De top 10 van irritante verkooplingo

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Het taalgebruik van verkopers is soms tenenkrommend. Hier de top 10 van meest irriterende verkooplingo. Welke gebruikt u?

De top 10 van irritante verkooplingo

Lulkoek, slecht geformuleerd, misleidend of domweg niet origineel, dat is het taalgebruik van sommige verkopers die ik in mijn werk tegenkom. In offertes, folders, sociale media en andere 'klantgerichte' uitingen staan soms tenenkrommende teksten. Ik heb een top 10 samengesteld van de meest irritante verkooplingo waar we wat mij betreft zo snel mogelijk van af moeten.


10. "Jong en dynamisch"

Het begrip "Jong en dynamisch" is uitgevonden voor mensen die het lastig vinden een bedrijf aan te prijzen met wezenlijke en originele teksten. Het zijn twee nietszeggende typeringen die toch positief klinken. Makelaars, webdesigners, groothandels, ICT-bedrijven, het zijn allemaal "jonge en dynamische" bedrijven.

Andere typeringen in deze betekenisloze categorie zijn bijvoorbeeld: professioneel, flexibel, gedreven. Wees origineel, creatief en afwijkend wanneer u USP's voor uw nieuwe bedrijf formuleert. "Jong en dynamisch" wilt u niet zijn.




9. !!!

Krachtige teksten hebben geen uitroeptekens nodig. Dat uw nichtje van twaalf er rijkelijk haar Facebook-berichten mee bestrooid snap ik. Maar websites, e-mails, offertes en brochures hebben ze echt niet nodig. 'We hebben een fantastische aanbieding voor u!!!' of 'Bedankt voor het gezellige gesprek!!!' ziet er onprofessioneel uit. Gebruik liever krachtige woorden en goed leesbare zinnen om iemand rechtstreeks aan te spreken. Laat de uitroeptekens maar aan uw nichtje over.




8. "Conculega"

Met collega's drink u in de kroeg, met concurrenten niet. Maar als we ze conculega noemen kan het ineens wel?! Als iemand een opdracht pakt, die u ook had kunnen scoren, dan is dat een concurrent. En u moet zorgen dat u slimmer, kosteneffectiever, gunbaarder, innovatiever, bijzonderder bent dan de concurrentie. Wil u heel de wereld te vriend houden en anderen in uw branche ook graag een deel van de taart gunnen? Dan zit u in het verkeerde vak. Conculega's bestaan niet. 




7. "Gratis"


Als ik ergens het woord 'Gratis' in zie staan, ben ik direct op mijn hoede. Moet ik eerst vijf pagina's persoonlijke gegevens invullen, van schoenmaat tot politieke voorkeuren, om een artikel of programma "gratis" te mogen downloaden? Krijg ik kosteloos een tijdschrift thuis, maar wel barstensvol met advertorials, reclame en zonder onafhankelijke redactie? Liever betaal ik ergens goed voor als het dan niet klopt, kan ik tenminste normaal reclameren. 




6. De verkleinende trap

'Ik lever servertjes en printertjes voor het bedrijfsleven', of 'We proberen met ons dienstenpakketje onze klanten van dienst te zijn.' Beide teksten heb ik letterlijk opgetekend uit de mond van een accountmanager. Wat mij betreft kunt u een prachtig betoog afsteken over hoe goed uw bedrijf wel niet is, maar als u product-jes levert, krijg ik toch een lullige oude schuur voor ogen. U levert prachtige producten en schitterende diensten. Laat de "tje" en "tjes" maar lekker bij uw mannetje of vrouwtje thuis. 




5. De ergste verkleinende trap: 'stukje'
De overtreffende verkleinende trap is wel het woord 'stukje'. Geneuzel in de vorm van: 'We leveren altijd een stukje service bij onze producten', of 'Natuurlijk leveren we ook een stukje ondersteuning bij oplevering'. Als iemand zoiets tegen me zegt, vraag ik altijd: 'Waarom levert u maar een stukje service?' Het antwoord is dan: 'Euh...'. Uw service is optimaal, geweldig, de allerbeste, het meest compleet, alles behalve "een stukje".




4. 'Kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.'
Dit is een eufemisme voor 'Kijken of ik iets aan u kan verkopen'. Maar dat klinkt zo plat, dus wordt na een "goed" gesprek van twee minuten met een accountmanager van een willekeurig bedrijf op een netwerkborrel een visitekaartje in mijn hand geduwd met de woorden: 'Hebt u voor mij ook een visitekaartje, dan spreken we een keer af. Kunnen we kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.'

