Checklist afsluiten

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Gebruik deze checklist als de klant 'nee' zegt op uw voorstel en u weet niet waarom.

Checklist afsluiten

U leert dan hetzelfde probleem een volgende keer te voorkomen.

Doelstellingen
Wat waren de gespreksdoelen?
Maximaal haalbaar?
Minimaal haalbaar?
Tip. Formuleer altijd een maximaal haalbaar en een minimaal haalbaar doel!
Heeft u deze doelen bereikt? Ja / nee

Inventarisatie
Welke vragen heeft u gesteld om de wensen, behoeften en (koop)motieven van de klant duidelijk te krijgen?
Welke wensen, behoeften en (koop)motieven had de klant?
Tip. Benoem deze zo concreet mogelijk!

Bezwaren
Waarom ging de klant niet akkoord met uw voorstel?
Is dit een vermoeden of heeft u het expliciet gevraagd?
Was dit het enige bezwaar of waren er nog andere bezwaren?

Bewijsmiddelen
Hoe kunt u uw claims over uw product of dienst bewijzen?
Tip. Denk daarbij aan onderzoeken, garanties, referenties, testimonials, enz..

Afsluiten
Heeft u om de order gevraagd? Ja / nee
Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe heeft u dat gedaan?
Welke koopsignalen gaf de klant en hoe heeft u daarop gereageerd?

Het volgende gesprek
Wat gaat u de volgende keer anders doen?

Formuleer een duidelijke doelstelling.
Tip. Maak uw doelstellingen SMART: Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch, In Tijd bepaald.

Slottip
Door met behulp van deze checklist uw verkoopgesprekken te evalueren, leert u de redenen van uw succes kennen ¨¦n de oorzaken van het niet doorgaan van een deal. Tevens bereidt u zich voor op een volgend gesprek.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Voorbereiding, Gesprekstechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Mischa Coster

Handige checklist! De enige onbruikbare vraag is die onder 'Bezwaren', aangezien hier dezelfde vraag staat waar deze checklist voor bedoeld is als je het antwoord niet weet! Verder zeer bruikbaar.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Mischa,

Bedankt voor je scherpe reactie. Ik kan je kritiek goed begrijpen. Het is inderdaad een doublure. Als je de vragen in hun onderlinge samenhang beoordeelt, denk ik dat hij wel hout snijdt. Zie daarvoor met name de vraag die er op volgt.

Michel

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..