Scoor met een SMART offerte

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Uw potentiële klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Geef ze die duidelijkheid. Ontdek hoe u beter scoort met een SMART geschreven offerte.

Scoor met een SMART offerte

Voor mij is smart schrijven een tweede natuur. Voor de ondernemers en salesmanagers die ik ontmoet, vaak niet. Waar zij in een persoonlijk gesprek heel concreet durven te zijn, lijken zij zich in een schriftelijke offerte te verschuilen achter deftig taalgebruik. Herkenbaar? Wilt u uw verkoopsucces vergroten? Met een smart offerte scoort u!

Wat is SMART?
SMART is een afkorting die wordt uitgesproken als één woord. Voor de liefhebber: dit noemen ze een acroniem. De afkorting SMART staat voor: Specifiek" Meetbaar" Acceptabel" Realistisch" Tijdsgebonden. En natuurlijk is smart de Engelse variant van slim. U bent pas echt slim als u uw offerte altijd SMART maakt. Dit maakt uw boodschap duidelijk, concreet en ondubbelzinnig. Bovendien maakt het uw plan van aanpak achteraf controleerbaar. Wilt u sterkere offertes schrijven? Download dan deze SMART offerte structuur om te oefenen met de aandachtspunten uit dit artikel.

ZO SCHRIJFT U SMART:
1. Schrijf Specifiek
In uw offerte gebruikt u woorden met een concrete betekenis. Woorden met meerdere betekenissen, zoals flexibel (variabel of buigzaam?) en transparant (helder van opzet of doorzichtig?) mag u schrappen, net als lijdende werkwoordsvormen. Dat geeft te veel ruimte voor interpretatie. En u wilt juist dat uw potentiële klant u in één keer begrijpt, toch?
Onduidelijk: Wij gaan de diensten voor u inplannen.
Welke diensten bedoelt de verkoper hier? Wie plant de diensten in en wanneer?

Duidelijker: Onze secretaresse plant voor u de onderhoudsbeurten bij uw klanten in. Zij zet de afspraken in de digitale agenda van uw onderhoudsmedewerkers. Uw potentiële klant weet nu wie wat voor hem gaat doen.
2. Schrijf Meetbaar
In uw offerte maakt u de beloftes aan uw klant kwantificeerbaar. Dit betekent dat u aantallen, percentages of waarden benoemt. Dus over hoeveel onderhoudsbeurten gaat het? Neem uw klant aan de hand en maak het meetbaar.
Nog duidelijker: Onze secretaresse plant op dinsdag de 50 onderhoudsbeurten per week in. Zij zet de afspraken van 30 minuten in de digitale agenda van uw onderhoudsmedewerkers. Zij plant steeds een maand vooruit.
Uw potentiële klant weet nu nog beter wie (de secretaresse) wat (het inplannen van de 50 onderhoudsbeurten per week) doet.
3. Schrijf Acceptabel
In uw offerte sluit u met uw aanbod aan bij het doel van de potentiële klant. Als u inschrijft op aanbestedingen leest u de doelstelling van de vrager overigens vaak in het eerste deel van het bestek.

In bovengenoemd voorbeeld heeft uw potentiële klant behoefte aan een partij die de onderhoudsbeurten aan machines inplant in de digitale agenda van de onderhoudsmedewerkers. Zijn doel is namelijk dat de onderhoudsmedewerkers zich bezighouden met het onderhoud zelf. Door ook het doel te beschrijven ('papegaaien' noem ik dat), laat u zien dat u de klantbehoefte echt heeft begrepen. U stelt vervolgens voor dat uw secretaresse voortaan deze planning doet. De onderhoudsmedewerkers hoeven alleen nog maar hun agenda te volgen!
4. Schrijf Realistisch
In uw offerte heeft u uw klant laten voelen dat u hem echt begrijpt. Uw aanbod sluit feilloos aan op de klantbehoefte. Doe echter geen loze beloftes. Uw plan van aanpak moet natuurlijk wel haalbaar zijn. U geeft uw klant het vertrouwen dat het lukt door het delen van bewezen resultaten.

In uw offerte omschrijft u bijvoorbeeld dat uw secretaresse voor een vergelijkbaar bedrijf al vier jaar de onderhoudsafspraken inplant. Uw potentiële klant krijgt zo steeds meer vertrouwen in uw aanbod.
5. Schrijf Tijdsgebonden
In uw offerte noemt u altijd een concreet tijdstip of een periode met begin- en eindtijd. Vermijd liever tijdsaanduidingen zoals 'binnenkort', 'zo snel mogelijk' en 'de komende tijd'. Schrijf bijvoorbeeld dat de secretaresse de onderhoudsbeurten iedere dinsdag inplant gedurende de contractperiode van twee jaar.

Vergroot uw verkoopsucces

Met deze vijf aandachtspunten voor het SMART schrijven van uw offerte scoort u verkoopsucces. Deze aanpak is toepasbaar op alle soorten offertes, aan grote klanten én kleine klanten. Pas het SMART schrijven ook toe als u inschrijft op aanbestedingen. Let goed op wat de vraag in het bestek is en speel daar concreet op in. U maakt uw offerte specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch én tijdsgebonden. Zo scoort u met een SMART offerte.

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Klantbehoefte, Aanbesteding
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,7
(3 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..