Wachten in de receptie: zitten of staan?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

U bent stipt op tijd maar uw gesprekspartner is nog eventjes druk met iets anders. Wat doet u dan?

Wachten in de receptie: zitten of staan?
 
Deze situatie komt u vast bekend voor. U heeft een afspraak met de klant maar die is niet direct beschikbaar. Meestal zegt de receptioniste:
Meneer/mevrouw [uw naam] neemt u maar eventjes plaats. Meneer/mevrouw [naam van uw contact] komt zo. Wilt u een kopje koffie?

Het is natuurlijk vriendelijk bedoeld, maar ga er niet op in! U loopt het risico dat u zich comfortabel installeert en dat de receptioniste u helemaal vergeet!

Blijf gewoon staan. Meestal zeg ik: 
Bedankt! Maar ik blijf eventjes staan, want ik heb net een tijdje in de auto gezeten en wil mijn benen eventjes strekken!

Dat is natuurlijk niet de echte reden. De reden dat u beter kunt blijven staan is:

De receptioniste blijft zich bewust van uw aanwezigheid. Ze zal dus meer moeite doen om uw contact aan te sporen naar u toe te komen.
 
Actieve houding

Als uw contact verschijnt heeft u een actieve houding (= goede eerste indruk). U bent in de gelegenheid om elkaar op gelijkwaardig niveau de hand te schudden. Dat ziet er heel wat beter uit dan onderuitgezakt op een bankje hangen.
En dan het kopje koffie, moet u dat aanbod accepteren of niet? Om dezelfde reden (u bent heerlijk geïnstalleerd en voelt u zo te zien op je gemak) dus niet.

Er is nóg een reden. U moet er niet aan denken dat u het kopje nog niet hebt leeggedronken. Uw contact verschijnt en leidt u door de gang. En dan... morst u de koffie op hun nieuwe hoogpolige tapijt! Auw!

Tip
Blijf staan!

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Entree, Afspraken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(1 stemmen)
Reacties

Hans

Zo had ik het nog nooit bekeken, maar gelijkwaardigheid is natuurlijk belangrijk! Als de klant bij het eerste contact al op je neer kijkt begin je met een achterstand!
Kijk dat is nou een goede tip, bedankt Michel!

Bedankt voor de tip. Ga er zeker wat mee doen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..