Verkoper, coach uzelf!

Constante ontwikkeling is één van de sleutels naar meer verkoopsucces. Gebruik deze vijf cruciale vragen om uzelf als professional steeds weer te vernieuwen.

Verkoper, coach uzelf!

Een paar weken geleden las ik in een artikel dat verkopers steeds minder lezen over hun vak. Ligt dat nu aan de verkopers of aan de kwaliteit van de salesboeken die worden geschreven? U hoeft als verkoper natuurlijk niet persé te lezen over uw vak. Wel is het van onderscheidend belang dat u dagelijks constructief met uw vak en uw eigen vaardigheden aan het werk bent. Uw professionele ontwikkeling bepaalt uw commerciële succes.

Ontwikkelen = uzelf kennen

Hebt u wel eens echt de tijd genomen om vast te stellen waar u goed in bent en waar nog ontwikkelingskansen liggen? Zelfkennis is de basis voor zelfontwikkeling. Om u een handje te helpen in het versterken van uw zelfinzicht, heb ik een lijst met een vragen samengesteld die kan helpen om uzelf als verkoper in beeld te brengen, met al uw krachten en aandachtspunten.

Doe het zelf, of samen
Tijdens een verkoopvergadering waar ik voor uitgenodigd was, maakte de commercieel directeur de volgende opmerking: 'Sinds 2003 is ons product op een onvoorstelbare manier veranderd en doorontwikkeld. De markt waarin we ons bewegen is onvoorstelbaar veranderd. Zelfs onze klanten en hun gedrag zijn onvoorstelbaar veranderd. Het enige wat er sinds 2003 niet lijkt te zijn veranderd zijn jullie!'
Een harde confronterende noot die werd gekraakt en het is maar de vraag of het de verkopers alleen aangerekend kon worden.

Hebt u te maken met één van de helaas nog vele leidinggevenden die alleen maar kijken naar de hoeveelheid afspraken in uw agenda en uw gerealiseerde omzet? Gebruik de onderstaande vragenlijst dan als een hulpmiddel om uzelf te coachen!

Wanneer u samenwerkt met een actieve verkoopleider of salesmanager, die in staat is zich te richten op het scherp houden van zijn mensen, dan bent u gezegend. Wellicht kunt u samen deze vragen gebruiken bij uw ontwikkelingstraject.

De vijf cruciale vragen
Neem de onderstaande vier vragen eens rustig en kritisch door. Beantwoord ze uitermate zorgvuldig. Onderneem vervolgens concrete acties met betrekking tot de zaken die verbeterd kunnen en moeten worden.
  • Op basis van welke criteria bepaalt u dat u een effectieve, hedendaagse verkoper bent?
  • Hoe weet u dat u nu op uw top zit en het niet beter kunt?
  • Op basis van welke criteria stelt u uw persoonlijke krachten en aandachtspunten vast?
  • Wat zijn uw kwaliteiten en sterke kanten? Motiveer uitvoerig waarom u dat zo ziet.
  • Wat zijn de gebieden en vaardigheden waar u nog kunt verbeteren en waarom?

Ik wens u alvast heel veel ontwikkelplezier!
Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,0
(2 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Gerelateerde Artikelen
Reacties

herman meijer |  http://www.oravi.nl

Mooi artikel, Hans.

Helemaal mee eens en voor iedereen aan te bevelen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..