De Wet van het Optimisme

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Optimisme is het vermogen in elke situatie iets te vinden wat de moeite waard is. Met name op momenten van stress is het buitengewoon effectief om positief en constructief te reageren op de situatie. Anders zorgt het voor het inklappen van uw creativiteit en oplossend vermogen.

De Wet van het Optimisme

De manier waarop u uw prospect tegemoet treedt is voor een groot deel bepalend voor de uitkomst. Mensen houden van positivisme en reageren daar ook positief op. Denk dus niet "dat gaat me vast niet lukken"… u straalt dat namelijk ook uit.

Neem bijvoorbeeld de situatie van het 'onderhandelen'. Met prospects, klanten of zakenpartners. Een positieve houding, waarbij u zorgdraagt voor een prettige vrolijke stem en een vrolijk gezicht, 'opent' de ander en stimuleert het 'gun-effect' van de ander.

Een lastige situatie begeleiden met een grimas op uw gezicht, verkilt de ander. Zie het als de jager en een prooi. Een prooi is degene die zich minder krachtig voelt. Een verongelijkt gezicht staat dan gelijk aan 'bloeden', waardoor de jager/ de haai nog feller gaat reageren om de ander definitief te verslaan.

Een positieve uitstraling staat voor controle door relaxedheid, macht en autoriteit. De enige dingen die u in de hand heeft in uw leven zijn uw reacties op de onvermijdelijke problemen en moeilijkheden van alledag. De wijze waarop u op een situatie reageert (of hoe u die interpreteert) bepaalt hoe u zich daarin voelt. Uw gevoelens, uw emoties bepalen dan de helderheid en de effectiviteit van uw gedachten en reacties. Hoe optimistischer uw bent, des de rustiger en creatiever u zult zijn.

Binnen luttele seconden kunt u uw denkwijze van negatief in positief veranderen. Maak hier een gewoonte van! Richt u zich in een probleemsituatie uitsluitend op de oplossing. Realiseer u dat u het meeste leert van fouten en lastige situaties. Beschouw deze gevallen dan ook als 'een geschenk'.

Tip 1
Ga na welke de belangrijkste les is, die het grootste probleem (waar u momenteel mee worstelt) zou kunnen inhouden. Identificeer het probleem. Schrijf het op! Brainstorm daarna op hoe u dit probleem kunt oplossen. Schrijf dat ook op om deze gedachte te borgen.

Tip 2
Noteer niet 'vele problemen' met dito oplossingen. Focus uzelf. U lost het sneller op als u één punt per keer noteert. Onderneem VANDAAG actie om dit punt aan te pakken/ op te lossen. 

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Zelfontwikkeling, Onderhandelen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(31 stemmen)
Reacties

Jacques

Mooi artikel Richard.. ik ben toevallig gezegend met 'n prettig stemgeluid. Als dat niet zo is kun je geen verkoper zijn? Een vrolijk gezicht? Van die jongens met een nietszeggende smile? Sorry, mij doet een betrouwbare uitsraling meer. Voor de rest niets dan lof.

Richard, Bedankt voor je positieve tips.
Graag zou ik hieraan toe willen voegen dat je ook goed voorbereid naar de klant toe moet gaan.
Wat voor soort bedrijf is het: welke bedrijfscultuur heerst er? Bereid je goed voor met je kleding op de gelegenheid en locatie. Dan kan je echt een lach op je gezicht hebben want JIJ hebt de situatie goed in geschat en onder controle.
De eerste 5 seconden zijn heel bepalend voor de voortgang van het gesprek.
Helaas wordt dit aspect veel en vaak onderschat.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..