Gaat verkopen gemakkelijker als je werkgeluk hebt?

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Veel verkopers zitten nog niet op de juiste werkplek en doen werk waar ze geen bezieling in vinden. Degene die niet op zijn plek zit, maakt zich vaak schuldig aan onverschilligheid. Hoe is uw situatie?

Gaat verkopen gemakkelijker als je werkgeluk hebt?

Hoe is uw werksituatie? Zijn uw kernactiviteiten wel uw kernkwaliteiten? Doet u werk wat echt bij u past? Wat u ècht leuk vindt? Waar u echt gelukkig van wordt? Speelt u wel de juiste wedstrijd?
Wie al deze vragen met een volmondig YES! kan beantwoorden heeft een stadium van FLOW en werkgeluk. Dat is de situatie waarbij u ultiem lekker in je vel zit en gebalanceerd gebruik maakt van uw verkoopkwaliteiten en vermogens.

Werkplezier is geen blijvende staat
Er zijn twee redenen voor het ontbreken van flow op het werk: niet willen en niet kunnen. Allereerst wil niet elke verkoper werk voorop stellen in het leven. Er is meer dan werk alleen. Dan liggen de interesses simpelweg ergens anders, bijvoorbeeld op privéterrein, in het verenigingsleven of op cultureel vlak. Werk wordt dan beschouwd als een noodzakelijk kwaad voor de kostwinning. Een andere reden is dat flow helaas niet voor iedereen is weggelegd, omdat men het vermogen mist voor een bepaalde functie of bezigheid.

Overigens kun je flow niet eventjes bestellen. Het is een wankel en ongrijpbaar iets net zoals het fenomeen geluk. Geluk is geen mooie vlinder waar je achteraan moet rennen, maar een schaduw die je volgt als je er niet aan denkt.

De vraag is of u uw werksituatie wilt behouden of verbeteren. Behoort u tot de schaarse flow-verkopers of valt er nog (veel) terreinwinst te boeken? Laten we de manier waarop veel verkopers hun werk beleven in kaart brengen. 

Overbelasting
Uitdaging is goed en gezond voor iedereen. Als men echter een baan heeft waarbij men 'te zwaar pakt', teveel moet oprekken, kan men zich zelfs verrekken. Dan tilt men zich boven de kunnen en loopt men op de tenen. Misschien is de functie te zwaar of moet men zich (flink) doorontwikkelen. Op zich geen probleem. De vraag is of de huidige bagage in gezonde balans is met de gevraagde uitdaging.

Als u teveel op uw tenen loopt,
krijgt u zo'n kramp in uw voeten.

Houdbaarheidstermijn verloopt binnen 5 jaar
Onderzoek laat overigens zien dat veel mensen niet uit zijn op gemak, maar spanning en uitdaging zoeken en telkens nieuwe werelden willen ontdekken. In de eerste jaren spelen taakintrinsieke factoren in het werk een grote rol, zoals uitdaging en spanning. Na zo'n vijf jaar verschuift dit naar werkextrinsieke factoren, zoals leuke collega's en het aantal vrije dagen. Dat brengt ons bij de tweede vorm van werkbeleving: verveling en routine

Routine
Verkopers die zich in dit profiel herkennen, hebben ook geen ideale situatie. Men ontspant zich zodanig in het werk dat het op verveling gaat lijken. Als deze verkopers te lang blijven zitten, dan gaat men teveel op routine draaien. Er is dan onmiskenbaar sprake van talentverspilling, net zoals bij de volgende vorm van werkbeleving: onverschilligheid.

Onverschilligheid
Mensen met dit profiel zijn stoïcijns ten aanzien van het werk. Ze hebben meer talent dan de functie vraagt, maar het laat hen onverschillig of zelfs apathisch. Mogelijk omdat ze naast werk andere dingen belangrijk vinden.
De vraag die ze zichzelf kunnen stellen luidt: wil ik deze verkoopfunctie behouden? Indien men ontevreden is, is er werk aan de winkel. De eigen winkel wel te verstaan. Men zit immers ver af van het gelukzalige stadium, waarin het werk beleefd wordt als een extase, een state of happiness. Dat brengt ons bij het vierde belevingsprofiel: flow.

Flow
Als deze situatie in sterke mate voor u opgaat geldt: gefeliciteerd. Met dit profiel behoort men tot de happy few van de werkende Nederlanders. Het smaldeel van 12% van alle werkenden, die helemaal op gaat in het werk, opperste voldoening ervaart, veel energie en vitaliteit tijdens het werk heeft, de tijd voorbij ziet vliegen en tot grote hoogten komt. Deze mensen doen wat ze leuk vinden en zijn niet zelden goed of excellent in wat ze doen.

Checklist
Over uitdaging, werkdruk, talentbenutting en plezier beschrijven we hieronder enkele praktijkobservaties.

  • Sommige verkopers zijn op school 'een luie leerling', maar kunnen later uitgroeien tot een bevlogen topverkoper.
  • Als men onverschillig is, heeft men vaak nog niet 'het licht' gezien. Men weet vaak beter wat men niet leuk vindt of niet beheerst. Onvrede is vaak een aanleiding om een volgende stap in de loopbaan te zetten.
  • Flow is geen blijvende staat van verrukking. Daar moet men hard voor knokken om dat te bereiken en dat te onderhouden. Het is een wankel stadium.
  • Als u  voldoet aan de criteria van uw werk(gever), wil dat nog niet zeggen dat u voldoet aan de criteria van uw eigen talentmogelijkheden.
  • Werksituaties zijn dynamisch en veranderen met de tijd. Zo ook jouw motivatie en belevingsprofiel

Tip
Benieuwd hoe u in uw werk zit?
Doe dan de FLOW-test via http://www.optimaal-talent.nl/onderzoek/test.php?action=taketest&id=3

Stephen en Viktor Steijger
Optimaal Talent

Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,6
(7 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..