Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken?

Laatst hoorde ik een presentatie waar de spreker deze belofte maakte. Ik heb ademloos geluisterd en er vijf tips uitgehaald. Lees ze allemaal door. Ik weet zeker dat je er wat aan hebt.

Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken?
De spreker liep de zaal in waar zo’n 100 CEO’s en commercieel directeuren op hem wachtte. Hij had een spijkerbroek aan en een T-shirt. Sprak half Amerikaans, half Nederlands en vloog de hele wereld over om producten te verkopen aan bedrijven als Google, Apple en Spotify. Echt een topper.

Zijn presentatie had de titel: Hoe haal je 67% conversie in Face to Face afspraken? Ik heb ademloos geluisterd en er vijf tips uitgehaald. Lees ze allemaal door. Ik weet zeker dat je er wat aan hebt.

Tip 1: Voorbereiding pijnpunten

Hij begon met de vraag: ‘Wanneer scoor je beter? Als je de problemen en wensen van de klant oplost of als je vertelt hoe goed jullie bedrijf is?’
Het antwoord is duidelijk… De prospect wil dat je zijn problemen oplost en wensen verzilvert.
Niets nieuws…. Of…. ? Wat zijn de mogelijke wensen pijnpunten van je klant? Welke vragen kan je stellen om die te ontdekken? En waarom bieden jullie een unieke oplossing op dat vlak?
Dat zijn geen eenvoudige vragen. Bereid je daarom met je team er op voor. Leg alle mogelijke wensen en pijnpunten vast - natuurlijk in je Sales Playbook (zie tip 5). En, begrijp tot in detail hoe jullie die wensen kunnen invullen en de pijnpunten oplossen.

Tip 2: vertaal in Euro’s

Daarop begon de spreker aan een nieuw hoofdstuk: ‘Vertaal de problemen of wensen van de klant in euro’s. Wat is het effect van dat punt op de business van de klant? Wat betekent het voor de omzet van de klant? Hoeveel kosten kan hij besparen? In welke mate neemt de winst toe? Pas als je dit weet, kan je bepalen hoe relevant het argument is voor de klant.’

Dat is wel even een dingetje. Wensen en pijnpunten achterhalen oké, maar het vertalen in euro’s? Hoe doe je dat? Welke vragen kan je stellen? Stel iemand wil de levertijd verkorten. Wat betekent dat voor hem in euro’s? Hoeveel concurrentievoordeel levert hem dat op? Hoeveel gaan zijn verkopers daardoor meer verkopen? En wat betekent dat in extra omzet op jaarbasis? Of gaat hij juist besparen? Waarop? En hoe rekent zich dat door?

Dit is essentiële informatie. Je helpt een klant er bovendien echt mee, omdat je hem ook aan het denken zet. Let wel: dit zijn vragen die je op voorhand moet bedenken en trainen. Hoe? Dat lees je in Tip 5. Maar eerst tip 3.

Tip 3: Vraag om zaken te doen
Als je drie relevante problemen en wensen hebt achterhaald en vertaald naar euro’s, vat dan het gesprek samen en sluit af met een ordervraag: ‘Samengevat heb ik van u begrepen dat er 3 belangrijke problemen en wensen zijn, namelijk A, B en C. Punt A betekent dat u X euro bespaart of extra verdient. Punt B betekent dat u …’ et cetera, en dan: ‘Als wij deze zaken voor u kunnen invullen, wilt u dan zaken met ons doen?’

Verwacht niet dat iemand direct ‘Ja’ zegt. Er zullen weerstand en tal van tegenwerpingen komen. Je hebt waarschijnlijk nog meerdere gesprekken nodig voor je tot de order komt.
Prima.
Maar deze directe vraag is onvermijdelijk. Het is namelijk belangrijk dat de klant in actie komt. Dat hij er prioriteit aan gaat geven. In vaktermen uitgedrukt: Why change heb je op tafel (de knelpunten en wensen). Nu komt de stap Why now.
Daardoor kom je een stap hoger in het verkoopproces. En daar gaat het om!

Tip 4: Score = een stap hoger in het verkoopproces

Het verkoopproces bestaat doorgaans uit 5 stappen
  1. Mogelijke interesse
  2. Concrete interesse
  3. Pijnpunten en wensen bekend
  4. Offertefase
  5. Orderfase.
Iedere stap voorwaarts in dit proces, is een overwinning. En daar komt de 67% score vandaan. Zorg dat je in ieder gesprek een stap hoger komt. Of 2 of 3 stappen tegelijk. Op deze wijze kan je veel beter de prestaties van een verkoopteam meten. Stap 3 betekent bijvoorbeeld dat je de wensen of pijnpunten op tafel hebt en vertaalt naar euro’s. Dat is een meetbaar proces. En als je dat goed hebt uitgevraagd, is de kans op een opdracht al groot. Kijkt je baas alleen naar orders, dan waardeert hij of zij onvoldoende de voortgang van het verkoopproces.

Tip 5: Leg je kennis vast in een Sales Playbook
En dan tot slot: je ziet in dit artikel dat je heel wat kennis nodig hebt om op professioneel niveau een verkoopgesprek te voeren. Kennis van de markt, van de klant, van jullie eigen producten en diensten. Hoe je wensen en knelpunten vertaalt naar euro’s. En… je moet verstand hebben van psychologie, weten hoe je gesprekken opbouwt, bezwaren ombuigt in voordelen en toetsen welke voordelen het beste passen bij deze klant.

Bedenk dat niet allemaal spontaan. Bereid het terdege voor en leg die kennis vast in een Sales Playbook. Dat is een van de belangrijkste trends in professionele sales. Dit is het document waarin een verkoopteam alle kennis, voordelen, bezwaren, gespreksstrategieën, argumenten en vragen vastlegt. Vervolgens trainen de verkopers hiermee hun kennis.
Weten hoe je dat opzet? Geef me een belletje. Het is mijn specialisatie :>.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopgesprek, Salesplan, Salesteam
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(16 stemmen)
Reacties

Hubert Sistermans |  https://www.socialview.biz/

Goede leer en ervaring stof

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..