De beste afsluittechnieken


Tip 1: Hoe gebruikt u "de trechter" als afstluittechniek?
U zorgt er in een serie uitgekiende vragen voor, dat uw prospect een aantal malen 'ja' antwoordt. Uit onderzoek blijkt dat mensen steeds moeilijker 'nee zeggen naarmate men vaker 'ja' heeft geantwoord. Dit wordt ook wel het ja-ritme genoemd. Eenmaal in dat ritme is omschakeling naar een 'nee' moelijk voor de klant. 1
Lezerswaardering: 6,4 (40 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 2: Haal omzet binnen met de afsluittechniek "de uitnodiging"
Stel op het moment dat de twijfel van uw prospect de overhand heeft, de vraag: "Waarom probeert u het niet gewoon?" Er zijn dan twee soorten antwoorden mogelijk, die u in beide situaties helpen uw product te verkopen. Óf het antwoord is: "Ja, waarom ook eigenlijk niet!". Óf het antwoord dwingt tot het geven van de werkelijke reden van twijfel (en geen rookgordijn), waarop u uw perfecte respons kunt geven om die reden te ontkrachten.
Lezerswaardering: 5,5 (29 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 3: Kent u de "wat als" afsluittechniek?
Stel, uw prospect geeft aan dat het te duur is, vraag dan: "Wat als we uw betalingsproblemen kunnen oplossen, bent u dan wel geïnteresseerd?" Als het antwoord 'nee' is, is men sowieso niet 'in' voor een koop. Bij een 'ja' blijft u in control van het verkoopgesprek en heeft u nieuwe kansen om het tij te keren.
Lezerswaardering: 6,6 (21 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 4: Een van de bekendste afsluittechnieken "de vooronderstelling"
Doe alsof de prospect reeds de beslissing heeft genomen tot de aankoop. Verminder de 'druk' voor de klant om 'ja' of 'nee' te zeggen. Het helpt mensen die kampen met besluiteloosheid.
Draai de focus van het gesprek naar de vervolg-set van vragen. Vraag bijvoorbeeld wanneer ze precies willen beginnen met het gebruiken van de dienst, wanneer ze het geïmplementeerd willen hebben, etc.
Lezerswaardering: 7,1 (18 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 5: Bij uitstel; zet de "sudden death" in
Deze kunt u gebruiken als een klant de aankoopbeslissing steeds maar blijft uitstellen. Ze zeggen geen ja en geen nee. U kent dat wel. Leg bij een bijeenkomst het uitgetypte contract gewoon voor hun neus op tafel. Vraag op de man af of het een 'ja' of 'nee'' wordt en wacht af. Bij een 'misschien' bepaalt ú dat u dat als een 'nee' opneemt en sluit daarmee de procedure af. Dit kan de ander net het duwtje geven om toch 'ja' te zeggen en in het andere geval is hij blij dat ú de beslissing genomen heeft die hij niet durfde te nemen. Het bespaart u veel tijd en frustratie.
Lezerswaardering: 7,2 (9 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 6: Hoe af te sluiten met "de koopvraag"?
U kunt afsluiten met het stellen van de koopvraag:

* Zal ik de order in orde maken?
* Zal ik de orderpapieren erbij pakken?
* Wat spreken we concreet af ?
* Gaan we zaken doen?
Lezerswaardering: 6,6 (12 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 7: Zet uw klant voor het blok met "de keuzevraag"
U kunt afsluiten met het stellen van keuzevragen:

* Begrijp ik het goed, u prefereert de rode boven de blauwe?
* Wilt u een vijf- of de tien liter verpakking?
* Wilt u de AX210 of sluit de nieuwere ZS20 beter aan?
* Wilt u per kwartaal of per maand een overzicht?
Lezerswaardering: 6,6 (11 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 8: Stel "de detailvraag" en haal de order sneller binnen
U kunt afsluiten met het stellen van detailvragen:

* Dus u gaat voor de eenvoudige uitvoering?
* Wilt u er nog een veiligheidsjas bij?
* Dus blauw heeft de voorkeur?
* De lederen uitvoering spreekt u het meeste aan?
Lezerswaardering: 6,2 (10 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tip 9: Haal uw klant over de drempel met "de toekomstvraag"
U kunt afsluiten met het stellen van toekomstvragen:

* Waar gaat u het neerzetten?
* Wie is onze aanspreekpersoon?
* Hoe wilt u het onderhoud geregeld hebben?
* Hoe vaak stelt u het op prijs dat ik u bezoek?
Lezerswaardering: 6,1 (13 stemmen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
NOG MEER VERKOPEN?
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..