De kracht van complimenten

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Hoe sterk is de kracht van complimenten? Zeer sterk. Na een compliment blijken klanten aanzienlijk bereidwilliger dan voorheen.

De kracht van complimenten

Iedere verkoper heeft van die stille momenten in de werkmaand. Even bijlezen, bureau opruimen, Outlookfolders bijwerken, kletsen met collega's. Sinds een aantal maanden heb ik mezelf opgedragen om een activiteit toe te voegen tijdens de rustige momenten: ik ga complimenten uitdelen.    

Ik loop door mijn klanten- en prospectenbestand heen of pak een stapel kaartjes van de afgelopen netwerkbijeenkomsten erbij. Ik geef mezelf de opdracht een welgemeend compliment te maken aan minstens vijf contacten (dat duurt een half uurtje in mijn ervaring).

Ik kijk even op de website van een contact of er nog leuke nieuwsberichten op staan. Ook lees ik op weblogs en de financiële katerns van kranten of er nieuws is van bedrijven die ik ken. Simpelweg stuur ik dan een e-mail aan mijn contactpersoon en formuleer een welgemeend compliment. That's all. Ik geef een aantal voorbeelden:

  • Op de website van een potentiële klant, waar ik al een tijdlang probeer zaken mee te doen,  lees ik dat zij een grote opdracht hebben binnengehaald. Ik feliciteer ze hiermee en geef ze een dik compliment voor hun professionele commerciële aanpak.
  • Als ik een artikel, interview of advertentie lees van een collega of klant, scan ik het stuk in en stuur het vergezeld van een leuke brief met complimenten aan mijn contact. Ik beloof meteen het stuk aan een aantal potentiële relaties van mijn klant toe te zenden. Viral marketing in het klein. 
  • Tijdens netwerkgelegenheden worden veel contacten uitgewisseld, maar ook wordt veel gepraat over anderen. Als ik iemand positief hoor praten over een van mijn bekende contacten, stuur ik een leuke e-mail naar deze persoon, soms vergezeld van een lead of referral.

De resultaten zijn verbluffend. Als ik na een paar weken mijn contact eens bel voor het maken van een afspraak of hem tegenkom op een netwerkgelegenheid, is de reactie op mijn complimenten steevast positief. Die afspraak bij een potentiële klant is een stuk makkelijker gemaakt en de 'gunningfactor' bij bestaande relaties neemt sterk toe.

Tip
Complimenten geven is leuk, ze ontvangen nog leuker en die stille momentjes leveren ook nog wat op. 

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(66 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Kristien

Heel leuk maar denk dat die vlieger enkel opgaat bij B2B...
Of zie jij een oplossing voor een B2C klant??

Tibor Uittenbogaard |  http://www.ormer.nl

Lijkt me dat dit ook opgaat voor een consumer als het een bekende is die je geregeld ziet. Voor B2C hit & run verkoop zal het inderdaad niet van toepassing zijn...

Harro Willemsen |  http://www.presentpresents.com

Het is inderdaad een idee uit de B2B sales. Er zijn raakvlakken met de B2C als je een niche product levert en een vaste klantenkring hebt opgebouwd.

Groet
harro

Arno voor de Poorte |  http://www.advado.nl

Met veel plezier gelezen. Complimenten!

Michiel Smilde |  http://www.eventerim.com

Ik geloof hier wel in, mits oprecht bedoeld en ip bescheiden wijze geformuleerd.

Wat in dit stuk niet aan de orde komt is het complimenteren van eigen medewerkers. Minstens zo belangrijk voor het succes van je eigen organisatie. Zie hiervoor de site: http://www.waarderingsmanagement.nl/. Echt leuk voor onder de kerstboom is ook het boek dat Poortvliet uitgaf: Het groot complimentenboek.

Fijne dagen! Michiel Smilde

Michiel Smilde |  http://www.eventerim.com

Ik geloof hier wel in, mits oprecht bedoeld en ip bescheiden wijze geformuleerd.