Mijn standaard antwoord is tegenwoordig: 'Dat is goed. Maar ik ben nieuwsgierig, behalve dat u producten aan mij wil verkopen, wat zou u dan nog meer voor mij kunnen betekenen?" De stilte en euh's die dan volgen zeggen genoeg. 




3. Grossieren in spreekwoorden.

Ik kan een prachtige quote, een origineel spreekwoord of een pakkend gezegde over het algemeen wel waarderen. Maar sommige verkopers grossieren werkelijk in halve en hele spreekwoorden. 'Nou die opdracht heb ik voor de poorten van de hel weggekaapt. Daarvoor zat ik wel in de piepzak en als ik hem had gemist, was ik de pineut geweest.' En dat een heel gesprek lang.

Erger nog, is als de spreekwoorden verkeerd gebruikt worden: 'Ja, maar u moet geen spijkers onder water zoeken.' En het ergst is een spreekwoord verbouwen tot een grap: 'Maar u weet toch wel, hoge bomen leveren veel brandhout ha ha.' En dan verwachtingsvol de klant aankijken of u een lach scoort. Tenenkrommend.


2. 'Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest'


De moeder aller brief-afsluitingen. Ook als in de brief niet, slecht of onvoldoende antwoord is gegeven op uw vraag. Of erger dan dat: 'Wij gaan uw internetaansluiting drie dagen afsluiten voor werkzaamheden. Wij hopen dat we u hiermee van dienst zijn.'

U kunt er niet op vertrouwen iemand van dienst te zijn geweest, als u bijvoorbeeld net hebt gemeld dat een financieringsvraag is afgewezen.  Automatisering van communicatie naar uw klanten zal nooit de klanttevredenheid verhogen. Klanten willen als individuen worden behandeld. Denk dus na over wat u in een brief zet. Ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.


1. 'Om u nog beter van dienst te zijn, krijg u een keuzemenu'

Wat mij betreft dé grote etterwond van beoogd klantvriendelijk optreden in Nederland op dit moment: bedrijven die hun helpdesks, servicedesks en customersupport hebben uitbesteed aan callcenters, met als voornaamste reden het drukken van de kosten. En voordat u een levende callcenter-agent aan de lijn krijgt, wordt de kwelling verdubbeld door een onlogisch en tergend langzaam bel-menu.

Als ze eerlijk willen zijn naar hun klanten veranderen ze de welkomsttekst in: 'Om te voorkomen dat u ons vaker lastig valt met vervelende vragen, proberen we u weg te pesten met een langdradig bel-menu en incompetente callcenter-agents. Kies 1 om tien minuten in de wacht te luisteren naar Lionel Richie.' Nee dank u, ik bel uw concurrent wel.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopgesprek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(181 stemmen)
Reacties

Roger

Helder.
( dit bleef over na alle teksten die overbodig waren te schrappen)

henri van deursen

Zeer herkenbaar en absoluut waar.

john

tenekromend artikel

Branko |  http://www.exxtra.nl

'Tenekromend'... Erop vertrouwend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijven wij. 10 heerlijke open deuren die lekker weglezen, leuk om de dag mee te beginnen. Harro bedankt!

Pim Busker |  http://www.storesupport.nl

Duidelijk verhaal, herkenbaar ook. Denk dat het ook voor de makers van verkooptraining goed is dit artikel even te lezen...

Benieuwd ook naar de top 10 met de meeste gepaste teksten (alhoewel ik hier wel een idee over heb..)

Zeer vaak herkenbaar helaas. PopieJopie figuren maak ik altijd snel duidelijk dat ik niet met ze geknikkerd heb.Ook ben ik benieuwd naar de 10 beste openings/sluitings zinnen!

Aart

geweldig en waar.
Echter waar zijn die 10 baanbrekende openings/sluitings zinnen? De beperkte kwaliteit van die opgepropte makelaar en halfbakken marketeer weten we nu.

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

Perfect verwoord deze ergernissen.

Stefanie

Ik lees hier over hoe het niet moet, ik ben meer benieuwd naar hoe het wel moet Als ik mijn Tom Tom instel dan voer ik in waar ik heen wil, anders kom ik er nooit.

