Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Hoe gaat u om met potentiële klanten? Productief of niet? We geven enkele basistips.

Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee!

Pas geleden trainde ik een groep verkopers uit de detailhandel. Ik vroeg hen om een openingszin te bedenken, die níet kon worden beantwoord met Nee dank u, ik kijk zelf even verder. Wilt u mij geloven, dat de 30 verkopers in 95% van de gevallen met zinnen kwamen waarbij dat verschrikkelijke antwoord gewoon gemakkelijk gegeven kon worden? Het waren de zinnen die zij dagelijks gebruikten. En er zat toch wat jaren ervaring in de zaal.
Maar nu komt de crux van het verhaal. Het gaat niet een zo zeer om wát u zegt, maar het gaat erom hóe u het zegt. Geen 'push' in uw stem. Niet te assertief. Niet te afwachtend. Niet te serieus, niet te ….. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hoe gaat u om met potentiële klanten?

Kies dagelijks uw houding

  • Spreek vanuit uw hart. Kíes (elke dag) voor positivisme. Bied motivatie.
  • Houd vol, houd vertrouwen.

Speel!

  • Blije mensen behandelen anderen beter. Plezier leidt tot creativiteit.
  • Plezier hebben = gezond. Werk wordt een beloning en niet alleen een middel


Maak mensen blij

  • Blije klanten maken u blij. Dat wekt energie op. Blije mensen kopen meer. Blije mensen vertellen door.

Tip
Wees u bewust van uw houding. Non-verbaal (uw fysiek en mimiek) is erg belangrijk

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,5
(28 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

allesvanlelystad |  http://www.allesvanlelystad.nl

Ik vind de tips die ik krijg van jullie echt fantastisch. Leuk om te lezen. Als iedereen zich nu eens positief opstelde naar de klanten dan krijg je niet meer van die vragen als je ergens bent van... Kan ik u helpen? Niet echt motiverend om als je alleen aan het orienteren bent wat er allemaal te koop is.

Echter... ik denk als je aan het kijken bent dat je ook interesse hebt om te kopen. Uiteraard is niet iedereen ook gelijk van plan om te kopen. Ik denk dat als ik een zin van een verkoper krijg als.... Dag mevrouw waar gaat uw interesse vandaag naar toe ik sneller bereid ben om die verkoper te vertellen waar ik naar op zoek ben. Deze zin kan ik niet afkappen met NEE. En als de verkoper er ook nog vriendelijk bij lacht... dan zijn mensen sneller bereid om een gesprek aan te gaan.

Ik wens alle verkopers een fijne dag toe en probeer eens een nieuwe openingszin zoals beschreven is in de tip.

Veel succes.

Voor de detailhandel bezoeken zijn er een aantal openingszinnen

kuk oftewel ken uw klant kan hier van toepassing zijn .

Openingszin : goedemorgen of middag mevr meneer heeft u even tijd voor mij ikm heb belangrijk winstnieuws voor u..

idem openingszin maar dan compliment geven over de winkel
genoeg dingen te zeggen daarover

kennis van de klant is hij zij introvert of extrovert

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Ik zou het heel leuk vinden indien er ondernemers zijn die hier hun beste openingszinnen posten.

@Richard;

helemaal mee eens dat je het vooral luchtig moet houden. Mensen hebben een hekel aan een verkoper die probeert te verkopen.

Als iemand mij vraagt wat ik doe, zeg ik nooit meer 'ik heb een meubelwinkel' of 'ik verkoop meubels'

Maar: 'Ik help & advisser mensen beter te wonen' iets van die strekking.

Helpen en Adviseren zijn positieve woorden en heeft niets pusherigs inzich.

In de winkel doe ik het zo:

Klant komt binnen:

1. altijd brede glimlach.
2. Gewoon 'goedemiddag', niet meer + recht aankijken
3. Hebben tijdje rondgelopen: 'Als ik iets kan doen, geeft u dan een gil, dat u niet denkt 'waarom zegt die vent niets'.

Zo op het scherm leest het wat raar, maar in de praktijk een goede ijsbreker, heb ik afgekeken van een goede verkoper hier uit de buurt.

Maar ik zoek er nog meer. Wat zijn goede, losse, ijsbrekers?

Richard van Houten |  http://Www.bronpartners.nl

Als aanvulling:

Ik kwam een verkoper tegen in een jeans-store. Hij vertelde me dat hij wel eens bij binnenkomst van een potentiële klant een spijkerbroek naar hem/ haar toewerpt en roept: "Vangen!" Vervolgens stapt hij naar de klant en zegt iets als: "dank je voor het vangen, ik zal het maar gelijk in het schap leggen...". De eigenaar van deze kledingwinkel vertelde me dat dit zijn beste verkoper was. En u begrijpt wel waarom. Het contact is gemaakt. Hij hoeft geheel niets meer te vragen. Communicatie komt zo vaak vanzelf op gang. Er ging op een gegeven moment zelfs het verhaal de ronde " ben jij al eens in de winkel geweest waar ze broeken naar je toe gooien?" Prima PR natuurlijk.

Andere openingszinnen kunnen wellicht zijn:
"Wat leuk dat u vandaag bij ons binnengestapt bent.... Succes met het vinden wat u zoekt"
"U kunt uw kinderen bij mij achterlaten hoor, ik hou ze wel even bezig"
"De koffiemachine staat achterin hoor!"
"Als u hier niet vindt wat u zoekt, hoop ik dat u het ergens anders wel vindt"
"U mag me alles vragen, maar het hoeft absoluut niet.... Het is úw dag vandaag!"
"Als u andere muziek wilt, zegt u dat maar en ik zet direct een ander nummer op"

Het zou mooi zijn als de verkoper de bezoeker een ' glimlach-moment' laat beleven. Iets dat dat de dag nét even iets leuker maakt voor de ander. Op de markt zie je vaker deze vorm van contact maken.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..