|
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn?
Een opvallend onderdeel van uw LinkedIn profiel is het overzicht met 'vaardigheden'. Allemaal foto's van mensen en 'scores'. Wat kunt u daarmee als verkoper?
U heeft zich vast al eens afgevraagd waarom LinkedIn zoveel ruimte op uw profiel vrijmaakt voor het onderdeel 'vaardigheden en onderschrijvingen'. Tot voor kort dacht ik dat dit iets zou zijn dat snel zou overwaaien, omdat het veel ruimte opeist en ik de foto's die er naast staan nooit aanklik.
Het resultaat van een zoekopdracht Dit onderdeel van het profiel is echter een wezenlijk onderdeel van LinkedIn. Het is DE plek om aan te geven over welke capaciteiten, vaardigheden u beschikt. Want het is DE plek waar de zoekmachine van LinkedIn naar kijkt om de ranking te bepalen van profielen die getoond worden na een zoekvraag.
Stel er zijn twee mensen met een nagenoeg identiek profiel; beiden hebben zich nadrukkelijk gepositioneerd in hun 'professionele headline' en hun samenvatting als specialist op het gebied van bijv. XYZ. Wanneer het ene profiel dan méér onderschrijvingen heeft op een bepaald woord die in de zoekvraag is gesteld, dan het andere profiel, dan komt het eerste profiel boven het tweede profiel te staan.
Welke woorden? Welke woorden moet u dan, als verkoper, in dit overzicht op gaan nemen? Het antwoord daarop is heel eenvoudig. DIE woorden waarop een potentiële klant/prospect zou zoeken als ze op zoek zijn naar:
- iets wat u levert
en/of - wat u als 'vaardigheden' hebt
Daar moeten dus géén woorden staan met eigennamen, maar woorden die klanten zoeken als algemene termen.
Stel, u bent verkoper van airco's, dan is het beter de woorden 'airco', 'airconditioning', 'luchtbehandeling' op te nemen, dan de woorden 'Merk ABC, model 123'. Daarnaast kunt u dan vaardigheden opnemen die uw rol beschrijven, bijvoorbeeld 'verkoper', 'accountmanager'. Indien klanten of prospects dan op zoek gaan naar een mogelijke leverancier van airco's, dan komen ze sneller bij u uit in de zoekresultaten.
Vaardigheden laten scoren LinkedIn zal regelmatig uw eerstelijns connecties vragen om de vaardigheden die u vermeld heeft staan, te onderschrijven, te bekrachtigen zo u wilt. Telkens als iemand in uw netwerk aangeeft dat u over een vaardigheid beschikt dan wordt de teller bij u met 1 opgehoogd (tot max. 99+). Hoe hoger uw teller staat voor een bepaalde vaardigheid, des te hoger komt u in de ranking te staan.
Nederlands??! De LinkedIn automatiek Nu werd ik enige tijd geleden ook regelmatig 'onderschreven' op woorden als 'Nederlands'. Wat moest ik daar nu toch mee, dat iemand aangeeft dat ik goed ben in Nederlands??!
Het bleek te komen doordat LinkedIn deze rubriek automatisch gaat invullen, als u er zelf niet actief iets inzet. Dan gaan ze woorden uit uw profiel distilleren die vaardigheden kunnen zijn en vermelden die op deze pagina. Zo kan het dus gebeuren dat u hier woorden aantreft waarvan u denkt 'die heb ik er nooit op gezet'.
Tip: Verwijder die irrelevante woorden en vervang ze door de woorden waarop uw klanten gaan zoeken.
Conclusie De rubriek 'vaardigheden en onderschrijvingen' (Skills & Endorsements) is een essentieel onderdeel van uw LinkedIn-profiel waar u acht op moet slaan. Verwijder datgene waar u niet op gezocht wenst te worden en zet datgene er in waarop uw wil dat klanten u wél vinden.
Victor Bonke
|
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro & LinkedIn4Biz
Alle artikelen van deze auteur
|
| Meer artikelen over: LinkedIn, Acquisitie
De auteur wil graag weten hoe u dit artikel waardeert:
Waardering 9,1
(17 stemmen)
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|
|
|
|