Wat u sowieso moet weten over cold calling

Bij cold calling is geen ruimte voor veel improvisatie. U moet precies weten wat u doet. Enkele praktische tips.

Wat u sowieso moet weten over cold calling

Achternaam, juiste persoon, elevator-pitch 
  • Noem bij de begroeting door de telefoon de achternaam van degene die u
    aan de lijn hebt. Mensen vinden het prettig als ze hun eigen naam
    (terug)horen en blijven daardoor alerter en langer luisteren.

  • In een goede openingszin checkt u op een 'cryptische' manier of u de
    juiste persoon
    aan de lijn hebt voor een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld:
    Ik ben op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor het werven van
    nieuwe prospects binnen (org. ABC); ben ik dan bij u aan het juiste adres?

  • Een goede elevator-pitch heeft drie ingrediënten:
    a. een beschrijving van 'de pijn'
    b. hoe ga jij die 'pijn' voorkomen of verhelpen
    c. wat is uw USP daarbij.

Tip
Zorg altijd voor een goede kwalificatie tijdens koude acquisitie. Check
of je de JUISTE persoon aan de lijn hebt om NU over DIT onderwerp een
afspraak te maken. (Open) vragen stellen is daarbij cruciaal.

Victor Bonke
Presentaties/workshops (koude) acquisitie www.acquiro.nl

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Cold Calling, Telefoontechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,9
(12 stemmen)
Reacties

Sylvia Hanau

Victor,

Je hebt altijd hele goede cold calling tips!

Alleen deze zijn wel een beetje standaard ...

Gr

Syl

Ab

Goedenmorgen meneer van dijk. Een heeeele goede dag gewenst meneer van Dijk ,wat vindt u van deze aanbieding meneer van Dijk , heeft u wel eens gehoord van blarie blarie blarie meneer van Dijk .

Het zal best zo zijn dat een klant het fijn vindt om bij zijn naam genoemd te worden , maar ik wordt vaak gebeld door van die droevige types die dat bij iedere vraag doen .
Kansloos,
misschien moet je tips geven hoe je op een ongedwongen manier jezelf kunt blijven .

Roy Beer

Beste heer Bonke,

Ik begrijp wat u zegt, maar de pijn benoemen als je nog niet eens weet waar de pijn van de klant zit is toch niet direct mogelijk?

Tips/ vragen om achter de daadwerkelijke pijn te komen lijken mij een stuk interessanter!

Errol van Engelen |  http://errolvanengelen.wordpress.com/

Victor,

Ik ben het met je eens dat de pijn benoemen belangrijk is om interesse bij een klant te wekken. Dit valt onder de nieuwe aanpak van 'insight selling'.

Prospects anno 2012 hebben zoveel informatie beschikbaar dat ze al weten wat hun pijn is, hoe ze die gaan oplossen en met wie. Ze zitten absoluut niet te wachten op leveranciers die hun huiswerk niet hebben gedaan en steeds maar vragen waar de pijn zit en of hun dienst dan mogelijk een oplossing voor die pijn is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..