gebeld. Dit kan gewoon iets kleins zijn, flesje wijn, gekke beker etc. 

Tip
Iedereen wil succesvol zijn. In de praktijk zie je dat mensen fundamenteel meer afspraken bellen op een dag als deze. Dit geeft aan dat ze hier dus toe in staat zijn, waardoor de effectiviteit van deze personen verbeterd kan worden.

Marije Sluis en Linda Postma
The Sales Agency

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Succes in de Verkoop, Motivatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   1,0
(1 stemmen)
Reacties

Ernst Pietersen |  http://www.uitdeboks.nl

Helemaal mee eens. Nog leuker is dat deze verkoper die de deal heeft gemaakt de bel luidt, champagne en chips klaarzet en alle medewerkers feliciteert met dit succes. Het blijft tenslotte een teamprestatie en op deze manier laat je zien dat alle medewerkers aan het succes hebben bijgedragen.

Sytze

Goed verhaal Marije, de spijker op z'n kop. Ik wil het nog wel wat breder trekken, ik denk dat het op alle afdelingen binnen een organisatie toepasbaar is, meer positieve (persoonlijke) beloning wordt als zeer waardevol en motiverend beleefd!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..