Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn?

Een opvallend onderdeel van uw LinkedIn profiel is het overzicht met 'vaardigheden'. Allemaal foto's van mensen en 'scores'. Wat kunt u daarmee als verkoper?

Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn?

U heeft zich vast al eens afgevraagd waarom LinkedIn zoveel ruimte op uw profiel vrijmaakt voor het onderdeel 'vaardigheden en onderschrijvingen'. Tot voor kort dacht ik dat dit iets zou zijn dat snel zou overwaaien, omdat het veel ruimte opeist en ik de foto's die er naast staan nooit aanklik.

Het resultaat van een zoekopdracht
Dit onderdeel van het profiel is echter een wezenlijk onderdeel van LinkedIn. Het is DE plek om aan te geven over welke capaciteiten, vaardigheden u beschikt. Want het is DE plek waar de zoekmachine van LinkedIn naar kijkt om de ranking te bepalen van profielen die getoond worden na een zoekvraag.

Stel er zijn twee mensen met een nagenoeg identiek profiel; beiden hebben zich nadrukkelijk gepositioneerd in hun 'professionele headline' en hun samenvatting als specialist op het gebied van bijv. XYZ. Wanneer het ene profiel dan méér onderschrijvingen heeft op een bepaald woord die in de zoekvraag is gesteld, dan het andere profiel, dan komt het eerste profiel boven het tweede profiel te staan.

Welke woorden?
Welke woorden moet u dan, als verkoper, in dit overzicht op gaan nemen? Het antwoord daarop is heel eenvoudig. DIE woorden waarop een potentiële klant/prospect zou zoeken als ze op zoek zijn naar:
  1. iets wat u levert
    en/of
  2. wat u als 'vaardigheden' hebt
Daar moeten dus géén woorden staan met eigennamen, maar woorden die klanten zoeken als algemene termen.

Stel, u bent verkoper van airco's, dan is het beter de woorden 'airco', 'airconditioning', 'luchtbehandeling' op te nemen, dan de woorden 'Merk ABC, model 123'. Daarnaast kunt u dan vaardigheden opnemen die uw rol beschrijven, bijvoorbeeld 'verkoper', 'accountmanager'. Indien klanten of prospects dan op zoek gaan naar een mogelijke leverancier van airco's, dan komen ze sneller bij u uit in de zoekresultaten.

Vaardigheden laten scoren
LinkedIn zal regelmatig uw eerstelijns connecties vragen om de vaardigheden die u vermeld heeft staan, te onderschrijven, te bekrachtigen zo u wilt. Telkens als iemand in uw netwerk aangeeft dat u over een vaardigheid beschikt dan wordt de teller bij u met 1 opgehoogd (tot max. 99+). Hoe hoger uw teller staat voor een bepaalde vaardigheid, des te hoger komt u in de ranking te staan.

Nederlands??! De LinkedIn automatiek
Nu werd ik enige tijd geleden ook regelmatig 'onderschreven' op woorden als 'Nederlands'. Wat moest ik daar nu toch mee, dat iemand aangeeft dat ik goed ben in Nederlands??!

Het bleek te komen doordat LinkedIn deze rubriek automatisch gaat invullen, als u er zelf niet actief iets inzet. Dan gaan ze woorden uit uw profiel distilleren die vaardigheden kunnen zijn en vermelden die op deze pagina. Zo kan het dus gebeuren dat u hier woorden aantreft waarvan u denkt 'die heb ik er nooit op gezet'.

Tip: Verwijder die irrelevante woorden en vervang ze door de woorden waarop uw klanten gaan zoeken.

Conclusie
De rubriek 'vaardigheden en onderschrijvingen' (Skills & Endorsements) is een essentieel onderdeel van uw LinkedIn-profiel waar u acht op moet slaan. Verwijder datgene waar u niet op gezocht wenst te worden en zet datgene er in waarop uw wil dat klanten u wél vinden.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,1
(17 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..