Personal Branding

Ja, zelfs als medewerker is het belangrijk dat potentiële opdrachtgevers, leidinggevenden en samenwerkingspartners het juiste beeld van jou krijgen. Waar wil je om bekend staan? Hoe wil je dat mensen jou zien? Waar moeten zij aan denken als zij jouw naam horen? Hoe sterker en hoe meer onderscheidend je 'merk' is, des te vaker kiezen (potentiële) opdrachtgevers voor jou (en niet voor iemand anders).

Personal Branding

IK BV als merk
Je kunt jezelf zien als merk, zoals Heineken of The Body Shop. Welke associaties wil je dat mensen hebben als zij aan jou denken? Hoe wil je dat zij over jou praten, wat wil je dat zij over jou zeggen, ook (en vooral) als je afwezig bent? Welke eigenschappen of kwaliteiten dichten zij jou toe?

Personal Branding is niet alleen een verkooptechnisch of een marketingverhaal, dat je heel mooi kunt 'pitchen'.

Het beeld dat je wilt creëren moet aansluiten bij de werkelijkheid: hoe jij werkelijk bent! Want het gaat ook - en vooral - om hoe anderen jou ervaren en beleven. Klanten, potentiële opdrachtgevers en zelfs je medewerkers of collega's beoordelen jouw brand, op basis van hoe zij jou ervaren en wat zij aan jou hebben. De brand experience moet kloppen!

Tips voor personal branding

1. Begin bij jezelf: wat is jouw unieke persoonlijke kracht?

Waar ligt jouw persoonlijke kracht? Wat is jouw passie? Waar wordt jij enthousiast van? Wat straal je uit? Wat zeggen mensen over jou als je een project hebt afgerond? Welke 'wapenfeiten' heb je op je naam staan? Waar ben je trots op? Welke problemen los jij op voor klanten? Als een klant een testimonial over jou zou schrijven, wat zou hij dan vertellen? Waar wil je bekend om staan? Als je vanuit je unieke kwaliteiten en talenten werkt, hoef je eigenlijk niets extra's te doen dan jezelf te zijn! BE good and show it!

2. Hoe gebruik je jouw zendtijd?

Hoe straal je jouw unieke zelfbeeld in woord en gebaar uit? Wat zijn de drie belangrijkste kwaliteiten of talenten die je voor het voetlicht wilt brengen? Wat moet blijven hangen in de hoofden van de (potentiële) opdrachtgevers? Maak een korte en krachtige elevator pitch en leer deze overtuigend brengen. Als het vuur in jou niet brandt, zal het ook niet in anderen ontbranden!

3. Wat is een goede pitch?

Een goede pitch is kort en krachtig, en onderscheidend van anderen. Het is specifiek genoeg om je gesprekspartner nieuwsgierig te maken, maar algemeen genoeg om geen wegen af te sluiten. Een pitch geeft – in de belevingswereld van je gesprekspartner – wat jij en je diensten voor voordelen voor hen oplevert. Zorg dat men jouw pitch goed kan doorvertellen! Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een etiket!

4. Meer dan etiket alleen

Zoals een goede CEO betaamt, wil je ook groeien en jezelf blijven ontwikkelen. Investeer daarom ook in je persoonlijke ontwikkeling. Zorg dat je heel goed (zo niet de beste) bent en blijft in datgene wat jij doet. Werk vanuit je kwaliteiten en talenten, pak je valkuilen aan!

Be the best you can be! Why settle for less? Hierdoor kun je topprestaties leveren. Het gevolg is dat klanten niet alleen tevreden, maar ook zeer enthousiast zijn. Laat hen dit ook doorvertellen. Want de beste manier om je merk in de markt te zetten, is door mond-tot-mondreclame.

De enige expert die jouw merk kan managen, ben jij! Begin daarom vandaag nog!

Drs. J. Marvin Sutherland
www.entrepreneurs-academy.com

Marvin Sutherland

Marvin  Sutherland
Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,1
(11 stemmen)
Reacties

Tom Scholte |  http://www.tomscholte.com

Beste Marvin, ben het helemaal met je eens dat het juist ook als medewerker van belang is om bewust te zijn van jouw 'personal brand'. Mensen vinden het nog eng of lastig om zich te positioneren en onderschatten de waarde die het voor ze kan betekenen. Toch weet iedereen heel goed dat veel beslissingen en keuzes voor producten, diensten en mensen op emotionele gronden worden gemaakt. Dus het is belangrijk om te weten welke emotionele reacties jij oproept in je omgeving. En als je hier niet tevreden mee bent, of dit beeld wilt versterken kun je daar dus wat aan doen.
Om vast te stellen hoe je huidige personal brand er uit ziet, is er de personal brand assessment. ( http://www.personalbrandassessment.nl )

Celebration of a New Groundbreaking Personal Branding Concept from the Netherlands
Branding is more effective and sustainable than marketing and sales and an effective way to eliminate your competitors. It’s about influencing others, by creating a brand identity that associates certain perceptions and feelings with that identity. Branding isn’t just for companies anymore. There is a new trend called Personal Branding. Successful Personal Branding entails managing the perceptions effectively and controlling and influencing how others perceive you and think of you. Dr. Hubert Rampersad’s new internationally bestselling book “Authentic Personal Branding: A new blueprint for building and aligning a powerful leadership brand” (IAP, USA, 2009) offers a new holistic way to define, formulate and implement a sustainable, powerful, authentic, consistent, and memorable personal brand identity.... read more about this Dutch authentic personal branding concept (endorsed by Harvard Business School) at http://www.infoagepub.com/index.php?id=9&p=p49bebb1cdd589
Click also on http://tinyurl.com/cb9r8b and. http://tinyurl.com/cxkfgj

Join our Personal Branding University on Twitter http://twitter.com/PBUniversity

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..