Het kind als leermeester

Kinderen onderhandelen als ware meesters. Kunnen we iets van ze leren? Zeker!

Het kind als leermeester

Kort gezegd: ze doen precies wat u wilt (alles opeten, braaf gaan slapen, de kamer opruimen) en zijn erg duidelijk in wat ze als tegenprestatie van u verwachen. Ook laten ze u duidelijk weten wat zijzélf als tegenprestatie aan u teruggeven. De relatie met kinderen is daarom vrijwel altijd transparant - dat wil zeggen: er is duidelijkheid over wat gegeven en wat ontvangen wordt, van beide kanten.

Lessen
Ik wil niemand aanraden al de technieken en tactieken die kinderen gebruiken om hun zin te krijgen zomaar toe te passen in verkoopsituaties. Maar de basisstructuur, die mag er zijn. Daar kunnen we nog wat van leren. 

De lessen zijn eenvoudig:

  • Wees steeds uzelf en pretendeer nooit iemand anders te zijn. U voelt zich zelf comfortabeler wanneer u authentiek gedrag vertoont en ook de klant merkt dat hij met een echt mens te doen heeft en niet met een fake-persoon..
  • Weet goed wat belangrijk is voor de ander. Ken uw klanten en ken ze grondig.
  • Laat  u niet uit het lood slaan door afwijzingen of tegenwerpingen, die horen nu eenmaal bij het spel.
  • Stel die o zo belangrijke vraag steeds opnieuw: Waarom? De vraag hoeft niet letterlijk te worden gesteld als u op uw eigen manier maar aandringt op het waarom. Laat alle verwachtingen omtrent de klant los en luister.
  • Argumenteer alleen op punten die voor de ander belangrijk zijn. De rest is verloren moeite.

Tip
Wijs er op wat de klant extra krijgt als hij koopt. en verkoop hem alleen iets wanneer u weet dat het belangrijk is voor hem.

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..