Als de klant niet duidelijk is

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Sommige klanten zijn vaag of weinig specifiek in hun eisen en wensen. Hoe doorbreekt u dit dilemma?

Als de klant niet duidelijk is

Antwoord: Schep duidelijkheid in warrige zinswendingen van de klant.

Abstracte informatie waar u iets mee moet 'doen'
Laat u niet afschepen door abstracte zinnen als:
  • We zouden volgend kwartaal wel iets kunnen doen.
  • We zullen dat nog eens bekijken.
  • Laten we maar in contact blijven.

Het zijn zinnen die niets concreets inhouden en waarmee u simpel aan het lijntje wordt gehouden.

Concrete vragen
U vraagt:
Wanneer precies is volgend kwartaal?
Als u 'iets' zegt, bedoelt u dan dat u ermee door wilt gaan?
Bedoelt u met 'in contact blijven' dat ik op een bepaald moment weer langs kan komen?

Begin elk bezoek met na te denken over de onvrede bij de klant die u kunt opheffen en over de vragen die u nodig hebt om vast te stellen of die onvrede bestaat, in welke mate, of hoe u de klant ertoe kunt brengen een latent aanwezige onvrede te herkennen.

Als de klant u confronteert met vage formuleringen kunt u ervan op aan dat hij zijn eigen onvrede (nog) niet herkent. En dat dus ook zijn koopbehoefte nog niet aan het licht is gebracht. Door concrete vragen te stellen spiegelt u hem zijn eigen problemen voor, helderder dan waar hij zelf op dit moment toe in staat is.

Tip
Nadat u tijdens een bezoek voor elkaar hebt gekregen dat de klant inderdaad helderheid verschaft, verkeert u in een gunstige positie om aan te bieden wat u wilt presenteren.

(red.)

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Harrie Smits |  http://www.huisengezin.nl

Verkopen is HELPEN met inkopen. Onzekere klanten hebben gewoon iets meer hulp nodig

Riem & Zo |  http://www.riemenzo.nl

Belangrijk is de klant zo concreet mogelijk te laten worden door het stellen van de juiste dieptevragen. Neem hem aan de hand mee naar de kern van zijn behoefteproblematiek.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..