Checklist positionering
Positioneren is: bedrijf en product een vaste plaats laten innemen in het brein van de afnemers. Enkele praktische tips.
- Durf anders dan anderen te zijn
U valt alleen op als u anders bent dan anderen. Dit anders zijn moet wel een functie hebben! - De beste willen zijn
Mensen nemen geen genoegen met middelmatig! Alleen de besten maken tegenwoordig een kans. - De eerste zijn
Het loont om de eerste te zijn. Anders wordt u niet eens meer opgemerkt! - Een nieuwe categorie bedenken
Bedenk uw eigen niche (een klein deel van de markt). - Concentreer uw inspanningen
Het heeft geen nut uw inspanningen te verdelen. Concentreer u op één ding! - De primaire basisvoorwaarden
Bedenk wat het meest brandende probleem van anderen is en zoek daarvoor een oplossing. - Specifieke keuze van uw doelgroep
Wees zo specifiek mogelijk in uw keuze. Heus het loont! - Probleemoplosser
Zorg er voor dat mensen u zien als een probleemoplosser. - Blijf erover spreken
De kracht van een reclamecampagne zit in de herhaling van steeds dezelfde boodschap. - De hoogst mogelijke prijs bepalen
Mensen kunnen niet het beste willen krijgen en tegelijkertijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vraag de hoogst mogelijke prijs!
Tip Positionering is oorspronkelijk een marketingterm. Maar ook in de verkoop is het inmiddels een zeer bruikbaar concept. Denk mee met uw marketeers en maak positionering tot deel van uw verkoop-instrumentarium!
Michel Hoetmer Salesquest.nl
|