Wat in dit stuk niet aan de orde komt is het complimenteren van eigen medewerkers. Minstens zo belangrijk voor het succes van je eigen organisatie. Zie hiervoor de site: http://www.waarderingsmanagement.nl/. Echt leuk voor onder de kerstboom is ook het boek dat Poortvliet uitgaf: Het groot complimentenboek.

Fijne dagen! Michiel Smilde

Rob Verhoeven662

Ik geloof hier heilig in en pas het toe bij B2B, B2C en privé.
Complimenten, mits daadwerkelijk gemeend, worden ALTIJD positief ontvangen!Je moet het onderdeel maken van je wie je bent en ook durven, maar na een paar keer gaat het een stuk gemakkelijker en zul je tevens ervaren hoe bijzonder mooi dit werkt..!! Gewoon doen!

Karina Ramaekers

Dat mensen gevoelig zijn aan complimenten is al eeuwenlang gekend. Zo schreef Aesopus (Aisopos)het in 600 voor Christus al in zijn fabels (vb. de Vos en de Raaf)en later werd dat verhaal opnieuw opgepikt door Jean de la Fontaine.

Mensen complimenteren werkt. Ongeacht wie de ontvanger is. B2C of B2B klant, collega,leverancier, ... zelfs je 'concullega' moet je kunnen en durven complimenteren. Als mensen zich gewaardeerd voelen, gaan ze jou ook meer waarderen en dingen gunnen.

De systematische aanpak zoals beschreven door Harro Willemsen is ideaal om het verkopen te vergemakkelijken én top of mind te blijven. Kleine moeite, groot plezier!

Harro geeft waardevolle voorbeelden van situaties die aanleiding zijn voor complimenten.
Uit de reacties komt enthousiaste bijval als bevestiging.

Waar ik zelf allergisch voor ben, is een onjuiste formulering van een compliment.
Het vergt inzicht en oefening om vanuit de standaardpatronen te stappen om op originele wijze een compliment te geven.

=> Wil je een ander waarderen, dan begint je compliment het liefst met zijn naam + 'je'/'u'. NIET met 'ik'.
=> Er zit géén waardeoordeel ik, zoals "Ik vond het goed".
=> Houd het in de tegenwoordige tijd.
=> Gebruik werkwoorden en beschrijf wat het effect is op jou dat de ander (+ zijn daad) heeft.

Jacques Bonneur |  http://www.baltusfundraising.nl

Leuke tip !

Uitstekend artikel !

Vorige week heb ik mijn collega's de MacKay 66 methode uitgelegd.

De Harvey MacKay profiellijst bestaat uit 66 punten waarmee de klant kan worden verbonden aan het bedrijf.

- Wat doet de klant? Is hij tandarts? Dan stuur ik hem een vakblad dat daarmee te maken heeft. Dit heb ik al verschillende keren gedaan bij grotere klanten.

En zo nog 65 aanknopingspunten, van religie tot favoriete sport.

Verbluffend genoeg zijn collega eigenaren van mijn bedrijf het niet eens met deze manier van werken.

Ze vinden het 'on-nederlands' en menen dat deze manier van klantenbinding een signaal laat uitgaat naar de klant dat wij hem veel te hard nodig zijn. Ik verzin argument dit niet.

In de meubelbranche (waar ik werk) is wonen allang niet meer het aanschaffen van een passend meubel, maar een emotie.

En de klant moet een zo groot mogelijke emotionele betrokkenheid met het bedrijf krijgen. Ze moeten fan worden.

Dit kan alleen door er hard aan te werken en op een persoonlijke manier contacten te onderhouden. Dit artikel laat er weer 1 zien die ik zeker ga uitproberen, om de tijssinvestering hoef je het zeker niet te laten.

Bedankt !

