Wees geen Kamikaze-verkoper

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Ons vak wordt helaas getroebleerd door mensen met verhaaltjes die vooral in het voordeel van de verkoper blijken te zijn. Zet in op een partnership en voorkom dit gedrag.

Wees geen Kamikaze-verkoper

Onder kamikaze-verkopers versta ik verkopers die de klant het product of de dienst door de strot duwen zogezegd. Wel hun verkoop-maand-target halen, maar bij die klant hoeven ze niet meer terug te komen. En doorverwijzingen hoeft u hier ook niet te verwachten. Het verhaal blijkt mooier dan de werkelijkheid. Hoe het vertrouwen terug te winnen?

Kamikaze verkooppraktijken
Een mooi concurrerende lage autoverhuurprijs afgeven, maar wel bij het afhalen melden dat u moet afleveren met een lege tank... Wat natuurlijk nooit helemaal lukt en zorgt voor stress bij terugkomst. En dan blijkt bovendien dat er voor de volle tank die u meekrijgt 30% meer betaald moet worden, dan de benzineprijs aan de pomp. En ineens blijkt uw verzekering niet alles te dekken, hetgeen de Spaanssprekende verkoper precies kan aanwijzen op uw Nederlandse verzekeringspapieren...
Deze vakantie-ervaring kennen we wel.
Maar het gebeurt hier ook te vaak, door hetzelfde soort kamikaze-verkoop-collega's en organisaties als De Postcode Loterij.

Wanhopige verkoopoffensieven
De verkoper wordt steeds vaker gewantrouwd door zulke praktijken.
Maar de oorzaak van zulke wanhoopsoffensieven ligt soms ook bij de onredelijker wordende klanteisen. Er worden hoge kortingen bedongen door de klant en onzekere en angstige verkopers gaan erin mee. Beter een zeer lage marge dan geen marge, is dan de gedachte. Zie wat er met de continue uitverkoop in de detailhandel gebeurd is. Ze verdienen nauwelijks meer en kijk eens naar de leegstand in de winkelcentra in een willekeurig dorp. Hoe komt u uit deze vicieuze cirkel?

Vertrouwenwekkend partnership
Stel u op als 'partner' en niet zozeer als verkoper:
Maak geen offertes meer voor aanvragers die u respectloos het vel over de neus trekken met hun veeleisende verzoeken tegen inkoopsprijs.
Wees harder naar deze klantgroep en geef aan dat u de prijs gelijk houdt, of zelfs verhoogt, maar dat u veel meer betrokken durft te zijn bij de waarde die uw product/dienst toevoegt aan de diensten/producten van uw klant.
Maak van te voren helder, samen met uw klant, hoeveel waarde uw dienst toe gaat voegen en maak dat zo concreet mogelijk. In bespaarde manuren, lagere overheadkosten, extra inkomsten, hogere tevredenheid van de klanten van uw klant, betere interne klantgerichtheid bij uw klant, etc.

Draai de voordelen naar concrete euro's
Als uw dienst ervoor zorgt dat de medewerkers van uw klant effectiever kunnen werken, zou dat dan bijvoorbeeld kunnen worden geconcretiseerd met een stijging van 5% productiviteit per dag? Ga de discussie maar aan! Maar stel dat u samen uitkomt op een stijging van 3%....... en er zijn 15 medewerkers bij betrokken.... dan praat u over een besparing van loonkosten van een halve FTE op jaarbasis. Een medewerker kost een organisatie al snel € 40.000 per jaar. Door jullie dienst wordt dus bijna € 20.000 bespaard. Dat is € 100.000,- over 5 jaar..... Ga de discussie maar aan. Maar laat de klant vooral concrete besparingsbedragen zien. Dát kan hij goed verkopen aan de rest van de DMU.

Partnership = meer aandacht zonder directe omzet
En u blijft als partner natuurlijk de vinger aan de pols houden de komende vijf jaar. Die service moet u wel willen verlenen in 2017, ook al is uw dienst verkocht in 2013. Maar zo wordt u een partner van uw klant. En een partner wordt meer betrokken in de processen en problematieken van een organisatie. Zeker als men niet het gevoel heeft dat het bezoek van de verkoper een onderdeel is van de verkoopstrategie om nieuwe diensten te verkopen. Door op het partnership in te zetten krijgt u veel vertrouwen en hoort u uiteindelijk in een vroeg stadium wat er (nog meer) speelt. En daar kunt u uiteraard uw voordeel mee doen.

Verkoop het 'Inverdieneffect'
In de macro-economie spreekt men van een 'inverdieneffect' als bijvoorbeeld de overheid haar uitgaven stimuleert door meer bedrijven opdrachten te geven, waardoor de bedrijven meer omzet generen, waardoor de verkregen omzetbelasting door de Belastingdienst weer vergroot wordt.

Besteedt een meeting bij uw klant aan het helder maken van het ' inverdieneffect' voor uw klant, door gebruik te maken van uw diensten. Maak bijvoorbeeld een schatting van het percentage verhoogde effectiviteit en koppel dat aan loonkosten en het aantal mensen dat het verhoogde gemak mag meebeleven.

Afsluitend
Denk steeds in geld verdienen voor uw klant. Partners doen dat. Maak zoveel mogelijk voordelen concreet door samen de te verkopen dienst om te zetten in alle mogelijke inverdieneffecten voor de uw toekomstige partner. Geld besparen is key in deze tijden voor uw klant. Help hem met de juiste argumenten uw organisatie intern te verkopen.


Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Toegevoegde waarde, Verkoopstrategie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(11 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..