De laatste indruk

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Na het afscheid moet de klant aan u blijven denken. Dat gaat niet vanzelf. Hoe kunt dit het beste aanpakken?

De laatste indruk

Van een verkoopgesprek of presentatie blijven vaak twee dingen hangen: de eerste en de laatste indruk. Over het maken van een goede eerste indruk heeft u vast wel eens iets gelezen. Maar hoe zorgt u er voor dat de klant aan u blijft denken nadat u bent vertrokken?

Dat doet u met de laatste woorden tijdens het afscheid. 

Stap 1: waardering laten blijken
Laat uw waardering blijken. Daarbij is het wel belangrijk dat u specifiek bent. Alleen maar zeggen: Bedankt voor het prettige gesprek, of: Bedankt voor de opdracht, is te mager.

Zeg in plaats daarvan: Van harte bedankt voor het kopen van ... (noem uw product of dienst).

Door specifiek te zijn laat u merken dat u de wensen van de klant serieus neemt.

Stap 2: hoe kan ik u verder helpen?
Vraag vervolgens hoe u de klant nog verder kunt helpen. Hiermee laat u merken dat u niet alleen een dozenschuiver bent, maar service serieus neemt.

Stap 3: bedanken
Schrijf een kort bedankbriefje. Leg daarin ook eventueel gemaakte afspraken vast.

Tip
Waardering voor de klant en servicegerichtheid zijn de sleutelbegippen wanneer u wilt dat de klant aan u blijft denken.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,0
(9 stemmen)
Reacties

mcoster

Dit is wel erg voor de hand liggend, beetje overdreven om hier een 'artikel' aan te wijden. Voor een artikel is het dan ook nogal mager, ik zou dit graag uitgebreid zien met wat theorie over bijvoorbeeld de invloed van de laatste indruk op vervolgtrajecten, imago, het verschil daarin tussen eerste en laatste indruk. Dan kan kan je dit artikel beter in context plaatsen dan enkel een ststement 'eerste en laatste indruk blijven hangen'...

Dit alles is natuurlijk slechts mijn mening, ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste hr/mw Coster,

Het is ook geen 'artikel'. Het is een korte tip. Vandaar.

Christian Dewit

Inderdaad geen artikel maar een tip.
Graag wil ik toch enkele reacties kwijt op stap 1: in plaats van "bedankt voor het kopen" is een algemene regel die ik al 30 jaar toe pas "gefeliciteerd voor uw keuze" veel beter. Dat is positiever voor de klant want HIJ staat in de belangstelling!
Punt 2 en 3 doe ik gewoonlijk samen: ik spreek af wat de volgende aktie zal zijn. Dat schrijven van stap 3 is in theorie prima, in de praktijk erg omslachtig. Wel nuttig na een eerste en potentieel belangrijke prospect.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..