Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity

Iedereen in de wereld is via 6 stappen met elkaar verbonden. Wanneer u op de juiste manier de mensen in uw netwerk mobiliseert levert dat dus een schat aan contactmogelijkheden op. Hoe gaat u dat doen? 

Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity

Herinnert u zich de laatste keer dat u op vakantie was en dat u daar een andere Nederlander tegenkwam? Tien tegen één dat u in uw gesprek ontdekte dat u een gemeenschappelijk contact had en dat één van beiden zei: Het is toch een kleine wereld! Dat gebeurt vaak op vakanties. Het lijkt wel of dit op zulke momenten zelfs méér gebeurt dan in ons dagelijks leven. Is dat nu toevallig? Of zit er meer achter?  

De wiskundige kant
Het is niet zo toevallig als het kan lijken. We leven inderdaad immers in een heel kleine wereld. De eerste die daar echt onderzoek naar begon te doen, was Stanley Milgram in 1967. Uit zijn small world experiment is de theorie van de 6 degrees of separation ontstaan. Deze theorie zegt dat iedereen in de wereld via 6 stappen (lees: mensen) met elkaar  verbonden is. 

Laten we het ook even van een andere, meer wiskundige kant bekijken. Laten we aannemen dat iedereen gemiddeld 250 contacten heeft (en dit gaat dus zowel over privé- als professionele contacten). Elk van deze 250 contacten heeft op zijn/haar beurt ook 250 contacten. Als we dan even heel conservatief aannemen dat u de helft van deze mensen ook zelf kent, dan kent elk van uw contacten nog 125 mensen die u niet kent. Dat betekent dus dat u in de tweede graad met 31.250 (250x125) mensen in contact kunt komen.
Je kunt er nog over discussiëren of 250 contacten veel of weinig is, maar ik denk dat er weinig mensen zullen zeggen dat 31.250 weinig is.

Daar zit dus de echte kracht van netwerken: in de tweede graad. U hebt niet alleen veel meer mogelijkheden, er is tevens een vertrouwensband via uw gemeenschappelijke kennis.

Dit principe van de 6 degrees die ik zelf de 6 degrees of proximity noem (als u via 6 personen wie ook ter wereld kunt bereiken, bent u toch eerder met elkaar verbonden dan gescheiden, niet?) kunt u ook terugvinden op de online netwerking website LinkedIn (www.linkedin.com) Daar ziet u niet alleen hoeveel mensen u zelf in eerste, tweede en derde graad kunt bereiken, maar ook wie deze mensen zijn.

Op een andere manier met elkaar omgaan
Wat is nu voor mij de waarde van dit inzicht? Dat we op een andere manier met elkaar kunnen omgaan op recepties, evenementen, online netwerken en andere netwerkgelegenheden. Veel te vaak voelen deelnemers aan recepties zich niet comfortabel omdat ze het gevoel hebben dat ze moeten verkopen of dat ze iets van iemand anders willen. En omdat ze het niet aangenaam vinden als iemand deze attitude heeft ten opzichte van henzelf, willen ze dit ook niet uitstralen naar anderen toe. Als je echter inziet dat de grootste waarde van het netwerk in de tweede graad zit, dan kun je op een andere manier met mensen omgaan.

Zoek dus in uw volgende gesprek op een netwerk-evenement eens naar wat uw gesprekspartner voor uw netwerk kan betekenen en uw netwerk voor uw gesprekspartner.

En omgekeerd: wat het netwerk van uw gesprekspartner voor u kan betekenen en u voor het netwerk van uw gesprekspartner. U zult niet alleen veel meer kansen ontdekken, maar u ook een heel ander en aangenamer gesprek voeren!

Tip
Als u tijdens het gesprek ontdekt dat u en uw gesprekspartner ook voor elkaar iets kunnen betekenen, dan kunt u uiteraard dieper op het gesprek zelf ingaan. U hoeft niet alleen aan uw netwerk te denken. Door echter vanuit uw netwerk te denken krijgt u een heel ander gesprek met soms verrassende resultaten!

