De klant als adviseur

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Waarom bent u succesvol? En wat is de meest effectieve en simpele manier om hier achter te komen?

De klant als adviseur

Een organisatie is doorlopend bezig om zijn concurrentiepositie te verbeteren. Nieuwe concepten uitdenken, meer features aan bestaande producten toevoegen, de eigen organisatie stroomlijnen en natuurlijk een continue training voor het verkoopteam en de ondersteunende diensten. Dit alles met het doel ons beter te kunnen onderscheiden van de naaste concurrenten. Maar zit onze markt wel te wachten op al die zaken? 

Beter luisteren
In mijn optiek moeten we veel meer naar onze klanten luisteren om te weten waaróm we als organisatie succesvol zijn. Hieronder een drietal tips om u te helpen hier achter te komen.

  • Vraag feedback aan uw klanten als u reeds enige tijd zaken met hen doet.
    De meest effectieve vraag die ik aan een klant stel als we reeds een half jaar zaken doen is: Wat heeft voor u de doorslag gegeven bij de beslissing om ons de eerste opdracht te gunnen? Hier komen vaak heel verrassende antwoorden uit. Wat wij denken waarop klanten veelal beslissen, blijkt soms achteraf helemaal niet belangrijk. Aan de andere kant zijn er soms punten die wij zelf vanzelfsprekend vinden, maar die voor klanten juist de doorslag hebben gegeven. Als u de genoemde vraag aan al uw belangrijkste klanten stelt, krijgt u een beeld wat de werkelijke reden is waarom de eigen organisatie succesvol is in de markt.
  • Loop een dag mee in het leven van de klant.
    Vraag aan uw belangrijkste klanten of u een dag mag meekijken op de plekken waar en hoe de eigen producten of diensten worden toegepast. Praat met de gebruikers en ook met de klanten van uw klant. Kijk wat er gebeurt met defecte producten en servicegevallen. Deze dag is vaak een ontnuchterende ervaring omdat haarscherp in beeld wordt gebracht wat er van al die USP's daadwerkelijk wordt waargemaakt. Beloon uw klanten voor het vertrouwen dat u gekregen hebt als ze hebben ingestemd met deze omgekeerde klantendag.
  • Organiseer een brainstormmiddag met een groep klanten. 
    Nodig een groep enthousiaste vertegenwoordigers van uw klantengroepen (het liefst geen concurrenten van elkaar) uit voor een gezellige middag. Zet op het programma een creatieve brainstormsessie, waarin de deelnemers wordt gevraagd mee te denken hoe uw producten of diensten kunnen worden verbeterd. Dit alles gezien vanuit de visie en dagelijkse praktijk van de gebruikers. Geef alle deelnemers een leuke attentie voor de ingebrachte ideeën.

Tip
Klanten zijn graag bereid hun goede leveranciers te helpen.

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Luisteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(24 stemmen)
Reacties

Maurice Willems |  http://www.mwpassievoorwerk.nl

Heerlijk ou of the box denken!!!

Harry Terluin

Dank voor de inspererende punten die ik kan vinden op deze site. Ga graag hiermee door, ik heb er veel aan.

Beste Harro,

Dank je voor deze reminder. Vooral tip nr. 1 kan ik nu meteen in de praktijk toepassen.

Vriendelijke groet,

Aswin Ganga

Prima verhaal.
Het is bij mij wel iets lastiger toe te passen, maar bij vaak bestellende grote klanten, probeer ik als het kan er wel achter te komen waarom iemand bij ons uitgekomen is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..