Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.543

Een vliegende start in het nieuwe jaar

Gas terugnemen in december? Geen sprake van. Juist deze maand biedt kansen. Bekijk vier tips om ze te grijpen.

Een vliegende start in het nieuwe jaar

Veel salesprofessionals nemen vanaf december langzaam wat gas terug. Begrijpelijk, want de feestdagen staan voor de deur. Veel organisaties lijken dan meer aandacht te hebben voor het afbouwen van het lopende jaar dan op het opbouwen van het nieuwe jaar. Toch is het zonde, want december is een uitstekende maand om de basis te leggen voor een vliegende start in het nieuwe jaar! Hieronder vindt u vier tips die u daarbij helpen.

1. Investeer in uw relaties

Het einde van het jaar is een uitstekende periode om tijd te investeren in bestaande relaties. Niet om 'even bij te praten'(want daar hebben klanten echt geen tijd voor), maar wel om samen te kijken naar trends, kansen en bedreigingen voor het komende jaar. Deel kennis, inzichten en ervaringen die voor uw klant interessant en waardevol zijn. Hierbij is het van belang dat u zich verdiept in de business van uw klanten. Wat speelt er in hun branche? Hoe ontwikkelt hun markt zich? Wat is de invloed van technologie, concurrentie of politiek? Brancherapporten van banken, consultancyfirma's en brancheorganisaties leveren u zeer bruikbare informatie op.
Een ander soort relaties die het waard zijn om in te investeren zijn uw interne contacten. Denk hierbij aan collega's van marketing, logistiek of commerciële ondersteuning. Bespreek samen wat er goed ging en wat er volgend jaar beter kan. Maak hierover concrete afspraken en vergeet niet uw waardering uit te spreken voor hun bijdrage aan uw salessucces.

2. Maak afspraken voor januari
Veel klanten en prospects hebben het in december druk en willen afspraken voor meetings over de jaarwisseling heen tillen. In de praktijk betekent dit vaak dat uw contactpersoon pas in de tweede week januari weer bereikbaar is en dat een afspraak vervolgens in februari plaatsvindt. Jammer, want op deze manier gaat er kostbare tijd verloren. Voorkom dit door niet te wachten met agenda's afstemmen tot het januari is, maar plan de afspraak nu alvast in:
 'Rob, ik begrijp je prioriteiten voor de korte termijn. Laten we daarom een sprong in de tijd maken en kijken welke passende mogelijkheden er zijn om elkaar te ontmoeten in de eerste of tweede week van januari.'

3. Ruim op en organiseer

De meeste salesprofessionals hebben een hekel aan administratieve taken. Toch ontkomt u er niet aan en december is een uitstekende maand om deze zaken af te wikkelen. Die bezoekverslagen, die onkostendeclaratie, uw inbox, de map 'nog te lezen', u kent ze wel. Zelf gebruik ik een 'administratie to do ��"lijst' en plan deze vervolgens in tijdsblokken van maximaal drie uur per dag. Hierdoor heb ik ook nog tijd over heb voor zaken die wel leuk zijn. Zoals het zoeken naar apps die helpen om administratieve klusjes volgend jaar sneller en makkelijker te doen. Maar eerlijk is eerlijk, als alles is opgeruimd en georganiseerd, geeft dat ook echt een opgeruimd gevoel.

4. Evalueer
Hoe was uw afgelopen jaar? Pak uw agenda en kijk eens waar u veel tijd aan besteed hebt en wat dat heeft opgeleverd. Welke initiatieven zijn rendabel geweest en welke moet u heroverwegen? Waardoor heeft u zaken verloren aan de concurrentie? En waardoor heeft u zaken gewonnen? Welke conclusies trekt u daaruit als u kijkt naar uw doelgroep, acquisitiemethodiek en marktontwikkelingen? Welke nieuwe middelen, vaardigheden of kennis heeft u nodig om ook volgend jaar succesvol te zijn? Welke bestaande middelen, vaardigheden of kennis moet u verder ontwikkelen of beter benutten? Wees eerlijk en kijk vooral naar zaken waar u zelf invloed op heeft. En vertaal  wat u ziet naar minimaal één concreet gedragsvoornemen waarvan u zeker weet dat het bij zal dragen aan uw salesresultaat van komend jaar.

Met een goed gevoel de feestdagen in
Gas terugnemen in december? Geen sprake van. Juist deze maand biedt kansen en gelegenheid genoeg om het nieuwe jaar goed te beginnen. Door een stapje extra te zetten op momenten waar anderen langzamer gaan, werkt u aan een vliegende start in het nieuwe jaar. En dat geeft een lekker gevoel tijdens de feestdagen!
Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salesprofessionals en organisaties bij het vergroten van commerciële slagkracht. 
Zijn aanpak is praktisch, persoonlijk, inspirerend en waar nodig confronterend. 
Het resultaat: duurzame prestatieverbetering en meer rendabele omzet
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,9
(29 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Paul Jansen |  http://www.centrade.nl

Geachte heer Hoefman,

Uitstekend verhaal waar ik het 100% mee eens ben.
December is een goede maand om vaste relaties te bezoeken, en vooral te bespreken,wat de mogelijkheden zijn voor de komende jaren. Ondanks dat december voor sommige een drukke maand is, zijn er ook veel relaties die de laatste 3 weken van het jaar al aan het afbouwen zijn, dus nu wel tijd hebben voor een gesprek, die kans moet je pakken.
Jammer dat er weinig mensen zijn die zich zelf evalueren, want dan zou er veel meer tijd over zijn om wel structureel de zaken beter te regelen, en daardoor meer tijd te hebben voor ECHT belangrijke zaken.

Met vriendelijke groet

Paul Jansen

marcel hoefman |  http://www.marcelhoefman.nl

Beste Paul,

Dank voor je positieve reactie en aanvulling. En wat betreft dat evalueren: dat zou inderdaad niet alleen meer, maar ook beter moeten gebeuren. Een mooie uitdaging die veel kansen biedt voor salesprofs en leidinggevenden...

Groet,
Marcel

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?