Even een kletspraatje maken...
Om vertrouwen te wekken proberen verkopers soms geforceerd het ijs te breken. Onverstandig! Blijf gewoon doen. 
Ze zeggen wel eens: verkopen is een kwestie van gunnen. Dus wat doen verkopers om vertrouwen te wekken? Ze houden een gezellig kletspraatje aan het begin van hun verkoopgesprekken. Ze zeggen iets aardigs over het kantoor, een schilderij of spelen in op een (mogelijke) hobby. Ze maken 'rapport'.
Het is de vraag of dat wel zo handig is. Want wat weet u op zo'n moment van de ander? Bij een eerste gesprek helemaal niets! Dus loopt u regelrecht een mijnenveld in.
Weg kansen Een verkoper vertelde mij ooit het volgende verhaal: Ik zag een portretje van een jongen op het bureau van de directeur. Dus zei ik: Gut meneer wat een leuke jongen, is dat uw zoon? De man trok wit weg en zei: Ja inderdaad dat was mijn zoon, hij is drie weken geleden verongelukt! Weg kansen. Uiteraard is dit een bijzonder treurig incident. De kansen op dergelijke brokken zijn niet zo groot. Helaas doen veel van uw collega's precies hetzelfde. Dus loopt u het risico over te komen als clichémannetje of vrouwtje.
Tip Niet doen! Vertel gewoon wat u komt doen. Wees zakelijk. Het is tenslotte een zakelijk gesprek. Dat weet u, maar ook de klant is zich er van bewust. Op die manier wekt u vertrouwen en loopt u niet het risico op nare blunders of te worden gezien als de zoveelste slijmerd. Michel Hoetmer Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers' Klik hier
|