Wat u sowieso moet weten over cold calling

Bij cold calling is geen ruimte voor veel improvisatie. U moet precies weten wat u doet. Enkele praktische tips.

Wat u sowieso moet weten over cold calling

Achternaam, juiste persoon, elevator-pitch 
  • Noem bij de begroeting door de telefoon de achternaam van degene die u
    aan de lijn hebt. Mensen vinden het prettig als ze hun eigen naam
    (terug)horen en blijven daardoor alerter en langer luisteren.

  • In een goede openingszin checkt u op een 'cryptische' manier of u de
    juiste persoon
    aan de lijn hebt voor een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld:
    Ik ben op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor het werven van
    nieuwe prospects binnen (org. ABC); ben ik dan bij u aan het juiste adres?

  • Een goede elevator-pitch heeft drie ingrediënten:
    a. een beschrijving van 'de pijn'
    b. hoe ga jij die 'pijn' voorkomen of verhelpen
    c. wat is uw USP daarbij.

Tip
Zorg altijd voor een goede kwalificatie tijdens koude acquisitie. Check
of je de JUISTE persoon aan de lijn hebt om NU over DIT onderwerp een
afspraak te maken. (Open) vragen stellen is daarbij cruciaal.

Victor Bonke
Presentaties/workshops (koude) acquisitie www.acquiro.nl

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,9
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Sylvia Hanau

Victor,

Je hebt altijd hele goede cold calling tips!

Alleen deze zijn wel een beetje standaard ...

Gr

Syl

Ab

Goedenmorgen meneer van dijk. Een heeeele goede dag gewenst meneer van Dijk ,wat vindt u van deze aanbieding meneer van Dijk , heeft u wel eens gehoord van blarie blarie blarie meneer van Dijk .

Het zal best zo zijn dat een klant het fijn vindt om bij zijn naam genoemd te worden , maar ik wordt vaak gebeld door van die droevige types die dat bij iedere vraag doen .
Kansloos,
misschien moet je tips geven hoe je op een ongedwongen manier jezelf kunt blijven .

Roy Beer

Beste heer Bonke,

Ik begrijp wat u zegt, maar de pijn benoemen als je nog niet eens weet waar de pijn van de klant zit is toch niet direct mogelijk?

Tips/ vragen om achter de daadwerkelijke pijn te komen lijken mij een stuk interessanter!

Errol van Engelen |  http://errolvanengelen.wordpress.com/

Victor,

Ik ben het met je eens dat de pijn benoemen belangrijk is om interesse bij een klant te wekken. Dit valt onder de nieuwe aanpak van 'insight selling'.

Prospects anno 2012 hebben zoveel informatie beschikbaar dat ze al weten wat hun pijn is, hoe ze die gaan oplossen en met wie. Ze zitten absoluut niet te wachten op leveranciers die hun huiswerk niet hebben gedaan en steeds maar vragen waar de pijn zit en of hun dienst dan mogelijk een oplossing voor die pijn is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..