Personal Branding
Ja, zelfs als medewerker is het belangrijk dat potentiële opdrachtgevers, leidinggevenden en samenwerkingspartners het juiste beeld van jou krijgen. Waar wil je om bekend staan? Hoe wil je dat mensen jou zien? Waar moeten zij aan denken als zij jouw naam horen? Hoe sterker en hoe meer onderscheidend je 'merk' is, des te vaker kiezen (potentiële) opdrachtgevers voor jou (en niet voor iemand anders).  IK BV als merk Je kunt jezelf zien als merk, zoals Heineken of The Body Shop. Welke associaties wil je dat mensen hebben als zij aan jou denken? Hoe wil je dat zij over jou praten, wat wil je dat zij over jou zeggen, ook (en vooral) als je afwezig bent? Welke eigenschappen of kwaliteiten dichten zij jou toe? Personal Branding is niet alleen een verkooptechnisch of een marketingverhaal, dat je heel mooi kunt 'pitchen'. Het beeld dat je wilt creëren moet aansluiten bij de werkelijkheid: hoe jij werkelijk bent! Want het gaat ook - en vooral - om hoe anderen jou ervaren en beleven. Klanten, potentiële opdrachtgevers en zelfs je medewerkers of collega's beoordelen jouw brand, op basis van hoe zij jou ervaren en wat zij aan jou hebben. De brand experience moet kloppen! Tips voor personal branding 1. Begin bij jezelf: wat is jouw unieke persoonlijke kracht? Waar ligt jouw persoonlijke kracht? Wat is jouw passie? Waar wordt jij enthousiast van? Wat straal je uit? Wat zeggen mensen over jou als je een project hebt afgerond? Welke 'wapenfeiten' heb je op je naam staan? Waar ben je trots op? Welke problemen los jij op voor klanten? Als een klant een testimonial over jou zou schrijven, wat zou hij dan vertellen? Waar wil je bekend om staan? Als je vanuit je unieke kwaliteiten en talenten werkt, hoef je eigenlijk niets extra's te doen dan jezelf te zijn! BE good and show it! 2. Hoe gebruik je jouw zendtijd? Hoe straal je jouw unieke zelfbeeld in woord en gebaar uit? Wat zijn de drie belangrijkste kwaliteiten of talenten die je voor het voetlicht wilt brengen? Wat moet blijven hangen in de hoofden van de (potentiële) opdrachtgevers? Maak een korte en krachtige elevator pitch en leer deze overtuigend brengen. Als het vuur in jou niet brandt, zal het ook niet in anderen ontbranden! 3. Wat is een goede pitch? Een goede pitch is kort en krachtig, en onderscheidend van anderen. Het is specifiek genoeg om je gesprekspartner nieuwsgierig te maken, maar algemeen genoeg om geen wegen af te sluiten. Een pitch geeft – in de belevingswereld van je gesprekspartner – wat jij en je diensten voor voordelen voor hen oplevert. Zorg dat men jouw pitch goed kan doorvertellen! Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een etiket! 4. Meer dan etiket alleen Zoals een goede CEO betaamt, wil je ook groeien en jezelf blijven ontwikkelen. Investeer daarom ook in je persoonlijke ontwikkeling. Zorg dat je heel goed (zo niet de beste) bent en blijft in datgene wat jij doet. Werk vanuit je kwaliteiten en talenten, pak je valkuilen aan! Be the best you can be! Why settle for less? Hierdoor kun je topprestaties leveren. Het gevolg is dat klanten niet alleen tevreden, maar ook zeer enthousiast zijn. Laat hen dit ook doorvertellen. Want de beste manier om je merk in de markt te zetten, is door mond-tot-mondreclame. De enige expert die jouw merk kan managen, ben jij! Begin daarom vandaag nog! Drs. J. Marvin Sutherland www.entrepreneurs-academy.com
Marvin Sutherland
|
Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
|
|