Drie belangrijke dagen

In uw beroep zijn er in principe drie dagen die bepalend zijn voor succes. De allerbelangrijkste dagen, waarin u het zich niet kunt permitteren om u zorgen te maken of onzeker te zijn. Dán moet het gebeuren.

Drie belangrijke dagen

Gisteren
Niet elke dag in het leven van een verkoper verloopt even soepel en eenvoudig. Dagen dus waarin u prachtige afspraken weet te maken en mooie deals weet te sluiten bij de meest vastberaden inkopers.
We kennen allemaal van die dagen waarop het even niet mee zit en waar uw kwaliteiten om wat voor reden dan ook niet uit de verf komen.

Gisteren is echter nú voorbij en op alles wat er gisteren gebeurde heeft u nú geen invloed meer. Het is geweest en u kunt er niets meer aan veranderen.
Zelfs het gevoel dat u had toen u uiteindelijk in de auto onderweg naar huis was, is het gevoel van Gisteren.
Elke actie die u ondernam en elk woord dat u heeft gezegd - het is gebeurd en het ligt achter u, onveranderlijk.

Morgen
Morgen is een dag waar u zich pertinent geen zorgen om moet maken, want de dag van Morgen staat weer vol met goede intenties, uitdagingen, kansen en mogelijkheden.
 
Vandaag
Wat de dag van vandaag zo bijzonder maakt, is dat het doorspekt is met de ervaring van Gisteren en het toekomstbeeld van Morgen.

Wanneer u de nare ervaringen van gisteren door laat vloeien in het gevoel en de stemming van vandaag en u steeds maar weer voeding geeft aan de angst en de onzekerheid voor de presentaties en telefoongesprekken voor Morgen, dan kunt u drie volle dagen doorstrepen in uw succesagenda!

De manier waarop u terugkijkt op Gisteren en vooruitkijkt naar Morgen, bepaalt uw kwaliteit van vandaag!

Accepteer daarom altijd de situatie zoals die is, want werkelijk, het is niet anders.
Door situaties te accepteren zoals ze zijn, ontdoet u het gebeurde van haar negatieve emoties. Kijk vervolgens als een ondernemer en benoem wat u de volgende keer anders en beter wilt gaan doen.

Het interne proces is echter nog van veel groter belang. Elke winst is namelijk begonnen in uw hoofd.
 
Negatieve gedachten over klanten, de economie, de branche, de prijzen maar met name ook negatieve gedachten over uzelf, uw kunnen en kunde, saboteren gegarandeerd al uw mogelijkheden en kansen.
Het meest noodzakelijke wat u dagelijks moet meenemen naast uw commerciële vaardigheden zijn een goede stemming, vertrouwen en plezier. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten om onderscheidend te kunnen zijn in uw werk en tijdens gesprekken met klanten.
Wanneer deze ontbreken, werken uw commerciële vaardigheden ook niet meer.

Affirmaties
Affirmaties kunnen u helpen om er voor te zorgen dat u deze ingrediënten altijd tot uw beschikking hebt.

Affirmaties zijn positieve bevestigingen die u tijdens het rijden van en naar uw klanten hardop uitspreekt en die een versterkende werking op uw stemming en uw zelfvertrouwen hebben.

Ze zijn zelfinspirerend en werken versterkend op uw gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Negatieve affirmaties
Affirmaties kunnen ook negatief van inhoud zijn. Dat zijn bevestigingen die gevoed worden door twijfel, zorgen, angst, teleurstelling en zelfkritiek.

  • Ik ben geen goede verkoper.
  • Ik ben een kluns, een slappeling.
  • Ik heb hier geen kansen, er zit veel te veel concurrentie.
  • Zo'n hoge omzet als vorig jaar haal ik nooit meer!
  • Van dit weer worden ook mijn klanten chagrijnig .
  • Waarom heb ik altijd van die rotklanten?  
  • Wij zijn veel te duur, zo krijg ik geen enkele klant over de streep.
  • Ik kan het niet, ik ben niet goed genoeg.
  • Hoe kan het dat het die anderen wél lukt?

Dit zijn allemaal negatieve affirmaties, waarmee u zichzelf open stelt voor wat ik noem zelfsabotage. U bevestigt hiermee alle negatieve gedachten over uzelf, uw kunde en kunnen en dit soort affirmaties veroorzaken alleen nog maar meer verkoopellende.
 
Positieve affirmaties
Maak daarom optimaal gebruik van de momenten overdag waarop u alleen en in de veilige omgeving van uw auto doorbrengt, om dan het allerbeste uit u zelf te halen met positieve affirmaties, zoals:

  • Ik ben een fantastische verkoper.
  • Ik ben succesvol.
  • Ik ben een sterke persoonlijkheid.
  • Ik haal altijd met gemak mijn targets.
  • Klanten doen graag zaken met mij.
  • Yes yes yes yes yes!!!

Tip
Wanneer u het nog nooit hebt toegepast, kan het even een gevoel geven alsof u een barrière moet nemen, maar dóe het, want het levert u orders op. Want om succes te hebben in de verkoop is een positief zelfbeeld essentieel!

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 3,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Johnny MacFadyen

Mooi !

Eigen psyche eerst opladen voor je die van je klant gaat positief manipuleren. Heel erg Dale Carnegie - like.

Mvg

J.

Gunther Collijns

Ik zou hieraan het reconstructieve denken toevoegen. Ik zou niet zeggen dat men gisteren moet vergeten om vandaag beter te kunnen presteren. Integendeel, naar mijn persoonlijke mening en ervaring met de verkopers die ik train staat we altijd stil bij "Gisteren", waarom is het gisteren verkeerd gelopen en hoe kunnen we dit vandaag en morgen beter aanpakken. Dus ja, gisteren is niet meer maar kan gebruikt worden om vandaag beter te maken.

Groeten,

G

Boudewijn Lutgerink |  http://www.lutgerink-esa.nl

Hmmm, hoewel ik het eens ben dat gisteren niet meer veranderd kan worden en morgen nog helemaal open is. Wordt ik altijd een beetje kriebelig als ik het "A" woord hoor van Affirmaties.
Dat doet mij een beetje Louise Hay(fever) achtig aan.
Niet iemand voor wie ik veel bewondering heb.

marc

Louise Hay's boeken gelezen?

Jacques Bonneur

Manipuleren, Johhny?? We hebben het over prospects/klanten..
Overigens ben ik het met Gunther eens.
Beetje een misser dit, van Hans..
Groeten !

marc

Manipulatie vindt elke dag plaats op elke moment op elke locatie bij iedereen. Soms bewust, soms onbewust, soms ook vaak bewust, soms ook vaak onbewust. Interesse hoe dit bij jezelf werkt? NLP cursusje, reiki-cursusje. Als je jezelf kent, kun je de ander zichzelf leren kennen. De ideale manier van verkopen of managen, mijns inziens.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..