Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel

Wat is het eerste waar u naar kijkt als u een LinkedIn-profiel voor het eerst ziet? Precies: de foto, die trekt als eerste de aandacht. Hoe ziet uw foto eruit? En wat staat er in uw headline?

Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel

U heeft ze vast wel eens gezien op LinkedIn-profielen: foto's van mensen in een wel erg casual setting. Zonnebril op, drankje in de hand, T-shirt aan… Hartstikke gezellige en leuke foto voor op Facebook, maar niet op een LinkedIn-profiel. En heeft u zichzelf weleens gegoogeld? Waarschijnlijk wel. Wat staat dan vaak bovenaan bij de zoekresultaten, meestal positie één, soms iets lager, maar altijd hoog? Inderdaad, uw LinkedIn-profiel, met uw headline duidelijk in beeld.

Profielfoto
LinkedIn is een zakelijk netwerk en daar dient u zich dus ook zakelijk te gedragen en u ook van uw zakelijke kant te laten zien. Zorg dus voor een professionele foto die voldoet aan de volgende kenmerken:
  • Van dichtbij genomen van het gezicht
  • Zakelijke kleding
  • Zakelijke of neutrale achtergrond
  • Goede kleurstelling van kleding/achtergrond
  • Glimlach (heel belangrijk)

Professional headline
Google geeft een hele hoge ranking aan LinkedIn-profielen. Wanneer iemand anders uw naam googelt, dan is dat dus hetgeen als eerste getoond en waarschijnlijk ook bekeken zal worden. Dit is wat er verschijnt als mijn naam gezocht wordt:

Victor Bonke | LinkedIn
https://nl.linkedin.com/in/victorbonke
Eindhoven en omgeving, Nederland - ‎Cold-calling | LinkedIn as acquisition-tool | speaker | trainer | Free book on cold-calling. - ‎Acquiro (cold-calling)

Het stukje dat begint met 'Cold-calling' tot en met 'Free book on cold-calling' is mijn professional header (of headline). Die header neemt Google over van mijn LinkedIn-profiel en is daarmee van zeer groot belang. Want dat is dus het eerste wat iemand over u leest.

Nu is het in de meeste gevallen zo dat hier bij veel verkopers zoiets staat als: "Accountmanager bij ABC". Niets mis mee lijkt het, maar niets is minder waar, tenzij u op zoek bent naar een nieuwe baan, want dan is het relevant voor bijv. werving en selectiebureaus.

Waar zoeken klanten op?
Maar als u meer geïnteresseerd bent in het vinden van nieuwe klanten – of beter gezegd: u wilt graag dat nieuwe klanten u vinden – dan is het van groot belang een goede headline te hebben. Eigenlijk is de professional headline een soort 'reclamebord' voor uw bedrijf.
Waar moet de professional headline aan voldoen?

Denk eens goed na en zoek uit (bijvoorbeeld via Google Keywordplanner) welke zoektermen potentiele klanten gebruiken als ze iets nodig hebben wat uw bedrijf kan leveren. Dat zijn namelijk de woorden die moeten terugkomen in uw professional headline.
Geef aan hoe u klanten kunt helpen met uw:
  • producten
  • diensten
  • oplossingen

Maak dat zo specifiek mogelijk, maar wel op een zodanige manier dat klanten er naar zoeken.

Voorbeeld

Stel u verkoopt airconditioners, dan kunt u aangeven dat u van merk A, type X, type Y en Z verkoopt, maar daar zoeken klanten niet op. Dat is té specifiek, klanten zoeken naar een oplossing op het gebied van airconditioning, niet specifiek op een bedrijfsnaam, handelsmerk of type. Die zoeken wel op woorden als: airco, MKB, zakelijk. Dus die woorden moet u in uw headline plaatsen.

U kunt er een (korte) zin van maken, maar de hoeveelheid tekst die u ter beschikking heeft is beperkt (120 karakters om precies te zijn, incl. spaties). Een alternatief is dus met steekwoorden te werken, vaak worden die dan tegenwoordig van elkaar gescheiden door een '|' of een '*' teken.

Conclusie
Vaak zijn de profielfoto en professional headline op een LinkedIn-profiel niet zakelijk genoeg en niet toegespitst op waar potentiële klanten op zoeken. Zorg voor een goede zakelijke foto en maak van uw headline een zakelijke reclamebord(je). Wanneer u dan gegoogeld wordt, staat u er tenminste goed op…

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Social Media, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(12 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..