De laatste indruk
Na het afscheid moet de klant aan u blijven denken. Dat gaat niet vanzelf. Hoe kunt dit het beste aanpakken?
Van een verkoopgesprek of presentatie blijven vaak twee dingen hangen: de eerste en de laatste indruk. Over het maken van een goede eerste indruk heeft u vast wel eens iets gelezen. Maar hoe zorgt u er voor dat de klant aan u blijft denken nadat u bent vertrokken?
► Dat doet u met de laatste woorden tijdens het afscheid. Stap 1: waardering laten blijken Laat uw waardering blijken. Daarbij is het wel belangrijk dat u specifiek bent. Alleen maar zeggen: Bedankt voor het prettige gesprek, of: Bedankt voor de opdracht, is te mager. Zeg in plaats daarvan: Van harte bedankt voor het kopen van ... (noem uw product of dienst). Door specifiek te zijn laat u merken dat u de wensen van de klant serieus neemt. Stap 2: hoe kan ik u verder helpen? Vraag vervolgens hoe u de klant nog verder kunt helpen. Hiermee laat u merken dat u niet alleen een dozenschuiver bent, maar service serieus neemt. Stap 3: bedanken Schrijf een kort bedankbriefje. Leg daarin ook eventueel gemaakte afspraken vast. Tip Waardering voor de klant en servicegerichtheid zijn de sleutelbegippen wanneer u wilt dat de klant aan u blijft denken. Michel Hoetmer Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers' Klik hier
|