De kunst van het ontvangen
Klanten vinden het leuk om dingen te kopen van mensen die daar erg dankbaar voor zijn. Hoe levert dankbaarheid u orders op? 
In Nederland zijn we niet goed in het bedanken voor de aandacht die we van anderen ontvangen. Op de vraag: "Wil je iets voor je verjaardag?" heeft u vast ook wel eens geantwoord: "Ach joh, je hoeft niets mee te nemen". Realiseert u zich wat deze uitspraak eigenlijk betekent? U zegt eigenlijk: "Ik hoef niets van je te hebben! "Doe geen moeite, ik heb genoeg". U bent niet dankbaar voor het goede gebaar dat iemand naar u wil maken.
Mensen die goed weten te ontvangen, krijgen vaak nog extra. Mensen vinden het leuk om dingen te kopen van mensen die daar erg dankbaar voor zijn. Het is toch leuk als iemand anders blij is met jou? We zijn bereid méér geld te laten stromen naar bedrijven die ons de indruk geven dat het daar beter ontvangen wordt. Maak het daarom makkelijk voor klanten hun geld uit te geven.
Er zijn 3 stadia van toenemende klantoriëntatie: - 1. Klantvriendelijkheid
- 2. Klantgerichtheid
- 3. Klantsturing
Elke verkoper ziet het voordeel van klantensturing en dankbaarheid maakt dat een stuk makkelijker.
Tip: u kunt uw klant het beste 'sturen' door dankbaar te zijn voor hetgeen je van hem ontvangt. Bedank de klant bijvoorbeeld op een duidelijke manier als je de order krijgt, zeg de klant bij elke order: "bedankt voor de order". En wie zet er op zijn factuur een zinnetje: "Dank u voor de opdracht?". Ik denk niemand. En dat is jammer. Welke manieren kan u nog meer bedenken om uw dankbaarheid te tonen?
Richard van Houten Bluetree
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|