Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel

Wat is het eerste waar u naar kijkt als u een LinkedIn-profiel voor het eerst ziet? Precies: de foto, die trekt als eerste de aandacht. Hoe ziet uw foto eruit? En wat staat er in uw headline?

Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel

U heeft ze vast wel eens gezien op LinkedIn-profielen: foto's van mensen in een wel erg casual setting. Zonnebril op, drankje in de hand, T-shirt aan… Hartstikke gezellige en leuke foto voor op Facebook, maar niet op een LinkedIn-profiel. En heeft u zichzelf weleens gegoogeld? Waarschijnlijk wel. Wat staat dan vaak bovenaan bij de zoekresultaten, meestal positie één, soms iets lager, maar altijd hoog? Inderdaad, uw LinkedIn-profiel, met uw headline duidelijk in beeld.

Profielfoto
LinkedIn is een zakelijk netwerk en daar dient u zich dus ook zakelijk te gedragen en u ook van uw zakelijke kant te laten zien. Zorg dus voor een professionele foto die voldoet aan de volgende kenmerken:
  • Van dichtbij genomen van het gezicht
  • Zakelijke kleding
  • Zakelijke of neutrale achtergrond
  • Goede kleurstelling van kleding/achtergrond
  • Glimlach (heel belangrijk)

Professional headline
Google geeft een hele hoge ranking aan LinkedIn-profielen. Wanneer iemand anders uw naam googelt, dan is dat dus hetgeen als eerste getoond en waarschijnlijk ook bekeken zal worden. Dit is wat er verschijnt als mijn naam gezocht wordt:

Victor Bonke | LinkedIn
https://nl.linkedin.com/in/victorbonke
Eindhoven en omgeving, Nederland - ‎Cold-calling | LinkedIn as acquisition-tool | speaker | trainer | Free book on cold-calling. - ‎Acquiro (cold-calling)

Het stukje dat begint met 'Cold-calling' tot en met 'Free book on cold-calling' is mijn professional header (of headline). Die header neemt Google over van mijn LinkedIn-profiel en is daarmee van zeer groot belang. Want dat is dus het eerste wat iemand over u leest.

Nu is het in de meeste gevallen zo dat hier bij veel verkopers zoiets staat als: "Accountmanager bij ABC". Niets mis mee lijkt het, maar niets is minder waar, tenzij u op zoek bent naar een nieuwe baan, want dan is het relevant voor bijv. werving en selectiebureaus.

Waar zoeken klanten op?
Maar als u meer geïnteresseerd bent in het vinden van nieuwe klanten – of beter gezegd: u wilt graag dat nieuwe klanten u vinden – dan is het van groot belang een goede headline te hebben. Eigenlijk is de professional headline een soort 'reclamebord' voor uw bedrijf.
Waar moet de professional headline aan voldoen?

Denk eens goed na en zoek uit (bijvoorbeeld via Google Keywordplanner) welke zoektermen potentiele klanten gebruiken als ze iets nodig hebben wat uw bedrijf kan leveren. Dat zijn namelijk de woorden die moeten terugkomen in uw professional headline.
Geef aan hoe u klanten kunt helpen met uw:
  • producten
  • diensten
  • oplossingen

Maak dat zo specifiek mogelijk, maar wel op een zodanige manier dat klanten er naar zoeken.

Voorbeeld

Stel u verkoopt airconditioners, dan kunt u aangeven dat u van merk A, type X, type Y en Z verkoopt, maar daar zoeken klanten niet op. Dat is té specifiek, klanten zoeken naar een oplossing op het gebied van airconditioning, niet specifiek op een bedrijfsnaam, handelsmerk of type. Die zoeken wel op woorden als: airco, MKB, zakelijk. Dus die woorden moet u in uw headline plaatsen.

U kunt er een (korte) zin van maken, maar de hoeveelheid tekst die u ter beschikking heeft is beperkt (120 karakters om precies te zijn, incl. spaties). Een alternatief is dus met steekwoorden te werken, vaak worden die dan tegenwoordig van elkaar gescheiden door een '|' of een '*' teken.

Conclusie
Vaak zijn de profielfoto en professional headline op een LinkedIn-profiel niet zakelijk genoeg en niet toegespitst op waar potentiële klanten op zoeken. Zorg voor een goede zakelijke foto en maak van uw headline een zakelijke reclamebord(je). Wanneer u dan gegoogeld wordt, staat u er tenminste goed op…

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
NOG MEER VERKOPEN?
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..