Jan Vermeiren
www.letsconnect.be

Jan  Vermeiren

Jan Vermeiren

Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(24 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jacques Bonneur

Volgens mij is het woord 'netwerken' een hype geworden en was netwerken er al lang.

martin

Dit is een slimme beredenering, en het optimisme is gebaseerd op realiteit, een simpele berekening. Natuurlijk is netwerken een hype geworden maar het is er ff wat anders uit gaan zien met het nieuwe medium internet waardoor ik gratis kan overnachten over heel de wereld bij mensen thuis... de wereld krimpt werkelijk. check www.couchsurfing.com

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Dit noemt men ook wel 'jezelf rijk rekenen'! Puur rekenkundig lijkt het allemaal heel erg logisch. Wat de auteur buiten de vergelijking laat is het feit of mensen wel 'bereikbaar' zijn. Juist belangrijke personen hebben de neiging om zich af te schermen of afgeschermd te worden.

Een ander probleem is dat mensen maar een beperkt aantal relaties kunnen behappen. Of denk je nu écht dat je in staat bent om met 31.250 mensen in contact te komen en te blijven? Droom lekker verder.

Arnold Steenbeek |  http://www.heart-selling.nl/boeken

If you can dream it, you can do it, laat medaillewinnaar zien deze zomer. En dat geldt voor netwerken net zo! Jan vind ik zelfs nog te bescheiden en volgens onderzoek en ervaring van 100-en cursisten kunnen we hier veel meer mee doen dan we ooit gedaan hebben.

P.S. Via deze link naar de site staat een artikel en rekenmodel om de proef op de som te nemen :-)

Arnold Steenbeek |  http://www.heart-selling.nl

De link wordt afgebroken en werkt niet goed, maar moet zijn:

www.heart-selling.nl/boeken.html (bij publicaties)

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

Alvast bedankt voor de reacties !

Ik beantwoord ze even op een rijtje (@Michel doe ik even apart):

@Jacques: klopt, netwerken bestaat al lang. Echter de meeste mensen weten niet welke dynamieken er achter zitten. En ook niet hoe ze de kracht er van kunnen inschakelen op een manier dat iedereen er zich goed bij voelt.

@Martin: leuk voorbeeld !

@Arnold: ik kan je alleen maar gelijk geven. Onze cursisten zeggen hetzelfde :-)

Have a great networking day !

Jan

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

@Michel: klopt dat ook bereikbaarheid een rol speelt (net zoals vele andere factoren). Je schrijft dat "belangrijke mensen" zich afschermen.

Nu is de vraag wat een "belangrijke persoon" is. Vaak worden CEO's van firma's als belangrijke personen beschouwd en binnen hun firma terecht.

Veel verkopers (want dat is jouw vakgebied) hebben echter de foute neiging om te denken dat ze dus de CEO's dienen te benaderen. In praktijk zijn zij echter niet de best geplaatsten om een product of dienst aan te kopen en wijzen ze door naar anderen binnen hun organisatie.

Deze "lager geplaatsten" zijn veel makkelijker bereikbaar en staan ook meer open, dus waarom het moeilijker maken dan het is, vooral als je via je netwerk een introductie bij hen kan krijgen.

Wat betreft 31.250 mensen die je kan bereiken: uiteraard kan je niet met hen allemaal een relatie uitbouwen. Wat ik hiermee wil aangeven is dat er op slechts 1 graad al een veel grotere groep bereikbaar is dan iemand ooit nodig heeft om zijn/haar doelen te bereiken (welke die ook mogen zijn: verkopen, een nieuwe baan vinden, een leverancier of partner ontmoeten, een nieuwe medewerker vinden,...).

M.a.w. het (business) leven is veel gemakkelijker dan de meeste mensen denken als ze op een bewuste en integere manier met hun netwerk omgaan.

Have a great networking day !

Jan

Michel Hoetmer |  http://www.ikwilmeerverkopen.nl

Ik ben er maar eventjes voor gaan zitten en heb een weblog geschreven. Je kunt het bereiken via de homepage. Daarin doe ik uit de doeken waarom dit advies niet deugt. Zie de link bij deze reactie.

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

Ik ben Michel gevolgd en ben er ook even voor gaan zitten om een reactie te geven op zijn blogpost. Zie zijn website http://www.ikwilmeerverkopen.nl

Daphne Medik |  http://www.dmmcommunication.nl

Beste Jan en Michel,

Een boeiende discussie, zag ik op Michel's blog. Ik kon het niet laten om daar ook even te reageren, zie: www.ikwilmeerverkopen.nl.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..