Reacties
Geachte meneer Willemsen,
heerlijk om te lezen. Ik ben het dan ook volledig met u eens. het vinden van de juiste sales persoon is een uitdaging. in het aannamebeleid moet je zelf het gevoel hebben; stel ik ben prospect, zou ik dan van hem kopen? dat gevoel moet er zijn en ja dat heeft veel te maken met de eerste indruk.
Trucjes werken niet. Het gaat om geloof in jezelf, in je bedrijf en in je product/dienst. Dit straal je uit en dat is iets wat in je genen zit. EQ is aangeboren.
Met vriendelijke groet,
Ronald Sluiter
ViCre - Sales & Enterprise Intelligence
Jacques
Sluit me bij Ronald aan.
Groeten,
Jacques Bonneur
Bedankt voor jullie vriendelijke woorden...
Harro Willemsen.
Tanja
Ik ben het niet eens dat het aangeboren moet zijn, ik denk wel dat je enkele voorwaarden moet bezitten. Om kritische vragen te stellen, is een bepaalde creativiteit en intelligentie voor nodig(of kennis). Maar zorg voor anderen, de durf om open te zijn en te leren, enz is wel iets wat je kunt ontwikkelen. wat wel belangrijk is, dat je iets doet wat bij je persoonlijkheid en interesses hoort. Maar ook dat kun je ontdekken.
ernst
Beste Harold
Goed verhaal en leuk geschreven, beeldend.
Tijdens het lezen zet je automatie je zelf voor de spiegel. Leermomentje dus weer een extra bouwsteen voor je charisma.
ernst
Sidney
Onees, sorry.
Je kunt mensen zelfvertrouwen bijbrengen, dat zegt u eigenlijk. Maar geen charisma. Je kunt hoogstens je zelfvertrouwen verbeteren met deze theorie, en alle punten die u noemt zijn daarop van toepassing.
Voorbeeld
Mark Rutte komt vlot over, is overtuigd van zichzelf, maar charisma heeft ie niet, hij houdt nooit de aandacht vast als de tv aanstaat. Dat is heel duidelijk te zien bij debatten met andere politici als Bos bijvoorbeeld, die dat van nature meer heeft.
Mijn punt is dat als iemand charisma heeft hoeft ie niks te melden te hebben, de mensen luisteren toch wel. Als je daarentegen wel iets bijzonders te melden hebt en je hebt 'het' totaal niet wordt het al lastig.
Een artiest als Morrissey voelt zich zelden op zijn gemak in interviews, is een vrij verlegen persoonlijk én toch ontzettend charismatisch. Lopen duizenden mensen achter die man aan dus deze theorie gaat mijns inziens niet op.
Ik vond het een leuk verhaal, ik ga er zeker wat me doen, want ik mis het ook maar ik geloof niet dat ik ineens krijg;-)
ik denk dat iemand met charisma zeker niet depressief is of verlegen of fobieen heeft. Als de geest al open is komt de charisma of wat dan ook vanzelf denk ik. bye denis
ik denk dat iemand met charisma zeker niet depressief is of verlegen of fobieen heeft. Als de geest al open is komt de charisma of wat dan ook vanzelf denk ik. bye denis
ik denk dat iemand met charisma zeker niet depressief is of verlegen of fobieen heeft. Als de geest al open is komt de charisma of wat dan ook vanzelf denk ik. bye denis
Leiderschap
Ik kan me wel in het verhaal vinden.
Vaak geef ik leiding over een grote groep mensen, dan moet je er niet als snot bij staan.
Misschien heb ik over een zin heen gelezen, maar praat altijd met je handen open en niet dicht.
Draai naar de persoon met wie je spreekt langzaam, niet in 1 ruk.
Ook niet volledig door draaien naar die persoon, voor andere moet het ook leuk blijven.
Martinet
Bedankt voor het interessante artikel! Inderdaad, jezelf durven zijn én op de golflengte van je gesprekspartner zitten is heel sterk en schept vertrouwen.... dit kan uiteraard alleeen als je je goed in je vel voelt...dus weer helemaal mee eens!
