Wachten in de receptie: zitten of staan?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

U bent stipt op tijd maar uw gesprekspartner is nog eventjes druk met iets anders. Wat doet u dan?

Wachten in de receptie: zitten of staan?
 
Deze situatie komt u vast bekend voor. U heeft een afspraak met de klant maar die is niet direct beschikbaar. Meestal zegt de receptioniste:
Meneer/mevrouw [uw naam] neemt u maar eventjes plaats. Meneer/mevrouw [naam van uw contact] komt zo. Wilt u een kopje koffie?

Het is natuurlijk vriendelijk bedoeld, maar ga er niet op in! U loopt het risico dat u zich comfortabel installeert en dat de receptioniste u helemaal vergeet!

Blijf gewoon staan. Meestal zeg ik: 
Bedankt! Maar ik blijf eventjes staan, want ik heb net een tijdje in de auto gezeten en wil mijn benen eventjes strekken!

Dat is natuurlijk niet de echte reden. De reden dat u beter kunt blijven staan is:

De receptioniste blijft zich bewust van uw aanwezigheid. Ze zal dus meer moeite doen om uw contact aan te sporen naar u toe te komen.
 
Actieve houding

Als uw contact verschijnt heeft u een actieve houding (= goede eerste indruk). U bent in de gelegenheid om elkaar op gelijkwaardig niveau de hand te schudden. Dat ziet er heel wat beter uit dan onderuitgezakt op een bankje hangen.
En dan het kopje koffie, moet u dat aanbod accepteren of niet? Om dezelfde reden (u bent heerlijk geïnstalleerd en voelt u zo te zien op je gemak) dus niet.

Er is nóg een reden. U moet er niet aan denken dat u het kopje nog niet hebt leeggedronken. Uw contact verschijnt en leidt u door de gang. En dan... morst u de koffie op hun nieuwe hoogpolige tapijt! Auw!

Tip
Blijf staan!

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans

Zo had ik het nog nooit bekeken, maar gelijkwaardigheid is natuurlijk belangrijk! Als de klant bij het eerste contact al op je neer kijkt begin je met een achterstand!
Kijk dat is nou een goede tip, bedankt Michel!

Bedankt voor de tip. Ga er zeker wat mee doen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..