De koper houdt van dynamiek

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Goed verkopen = gevoelens van de ander goed  interpreteren. Maar deze veranderen voortdurend door de omgeving. Hoe te reageren?

De koper houdt van dynamiek

Zo komt een potentiële koper bij het horen van goed nieuws meteen in een opgewekte stemming en voelt hij zich jegens iedereen en alles positief gestemd.

Let wel: het goede nieuws is voor hem natuurlijk niet zozeer dat u er bent en hem een fantastisch aanbod gaat doen….. daar gaat het natuurlijk vaak fout. Verkopers geven vaak het signaal dat de prospect blij mag zijn met de aanbieding. De prospect ziet euro-tekens in uw ogen en haakt af. 

Houd rekening met de verbale- én de non-verbale communicatie (veranderingen) bij uw gesprekspartner en probeer niet 'koste wat kost' uw verhaal af te draaien zoals u dat had voorbereid of in uw hoofd had.


Wat bij de ene prima valt, kan bij de ander tot een radicale afwijzing leiden. Maar ook kunt u op dinsdag falen bij de persoon waar het u op maandag wel is gelukt. Als deze bijvoorbeeld nét gehoord heeft dat hij niet goed functioneert, bent u daar de dupe van.

Zorg dat 'de flow' van het gesprek prettig blijft. Praat niet teveel met hem mee, maar ga ook niet zijn communicatie 'storen', door te slimme opmerkingen te plaatsen.

Tips om in 'flow' te blijven

  • Neem regelmatig een gecalculeerd risico in uw communicatie met anderen en verras hen. 
  • Wees u ervan bewust dat uw communicatie bestaat uit:
    - verbale boodschap
    - non-verbale boodschappen
    - intonatie van uw stem

Deze drie moeten goed op elkaar zijn afgestemd

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(17 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..