Yannick Martinet
Ruud van Heijst
Ik was er al van overtuigd dat je eigen charisma van groot belang is in een sollicitatie-gesprek, maar dat is nu voor 100% bevestigd!
Harold,
Wellicht valt het je niet op maar je spreekt jezelf tegen. In de inleiding beschrijf je dat je van alle negen kandidaten in de eerste 10 seconden al weet wat het wordt. Maar bij charisma schrijf je onder 3 mensenmens: "Dat vraagt een niet-dogmatische grondhouding en geen stigmatiserende kijk op anderen. Blanco beginnen naar ieder nieuw persoon die je ontmoet, gebruik makend van je waarneming en intuïtie ZONDER TE OORDELEN. Charismatische mensen zijn nieuwsgierig naar andere mensen, luisteren graag en vragen door" Met dat laatse ben ik het eens en dus niet met je snelle oordeel in het begin. Dat dat snelle oordeel in 100% van de gevallen klopt betekent dat niet eigenlijk dat je in het gesprek telkens 45 minuten lang bezig bent geweest bevestiging voor je initiele oordeel te zoeken i.p.v. open minded de kandidaat te beoordelen? Hoe doe je dat in verkoopgesprekken? Als je dan ook al in eerst 10 seconden vaststelt of de man/vrouw aan de andere kant al dan niet van je gaat kopen, en (ook bij een negatief oordeel) vervolgens redenen daarvoor gaat verzamelen in het gesprek, laat je volgens mij (veel) business liggen. .
Beste Harold,
Bedankt voor je mooi geschreven stuk.
Met de vorige schrijvers ben ik het eens Charisma heb je of niet.
Je kunt veel leren, zoals je zelfvertrouwen vergroten en je uiterlijke presentatie verbeteren.
Zo zie je weer "de eerste indruk", bepalend is.
Had je iemand gezocht voor een andere functie dan was de keuze vast niet op deze persoon gevallen.
Andere zaken zo als assertiviteit/vragen stellen en antwoorden weten zijn weer kenniszaken. Dat alles met de functie te maken hebben.
Fijn dat het gelukt is, succes met de nieuwe werknemer.
Harro Willemsen
Bedankt allemaal voor de positieve reacties.
Een korte reactie op de persoon (ik heb geen naam) die reageerde dat ik mezelf tegenspreek in het artikel. Bedankt in ieder geval voor je uitgebreide reactie.
Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt: Hoe ik als jonge sales mangager reageer en hoe je je charisma kunt verbeteren. Ik sta volledig achter punt drie dat je een " niet-dogmatische grondhouding en geen stigmatiserende kijk op anderen" moet ontwikkelen. Dat wil niet zeggen dat ik als sales manager in het sollicitatiegesprek snel in beeld krijgt wie er wel en geen charisma heeft (en de juiste persoon voor de job is).
Natuurlijk ga je in verkoopgesprekken niet alleen af op je eerste "gut-feeling" - ik bedoel wel het omgekeerde: wanneer jij als verkoper een groot charisma hebt, maakt dat een sterke impact op je gesprekspartner(s) en hij of zij zal in het gesprek daarvoor alleen maar bevestiging zoeken.
Trouwens, mijn naam is Harro (niet Harold).
groet
Harro Willemsen
Wil Wagemans
Zelf denk ik dat het belangrijk is om aan je zelf te durven werken.
Vraag naar je functioneren, je houding, hoe kom je over op een ander persoon.
Hiervoor dien je je "kwetsbaar op te stellen en dat vergt enige moed.
Mij persoonlijk heeft het zeker geen windeieren gelegd.
Ook is het goed om zelf een gesprek te analyseren na afloop:
Hoe is het gegaan
Hoe reageerde je klant
Hoe was zijn houding
Welk gevoel houd jezelf over aan het gesprek.
Loopt het gesprek niet zoals je gehoopt had, schuif het niet direct richting de klant maar vraag je af wat jezelf anders had kunnen doen.
Mijn ervaring is dat je hierdoor elke dag kan groeien, maar je dient er zelf wel iets aan te doen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|