Wachten in de receptie: zitten of staan?
U bent stipt op tijd maar uw gesprekspartner is nog eventjes druk met iets anders. Wat doet u dan? Deze situatie komt u vast bekend voor. U heeft een afspraak met de klant maar die is niet direct beschikbaar. Meestal zegt de receptioniste: Meneer/mevrouw [uw naam] neemt u maar eventjes plaats. Meneer/mevrouw [naam van uw contact] komt zo. Wilt u een kopje koffie?Het is natuurlijk vriendelijk bedoeld, maar ga er niet op in! U loopt het risico dat u zich comfortabel installeert en dat de receptioniste u helemaal vergeet! Blijf gewoon staan. Meestal zeg ik: Bedankt! Maar ik blijf eventjes staan, want ik heb net een tijdje in de auto gezeten en wil mijn benen eventjes strekken! Dat is natuurlijk niet de echte reden. De reden dat u beter kunt blijven staan is: ► De receptioniste blijft zich bewust van uw aanwezigheid. Ze zal dus meer moeite doen om uw contact aan te sporen naar u toe te komen. Actieve houding Als uw contact verschijnt heeft u een actieve houding (= goede eerste indruk). U bent in de gelegenheid om elkaar op gelijkwaardig niveau de hand te schudden. Dat ziet er heel wat beter uit dan onderuitgezakt op een bankje hangen. En dan het kopje koffie, moet u dat aanbod accepteren of niet? Om dezelfde reden (u bent heerlijk geïnstalleerd en voelt u zo te zien op je gemak) dus niet. Er is nóg een reden. U moet er niet aan denken dat u het kopje nog niet hebt leeggedronken. Uw contact verschijnt en leidt u door de gang. En dan... morst u de koffie op hun nieuwe hoogpolige tapijt! Auw! Tip Blijf staan!
Michel Hoetmer Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers' Klik hier
|