Branko |  http://www.exxtra.nl

@Stefanie, blijf vooral dicht bij jezelf. Wordt altijd (lees ALTIJD) gewaardeerd. Ook al is dit geen garantie voor orders, je hebt er het langst plezier van in bijvoorbeeld je netwerk.

marleen

Heel herkenbaar en leerzaam.

Ik ga nu proberen meer "klantgericht" te denken en mider genruik te maken van de autotekst.

henk de boer |  http://www.lanterfanten.nl

Mooie voorbeelden van hoe het niet moet, luister er niet naar maar ga dan liever even lanterfanten.

andy eylenbosch

Beste lezers,

Hier ga ik dus niet mee akkoord, ik zit mischien nog "maar"
5 jaar in het verkoopsleven. Maar ik heb dan wel al genoeg de ervaring opgedaan om te beseffen dat wanneer we iets promoten, het al handig is ! te gebruiken om de klanten nog eens extra te wijzen op de actie. Concullega's bestaan dus effectief want als je altijd in de concurrentie strijd zit zal je nooit samen iets kunnen realiseren en geloof me dit gebeurt wel eens vroeg of laat. Dit artikel leek me eerder een artikel van iemand die gefrustreerd zijn verkoopservaringen op internet wou zetten. Sorry maar zi denk ik erover

Met vriendelijk groeten

Andy

André van Beveren

In persoonlijke gesprekken is een taalfoutje niet of nauwelijks opvallend, behalve wanneer je hoort: "Ik wilt...."
Maar beste Harro,
Als je zoveel denkt te weten over tekstopstellingen in mailings, brieven, offerte's of bevestigingen van een opdracht, zorg er dan tenminste voor het typewerk taaltechnisch foutloos te presenteren. Niets is erger dan een tekst met taalfouten te laten lezen. Ook niet wanneer bijvoorbeeld de zin "Eens kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen" gebruikt wordt. "Als de splinter in iemands oog opvallend is, dan zie je balk in je eigen oog niet meer".

@Branko Dankjewel!

Wat ik me ook afvraag is wat is het beste, een enthousiaste mail sturen, langsgaan of wachten tot je deze mensen ergen op een beurs of netwerkborrel ziet.

Ik krijg het idee dat een e-mail in mijn geval niet werkt, of ik denk al direct vanuit de klant "oh weer een die wat probeert te verkopen".

Al praat ik volgens mij best wel makkelijk en ontspannen , vindt ik dit gedeelte best wel een uitdaging.Ik ben leergierig en probeer van alles uit, en hoe moeilijk ook af en toe, heb ik er veel plezier mee.

31 oktober ga ik naar Exact Live in Ahoy, wie gaat er ook?

Thomas Vencken |  http://www.emcperformance.nl

Vermakelijk Harro :-)

g. hilberding

Ik ervaar dezelfde situaties als klant en irriteer me mateloos aan deze fouten. Echter merk ik ook dat de wereld geen steek veranderd. Dus het zal in lengte van dagen zo blijven.

Maar zo herkenbaar, absoluut.

mvg

Ger

Jacqueline Wessels


Goedemorgen lezer(s),

Jammer dat er spelfouten in de teksten staan.

Inhoudelijk mee eens.

Groet
Jacqueline

@g. hilberding Neemt dan het plezier van ondernemen niet af, als u zich mateloos irriteert?

Hans Hes

Als mijn nichtje iets bestrooit, doet ze dat met een "t"en niet met eeen "d".
Met ciollega's drinkT u in de kroeg en niet drink u in de kroeg.
Conculega, voor zover dit woord al bestaat, schrijf je met dubbel "l", collega nl. ook.
WilT u heel de wereld en niet wil u heel de wereld.

Zit ik nu naar een Nationale Dictee wedstrijd te kijken?

Laten we het over de inhoud hebben, ik begrijp hieruit dat spelfouten in de communicatie toch wel ernstig worden genomen, ik neem het zeker wel serieus maar daar draait het toch niet alleen om in een brief?! Enthousiasme toch ook belangrijk, of is dan direct de kous af? Wel lastig voor verkopers die dyslectisch zijn, die zullen altijd iemand moeten inhuren om zeer krytische klanten te benaderen.

Graag wil ik weten wat het alle belangrijkste tip is over communicatie tussen klant en verkoper. Kan iemand hier een antwoord op geven? Dicht bij mezelf blijven, ja die weet ik en dan...

Alvast bedankt.

G.hilberding

@stefanie.