Daniel

Helemaal mee eens, Harro!
Je artikel is een waardevolle herinnering - tevens kort, krachtig én overzichtelijk - over het compliment als 'smeermiddel'.

Zelf heb ik een artikel geschreven over de meest effectieve formulering van een compliment.
Er is immers een groot verschil tussen "Ik vond xyz geweldig!" en hoe het mogelijk is om zo'n compliment effectiever te verwoorden.

Dit artikel is op te vragen via 'contact' op mijn site.

jaap slooff

hoe eenvoudig kan het zijn je contacten te onderhouden en uit te bouwen.

Marianne van den Heuvel

als ik de kans krijg zal ik het niet laten om iemand een compliment te geven zonder bijbedoeling om er zelf profijt van te hebben. Dat laatste is moeilijk. We zijn nu gewaarschuwd: veel professionele complimenten zijn gewoon bedoeld om een graantje mee te pikken uit de ruif van je vermeende succes en een manier om contact te verstevigen waar je mogelijk niet op zit te wachten. Ik denk met regelmaat aan de fabel van de vos en de raaf en weet dan dat ik alert moet zijn.

Dag Harro,

Hartelijk dank voor dit waardevolle artikel.
Het uitspreken van complimenten en waardering is essentieel in het bouwen van waardevolle relaties... echter, MITS het compliment en de waardering recht uit het hart komen.

Er wordt vaak gesproken over een 'oprecht' compliment en 'oprechte' waardering, maar laten we helder zijn en blijven, die vorm van waardering en complimenten bestaan niet. Er bestaat alleen waardering en alleen complimenten... zonder toevoeging.

Persoonlijk zou het niet mijn keus zijn om vanuit commerciële doeleinden strategisch waardering en complimenten in te zetten. Voor mij zou dat niet zuiver voelen, maar daarin maakt een ieder z'n eigen afweging... en @ David, wanneer een compliment uit het hart komt, is de formulering ervan dan niet per definitie ondergeschikt aan de intentie?

Harro Willemsen

Bedankt allemaal voor jullie reacties op dit 'oude' artikel van mij. En uiteraard zijn de complimenten die ik beschrijf niet bedoeld als commerciële methode om klanten te strikken. Het is gewoon leuk om aardig te zijn en een welgemeend compliment uit te delen aan mensen in je zakelijke (en uiteraard ook privé) omgeving. De insteek is vooral de intentie die je hebt om regelmatig tijd te reserveren om te kijken wat je mensen in je netwerk doen. En bij bijzondere, mooie, interessante of nieuwe ontwikkelingen ze daarvoor te belonen met een compliment. Zonder dat je hier iets voor terug verwacht.

groeten en bedankt allemaal
harro

ZipZoo |  http://www.zipzoo.nl

Goed artikel

Hoi Harro,

Complimenten voor hoe je dicht bij jezelf praktische en werkbare voorbeelden hebt gegeven voor iedere dag! Ze werken.

En niet alleen in B2B, maar ook B2M (mens). In mijn werk als e-coach begin ik ieder contactmoment met een oprecht compliment. De ingrediënten die David Bloch aanhaalt zijn relevant. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek voor te benutten.

Taalhandelingen uit de Beleefdheidstheorie van Brown & Levinson gaan over hoe je omgaat met hoe iemand je benadert. Daarin is goed te herleiden waarom complimenten werken.

Het coöperatieprincipe van Grice vertelt hoe je to-the-point beschrijft wat je bedoelt.

Op https://www.coachingrotterdam.nl/info/blog/e-coaching-en-waarom-dat-werkt/ lees je er meer over.

Heb een mooie zondag!

Marco

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Hoi Marco,

Bedankt voor je compliment en mooie aanvullingen en verwijzingen!

gr
harro

Hoi, dank voor je informatieve artikel!

Hoi, dank voor je informatieve artikel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
NOG MEER VERKOPEN?
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..