Even een kletspraatje maken...

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Om vertrouwen te wekken proberen verkopers soms geforceerd het ijs te breken. Onverstandig! Blijf gewoon doen.

Even een kletspraatje maken...

Ze zeggen wel eens: verkopen is een kwestie van gunnen. Dus wat doen verkopers om vertrouwen te wekken? Ze houden een gezellig kletspraatje aan het begin van hun verkoopgesprekken. Ze zeggen iets aardigs over het kantoor, een schilderij of spelen in op een (mogelijke) hobby. Ze maken 'rapport'.

Het is de vraag of dat wel zo handig is. Want wat weet u op zo'n moment van de ander? Bij een eerste gesprek helemaal niets! Dus loopt u regelrecht een mijnenveld in.

Weg kansen
Een verkoper vertelde mij ooit het volgende verhaal:
Ik zag een portretje van een jongen op het bureau van de directeur. Dus zei ik: Gut meneer wat een leuke jongen, is dat uw zoon? De man trok wit weg en zei: Ja inderdaad dat was mijn zoon, hij is drie weken geleden verongelukt! Weg kansen. Uiteraard is dit een bijzonder treurig incident. De kansen op dergelijke brokken zijn niet zo groot. Helaas doen veel van uw collega's precies hetzelfde. Dus loopt u het risico over te komen als clichémannetje of vrouwtje.

Tip
Niet doen! Vertel gewoon wat u komt doen. Wees zakelijk. Het is tenslotte een zakelijk gesprek. Dat weet u, maar ook de klant is zich er van bewust. Op die manier wekt u vertrouwen en loopt u niet het risico op nare blunders of te worden gezien als de zoveelste slijmerd.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 4,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..