Spreek dezelfde "sales" taal
Sales speelt een belangrijke rol in de bedrijfscommunicatie. Lees hier waarom en doe je voordeel met de ACID Proof. Als je niet binnen 10 seconden kunt uitleggen, waarom jouw bedrijf interessant is, dan heb je een probleem. Het commerciële proces is door digitalisering zo enorm versnelt, dat het essentieel is in een paar woorden aan te geven waar je bedrijf voor staat en welke voordelen dat biedt voor een klant. In de marketing is dit al in volle gang: - Filmpjes mogen niet langer zijn dan 15 tot 30 seconden
- De header van een e-mail moet opvallen
- Op Social Media moet je in de eerste zin iemand ‘pakken’, anders wordt het bericht überhaupt niet gelezen.
De kunst is in een paar woorden vangen waar je bedrijf voor staat; in één zin interesse wekken voor jullie bedrijf. En, als je de juiste balans gevonden hebt, is het essentieel dat alle collega’s dezelfde taal gebruiken. Plus dat je consistent bent in schriftelijke uitingen. Zorg ervoor dat sales, marketing, binnendienst, support etc. in hun teksten voor de website, email, offertes, social media etc. dezelfde woorden gebruiken. De rol van verkopersSales speelt hierbij een essentiële rol. Hoe verwoorden verkopers en accountmanagers nu waar jullie bedrijf voor staat? Wat zijn de argumenten die ze aandragen in de verschillende fasen van de Buyers Journey? Hoe verwoorden ze überhaupt de 5 belangrijkste voordelen van jullie bedrijf? De Acid Proof: 5 voordelenNeem de proef op de som en doe de ‘Acid Proof’: vraag op de eerstvolgende sales meeting de collega’s op te schrijven wat de vijf belangrijkste voordelen van jullie bedrijf zijn. Vijf. Niet meer en niet minder. En wat schrijf jij als ondernemer op? En wat schrijft marketing? En andere afdelingen van het bedrijf?
Conclusie Het is van vitaal belang om dezelfde taal te spreken. Dat kan door collega’s te helpen om goed te verwoorden waar jullie voor staan. Dit is communicatief gezien een van de belangrijke verbeterpunten die je op korte termijn in je bedrijf kan doorvoeren.
Het Sales Playbook is de plek om dit soort zaken vast te leggen en kennis te delen. Binnenkort geef ik hier een gratis webinar over. Als je meer wilt weten, kijk op onze website.
Succes!
André Hagelen
|
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
|
|