Vijf gouden regels voor verkopers

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Veel verkopers worstelen om hun target te halen. Ontdek waar het mis gaat en wat u daaraan kunt doen.

Vijf gouden regels voor verkopers

Een van de belangrijkste redenen voor het niet halen van uw target is dat de "5 gouden regels voor verkopers" worden overtreden.


1. Houd uw mond en luister

Uw kennis is zonder betekenis voor de klant. Het succes van uw verkoopgesprek hangt af van wat de klant of prospect u vertelt. Stel vragen, luister en onderbreek de ander niet. Wacht ook eventjes (minimaal 3 tellen) rustig af wanneer de ander is uitgesproken.

Wanneer u voorbarig praat, loopt u niet alleen het risico de klant niet goed te begrijpen, maar u onderbreekt ook zijn gedachteproces.

Aan voorbarig praten kleeft nog een risico: dat u te vroeg een standpunt inneemt. Dat is een bron voor bezwaren en tegenwerpingen.


2. Problemen zijn kansen
Wanneer alles op rolletjes loopt bij een klant heeft hij geen verkoper nodig. Zijn problemen zijn uw kansen. Ga op zoek naar de problemen van uw klant. Uiteraard zoekt u naar problemen waarvoor u een goede oplossing hebt. Op die manier bent u in staat de waarde van uw product te bewijzen. De klant zal nut en noodzaak ervan inzien.
Verkopers praten over het algemeen over de oplossingen die hun producten bieden. Draai het eens radicaal om en vraag uzelf af: Welk probleem (van de klant) lost mijn product op? Bedenk er vervolgens vragen bij.

3. Relaties zijn belangrijk

Vooral in wat gecompliceerdere verkooptrajecten zijn goede relaties met uw klanten van groot belang. U doet zaken met mensen, niet met bedrijven. Vraag u telkens af hoe u de relatie met een klant kunt versterken. Een belangrijk element daarin is: de klant die door uw toedoen zijn doelen behaald.
Houd de zaak fris. Kom met nieuwe ideeën. Val klanten niet lastig met ouwe koek. Verras uw klanten met inzichten. Dingen waaraan zij niet hebben gedacht. Dat is veel waardevoller dan bijvoorbeeld een relatiegeschenk.

4. Leer de motieven van anderen begrijpen

Vraag uzelf telkens af: wat zijn voor deze klant de achterliggende motieven? Wat wil hij/zij bereiken? En hoe wil hij het doen?

De reden dat mensen bij mij komen trainen is heus niet altijd dat mensen beter willen verkopen. Sommigen vinden het opdoen van kennis en inzichten belangrijk. Anderen ervaren het als een leuk dagje uit en weer anderen zijn er inderdaad vreselijk op gebrand om beter te leren verkopen. Mensen verschillen en dus verschillen hun beweegredenen soms hemelsbreed van elkaar.


5. Leer van uw fouten

Fouten maken is geen probleem. Telkens dezelfde fouten maken is wel een probleem. Verkopen is een lastig vak. U leert beter verkopen door te doen en ervaring op te bouwen. U doet het in 'real time'. Maar ook buiten de normale verkooptijd kunt u actie ondernemen om uzelf naar een hoger plan te tillen.
Tip
Oefen samen met collega's moeilijke situaties. Ga net zo lang door tot het een tweede natuur is geworden.

Tip
Ga af en toe met een collega op stap. Kijk hoe zij het doen. U kunt veel van elkaar leren!

Tip
Geef na elk verkoopgesprek antwoord op de volgende vragen:
- Wat deed ik goed?
- Wat had ik het beter kunnen?

Wanneer u uzelf zodoende stap voor stap verbetert, is er op den duur geen houden meer aan!

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkooptechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(44 stemmen)
Reacties

Hubertus 57

Ik mis 1 heel belangrijke: KEN JE CONCURRENT

Vrij 'logische' gouden regels, maar toch leuk om te lezen. Vooral de tips zijn lekker praktisch. Bedankt.

joop van Summeren |  http://www,gunpowder.nl

goed om te lezen. Gisteren lukte het me niet om een bericht achter te laten op het verhaal van Louis van Gaal. Heel jammer. Hopelijk lukt het nu wel

Inderdaad prima tips. Mis zelf alleen nog het enthousiasme. Sta je zelf niet achter het product (of de dienst) dan wordt het zeer lastig om het te verkopen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..