De kunst van het ontvangen

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Klanten vinden het leuk om dingen te kopen van mensen die daar erg dankbaar voor zijn. Hoe levert dankbaarheid u orders op?

De kunst van het ontvangen

In Nederland zijn we niet goed in het bedanken voor de aandacht die we van anderen ontvangen. Op de vraag: "Wil je iets voor je verjaardag?" heeft u vast ook wel eens geantwoord: "Ach joh, je hoeft niets mee te nemen". Realiseert u zich wat deze uitspraak eigenlijk betekent? U zegt eigenlijk: "Ik hoef niets van je te hebben! "Doe geen moeite, ik heb genoeg". U bent niet dankbaar voor het goede gebaar dat iemand naar u wil maken.

Mensen die goed weten te ontvangen, krijgen vaak nog extra. Mensen vinden het leuk om dingen te kopen van mensen die daar erg dankbaar voor zijn. Het is toch leuk als iemand anders blij is met jou? We zijn bereid méér geld te laten stromen naar bedrijven die ons de indruk geven dat het daar beter ontvangen wordt.  Maak het daarom makkelijk voor klanten hun geld uit te geven.

Er zijn 3 stadia van toenemende klantoriëntatie:

  • 1. Klantvriendelijkheid
  • 2. Klantgerichtheid
  • 3. Klantsturing

Elke verkoper ziet het voordeel van klantensturing en dankbaarheid maakt dat een stuk makkelijker.

Tip: u kunt uw klant het beste 'sturen' door dankbaar te zijn voor hetgeen je van hem ontvangt.
Bedank de klant bijvoorbeeld op een duidelijke manier als je de order krijgt, zeg de klant bij elke order:  "bedankt voor de order".  En wie zet er op zijn factuur een zinnetje: "Dank u voor de opdracht?". Ik denk niemand. En dat is jammer.  Welke manieren kan u nog meer bedenken om uw dankbaarheid te tonen?
 

Richard van Houten
Bluetree

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,1
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

De HuishoudAdviseur

Ik zet inderdaad de zin :"Wij danken u voor uw opdracht" op mijn facturen. Ook bij offertes, of getoonde interesse via de mail, bedank ik de mensen voor hun getoonde belangstelling. Afgekeken van grotere bedrijven:-). Er zijn dus wel degelijk mensen die hun dankbaarheid laten zien aan de klant.

Beste Richard,

Dank je wel voor dit artikel. Een hele mooie introductie naar de twee thema's: Ontvangen en dankbaarheid.
Misschien mag ik er één aspect aan toevoegen.
Dankbaarheid is een gevoel. Waak er daarom voor het niet rationeel als een instrument en/of een middel te gebruiken, want dan is de kans groot dat het tegen je gaat werken. Het heeft z'n grote waarde, wanneer de dankbaarheid uit je hart komt.

G. de Boer

Ik geloof hier zelf heel erg in..

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..