Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.486

Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze!

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom

De zomer is voorbij. U bent net terug van een heerlijke relaxte vakantie, maar voelt meteen de druk weer van de targets voor de rest van het jaar. Werken in de sales kan best zwaar zijn. 5 tips wat te doen tegen salesstress.

Salesstress na de vakantie? Neem een adempauze!

Deadlines halen van aanbestedingen. Teleurstelling als de opdracht niet is binnengehaald. En had ik de files, het regelmatige overwerken en collega’s die azen op uw promotie al genoemd? Stress en onrust liggen weer op de loer. Wist u dat ik - naast aanbestedingsexpert - ook yoga-docent ben? Yoga vind ik heerlijk. Het betekent veel meer voor mij dan ontspanning en fit blijven. Vanuit mijn yoga-achtergrond en 20 jaar werken in de sales geef ik u in dit artikel tips hoe u het relaxte vakantiegevoel vasthoudt. 

1. Druk? Neem dan juist afstand
Ervaart u druk? Komt u tijd tekort? Neem dan juist een momentje voor uzelf! Het klinkt wellicht tegenstrijdig. Maar echt, het levert u veel meer op als u even afstand neemt. Even helemaal niets doen. Of buiten een frisse neus halen. 

The time to relax is when you don’t have time for it

Heeft u weleens gemerkt dat de gedachten in uw hoofd steeds harder gaan ‘praten’ als u druk voelt? Dat stemmetje noem ik weleens ‘de sportcommentator’. Overal heeft-ie commentaar op. En het lijkt wel of hij steeds kritischer wordt als de druk toeneemt: “De offerte die ik net schreef, is natuurlijk bagger. Die moet opnieuw. Nu ben ik nog langer bezig terwijl ik geen tijd heb…” Afstand nemen, relativeert.

2. Neem een adempauze
Wist u dat 5 bewuste ademhalingen het zenuwstelsel al tot rust brengt? Probeer het maar! Frisse lucht verruimt de longen en geeft ook nog eens inspiratie. Het woord inspiratie betekent niet voor niets inademen van de geest!

Almost everything will work again if you unplug it for a few minutes…
including you

Soms gaat het mij bijvoorbeeld in een salesoverleg allemaal niet snel en concreet genoeg. Ik voel de irritatie mijn lijf in komen. Soms excuseer ik me dan: “Even naar het toilet hoor!” Ook als ik niet moet. Maar op het toilet kan ik even stoom afblazen en een adempauze nemen. Na 5 bewuste ademhalingen stap ik het overleg weer in met een helder hoofd.


3. Begin de dag goed

Een goed begin van de dag is het halve werk. Mijn dag begint met een rondje RPM. Nee, niet op de fiets, maar: Rise, Pee, Meditate. Dankzij een korte meditatie begin ik mijn dag met een helder en rustig hoofd. Die mailbox blijft dus nog even uit.

Real creativity comes only out of silence

Mijn ochtendmomentje sluit ik af met het formuleren van intenties voor die dag én in mijn leven. Ik geloof erin dat een doel behalen altijd begint met een positief en open geformuleerde intentie. Interessant onderwerp? Dan is het boek ‘Three Simple Steps’ van Trevor Blake een aanrader. Het beschrijft hoe u in 3 eenvoudige stappen naar succes kunt gaan, zakelijk én privé.


4. Zet de timer
Zet de timer als u aan een taak begint. Zet uw telefoon op stil. Doe de deur dicht. Ook voor social media. Laat u door niets en niemand afleiden. Focus op die ene offertetekst die u moet schrijven of het klantgesprek dat u wilt voorbereiden.

What you focus on grows. What you concentrate on is what you see more of in your life

Geconcentreerd werken zorgt ervoor dat u sneller en beter een taak kan afronden. Ik zet de timer meestal op 1 tot 1,5 uur, omdat ik getest heb hoe lang ik op volle concentratie en energie kan werken. Maar ik ken ook mensen die de Pomodorie-techniek gebruiken: 25 minuten werken en 5 minuten pauze. Adem vervolgens bewust in en adem weer rustig uit. Vijf keer, weet u nog?

5. Een baaldag mag

Sta uzelf ook toe dat u soms even uw dag niet heeft. Iedereen heeft recht op een baalmomentje, bijvoorbeeld als de klant toch voor een ander bedrijf kiest. Ik ken het gevoel. Soms kook ik van binnen als ik een opdracht verlies.

When it hurts - observe. Life is trying to teach you something

Achteraf kan ik het verlies wel relativeren. Soms winnen we, soms leren we. De momenten die niet zo leuk zijn, leren ons vaak iets en geven juist inzicht in wat belangrijk voor ons is. En al die tips om offertes te verbeteren kan ik alleen maar geven doordat ik de verloren trajecten heb geëvalueerd.

Na een baaldag realiseer ik me weer hoe gaaf een salesjob is: het brengt me op de mooiste plekken, bij bijzondere potentiële klanten. Laatst mocht ik op Schiphol meekijken hoe de schoonmaak in vliegtuigen geregeld wordt. Super gaaf, want ik mocht ook even achter de stuurknuppel kruipen in de cockpit. Mensen helpen. De vrijheid. Lekker bakje koffie drinken in de zon…

Kortom…

… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit. 
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.
… adem nog een keer diep in. En weer rustig uit.

En geniet van ons prachtige vak!
Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. Dankzij 20 jaar saleservaring en het evalueren van honderden offertetrajecten mag je haar absoluut een expert noemen in complexe offertetrajecten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,5
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?