Los verkoopproblemen creatief op

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Creativiteit is een belangrijk onderdeel van verkopen. Hoe zorgt u ervoor dat uw beste creatieve ingeving u op het juiste moment te binnen schiet?

Los verkoopproblemen creatief op

Eureka! In een vlaag van creativiteit stelde ik mijn klant een oplossing voor, waar we allebei tijdens de afgelopen gesprekken nog niet op waren gekomen. Het vastgelopen onderhandelingsproces was met een simpel idee vlotgetrokken en twee uur later schudden we elkaar de hand. Een aantrekkelijke deal voor beide partijen voor een periode van drie jaar. En dat alles door die ene ingeving.

Praktische problemen oplossen
Verkopers moeten vaak met kunst- en vliegwerk proberen om praktische problemen tijdens het verkoopproces op te lossen. Daar is veel creativiteit voor nodig en niet iedereen is van nature even creatief. Creativiteit ontwikkelen is afscheid nemen van je standaardpatronen en nieuwe combinaties zoeken. Iedereen is creatief, maar creativiteit begint met een andere houding en attitude.

Prikkel je eigen creativiteit
Hoe prikkel je nou je eigen creativiteit zodat in de toekomst de beste creatieve ingeving je op het juiste moment te binnen zal schieten?

  • Recente schattingen geven aan dat managers en collega's gemiddeld vier keer zo veel negatieve opmerkingen maken als complimenten geven. Neem je voor om minstens drie keer per dag een welgemeend compliment te maken aan een collega of leverancier. Deze manier van kijken (wat gaat er goed bij de ander) stimuleert het brein op een andere wijze dan negatief kijken (wat is er allemaal fout of verbeterbaar bij de ander). Als je 's avonds in bed ligt, geef jezelf dan ook een compliment over iets dat je die dag hebt gedaan en waarover je tevreden bent.
  • Als je tijd over hebt om een volgende afspraak te halen, kies dan een alternatieve route in plaats van de weg die je altijd rijdt. Probeer je bestemming te vinden zonder een kaart of navigatiesysteem te gebruiken. Ga af op je gevoel en rij op je 'interne kompas.'
  • Luister naar een ander radiostation en andere muziek (Bach!) dan je gewend bent. Lees tijdschriften, kranten, boeken die totaal niet bij je passen en die je normaal nooit zou lezen. Probeer je bij al deze activiteiten te verplaatsen in de makers en lezers / kijkers. Wat zien ze, wat  proberen ze te communiceren, waar hebben ze het over? Wat is jouw waarneming? Mensen die nieuwsgierig zijn en zich verdiepen en verbreden in voor hen onbekende zaken worden creatiever dan mensen die altijd dezelfde impulsen tot zich nemen.
  • Praat met mensen, waarmee je normaal gesproken nooit een gesprek zou voeren. Wat houdt hen bezig, wat zijn hun idealen en wat is hun passie?
  • Verdiep je in het oplossen van puzzels, breinbrekers, raadsels, zoekplaatjes, enzovoort. Suggesties zijn bijvoorbeeld: Creative puzzels en Your amazing brain.
  • Stop met het direct om zeep helpen van nieuwe ideeën. Opmerkingen als "Dat hebben we al eens eerder geprobeerd", "Dat is toch veel te duur" zijn funest voor creativiteit.

 Het beoordelen van een idee is pas een latere stap in een creatief proces. Probeer eerst een idee te verrijken ("Wat kunnen we hier allemaal mee", "wat zijn de positieve gevolgen van dit idee") voordat je het meteen afschiet. Goede ideeën zijn vaak begonnen als gekke ideeën.

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,6
(18 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Helemaal mee eens!

Vaak word er naar de makkelijke voor de hand liggende oplossing gegrepen waar de klant niet altijd 100 % tevreden mee is.

Het definiëren van een probleem is eenvoudig. Het creëren van meer dan en paar mogelijkheden om dat probleem op te lossen is een grotere uitdaging. Maar hoe meer tijd je hier aan besteed hoe beter de oplossing wordt.

Noortje Lankhaar |  http://www.noortjelankhaar.nl

Fijn artikel, goede tips. Dank!

Een extra tip: lachen! Als je lacht, maken je hersenen endorfine en dopamine aan. Het gevolg: ontspanning en minder bezorgdheid.

Die bezorgdheid zit de creativiteit vaak in de weg. Om buiten de kaders (creatief) te kunnen denken, moet je geen angst voelen om los te laten wat bekend is.

Lachen bevordert het creatieve denkvermogen. Have fun! :)

Daad bij het woord. Even deze kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=w94CYd5SjuU

(niet grappig? Sorry, humor blijft een subjectief fenomeen..)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..