Even een kletspraatje maken...

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Om vertrouwen te wekken proberen verkopers soms geforceerd het ijs te breken. Onverstandig! Blijf gewoon doen.

Even een kletspraatje maken...

Ze zeggen wel eens: verkopen is een kwestie van gunnen. Dus wat doen verkopers om vertrouwen te wekken? Ze houden een gezellig kletspraatje aan het begin van hun verkoopgesprekken. Ze zeggen iets aardigs over het kantoor, een schilderij of spelen in op een (mogelijke) hobby. Ze maken 'rapport'.

Het is de vraag of dat wel zo handig is. Want wat weet u op zo'n moment van de ander? Bij een eerste gesprek helemaal niets! Dus loopt u regelrecht een mijnenveld in.

Weg kansen
Een verkoper vertelde mij ooit het volgende verhaal:
Ik zag een portretje van een jongen op het bureau van de directeur. Dus zei ik: Gut meneer wat een leuke jongen, is dat uw zoon? De man trok wit weg en zei: Ja inderdaad dat was mijn zoon, hij is drie weken geleden verongelukt! Weg kansen. Uiteraard is dit een bijzonder treurig incident. De kansen op dergelijke brokken zijn niet zo groot. Helaas doen veel van uw collega's precies hetzelfde. Dus loopt u het risico over te komen als clichémannetje of vrouwtje.

Tip
Niet doen! Vertel gewoon wat u komt doen. Wees zakelijk. Het is tenslotte een zakelijk gesprek. Dat weet u, maar ook de klant is zich er van bewust. Op die manier wekt u vertrouwen en loopt u niet het risico op nare blunders of te worden gezien als de zoveelste slijmerd.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..