Een metafoor voor Timemanagement

Hij pakte een groot dik en stevig glas met een wijde opening en een inhoud van circa 1 liter en zette deze boven op de tafel.

Een metafoor voor Timemanagement

Daarna pakte hij uit een krat een aantal keien, allemaal ter grootte van een vuist en legde die heel voorzichtig in het glas tot dat deze gevuld was tot aan de rand.

"Is het glas nu vol?" vroeg hij vervolgens.

Iedereen in de groep antwoordde met overtuiging "Ja".

"Echt waar?" vroeg de trainer en pakte ondertussen uit dezelfde krat een zak met fijn grint en goot dat leeg in hetzelfde glas.

Hij schudde het glas heen en weer, waardoor het grint de wet van de zwaartekracht volgde en vulde het glas vervolgens tot aan de rand.

"Is het glas nu vol?" vroeg hij weer.

De deelnemers waren nu wat voorzichtiger in hun antwoord. "Waarschijnlijk niet", durfde één te reageren.

"Dat is het goede antwoord", reageerde de trainer enthousiast, ondertussen een zakje fijn zand uit de krat halend die hij vervolgens ook in het glas goot en wat z'n weg vond naar beneden tussen de keien en het grint door.

Weer vroeg hij: "Is het glas nu vol?"

"NEE" riepen bijna alle deelnemers in koor.

"Alweer goed", lachte de trainer en pakte een literkan met water en vulde het glas tot aan de rand.

"Wat is nu de essentie van deze demonstratie?" vroeg hij nu.

Eén deelnemer stond op en antwoordde:

"Het maakt niet uit hoe verschrikkelijk druk je het hebt, wanneer je echt je best doet, kunnen er altijd nog wel wat belangrijke taken of activiteiten bij!"

"Zou dat niet de snelste weg zijn naar een totale Burnout?"

"Ja waarschijnlijk wel", reageerde de deelnemer

"Wat deze demonstratie jullie wil leren", zei de trainer, "is dat wanneer je niet begint met de grote keien als eerste in het glas te doen, je ze er nooit meer inkrijgt!"

Kijk eens kritisch naar je dagelijkse planning en evalueer nu eens hoe jij dagelijks je glas vult? Wat zijn jouw 'grote keien' en stop jij die altijd als eerste in het glas?

Wanneer je hebt vastgesteld wat jouw 'grote keien' zijn, schrijf ze dan direct in je planner of je things to do list, want alleen het herkennen van je grote keien brengt je niets! Ze opnemen in je planning is de eerste stap naar de afronding en realisatie van je plannen.

Maak hier voor een maand lang maar eens je dagelijkse gewoonte van en je zult merken dat het 'grint', 'het zand' en 'het water' steeds minder de kans krijgt om je dagelijkse tijd op te vreten.

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,1
(26 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Richard

Wanneer je het water vervangt door bier, kan je als extra nog de conclusie trekken dat, hoe je druk je het ook lijkt te hebben, er altijd nog plek is voor een pilsje!
Oftewel: vergeet niet de leuke dingen in te passen in je drukke bestaan.

Hans Mampaey

@ Richard :

Inderdaad , in één van de seminaries die ik volgde toonde de lesgever het belang aan van Vrije Tijd. Plan deze dan ook in, want je hebt hem even hard nodig als je werktijd. Prestaties en resultaten zijn belangrijk, maar het ont-spannen is eveneens een belangrijke factor !

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..