Nee het plezier neemt niet af. Het blijft een uitdaging om mensen die voor je werken toch anders te laten denken en reageren. Op zoek naar natuurlijk mogelijke antwoorden. Zodat de Gunfactor tot zijn recht komt.

@G.hilberding Dat is zeker een uitdaging, ben ik met u eens. En het is toch ook goed om kritisch te zijn, maar irritatie is een emotie die voortkomt uit een verwachting die niet wordt voldaan, en kan uitgroeien tot frustraties. Een beetje irritatie is niet erg, en met wat meer geduld wordt het wijsheid, maar mateloos irriteren....

Rick

Top artikel, dank.

Joop van Summeren |  http://www.gunpowder.nl

Hahah moest er wel om lachten, maar het klopt wel. Zeker wat betreft de call-agents en de langdradige belmenu's zijn een etterende wond. Bedankt.

Boy

Ik kom er steeds meer achter dat verkoper een k.. beroep is, laten we eerlijk zijn zo is het toch?!?

Stefanie

@Boy Een keurig beroep? ;)

Branko |  http://www.exxtra.nl

@roy Verkopen is geweldig...! Het brengt alleen wel wat verantwoordelijkheden met zich mee. Voor je klant (verwachtingen/prijs), voor je werkgever/bedrijf (verantwoorde omzet en continuïteit) , maar vooral voor jezelf! Als je verkopen alleen leuk vindt zonder tegenslagen heb je misschien een beetje rooskleurige voorstelling van het 'keiharde bestaan van een handelsreiziger'... Succes!

Toon

Slap, on-inspirerend, open deuren in trappen!!!!!!!!!

Harro Willemsen |  http://verkopen.blogspot.com

Bedankt allemaal voor de overweldigende reacties. Een kleine 3000 lezers, 125 stemmen en 30 reacties in zeer korte tijd. Mijn mailbox stroomde over. Dank.

Een paar korte reactie nav jullie commentaar:

@Fred en Aart: Er zijn geen beste openingszinnen of afsluiters. Commerciële communicatie is altijd maatwerk en is bij ieder klantcontact verschillend. Er zijn wel goede handvatten te geven - daar zal ik in een toekomstig artikel aandacht aan geven.

@Andre, Jacqueline en Hans. Er staan spellings- en stijlfouten in mijn tekst. Dat is mijn eigen schuld - een ongecorrigeerde versie is op de site terechtgekomen. Terecht dat jullie je daar aan irriteren - teksten horen foutloos te zijn. De spellingswijze voor "Conculega" heb ik trouwens overgenomen van Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Conculega)

@allen die het met me oneens zijn: Fijn dat jullie reageren, we zijn het van harte met elkaar oneens. Het zijn mijn irritaties, stel gerust je eigen lijstje op.

Harro Willemsen
Twitter: https://twitter.com/harrothehero
Blog: http://verkopen.blogpsot.com
Tumblr: http://www.tumblr.com/blog/verkopen

daniel zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

Geweldig artikel!

- 'Jong' en dynamisch. Bij jong associeer ik soms ook dat het bedrijf dus nog niet veel know-how in huis heeft. In sommige branches geen aanbeveling.

- Ook een grote ergernis: contaminaties om een bedrijfsslogan of erger nog: een bedrijfsnaam van te maken.

Printing & Advertising wordt 'Printvertising', dat soort jeukwoorden.

Woorden als 'super kwalíteit' gebruik ik nooit in onze reclames. De klant maakt zelf wel uit of het goed is. Ik zie geen toegevoegde waarde.

- dingen gratis aanbieden blijkt bij onze klanten ook niet te werken. Misschien zitten we in de verkeerde hoek (meubelverkoop in het middensegment), maar aanbiedingen werken bij ons voor geen meter. En iets gratis aanbieden leid onherroepelijk tot wantrouwen.

Tot slot de uitsmijter en wat mij betreft de winnaar van 2012 in onze winkel: een vertegenwoordiger die tegen mij zei:

'kijk, en dit visitekaartje kost maar 13 centJES en deze iets grotere maar 16 cenTJES per stuk.

Ik ben 34 jaar.....lieve help

Remie

Gerard van der Kooij

Geen beste openingszinnen..? Natuurlijk wel, als je in je openingszin aangeeft wat je komt doen, c.q. wat je hebt en wat het voordeel voor de klant is, dan heb je aandacht en een uitstekende basis voor je verkoopgesprek.

René Meijer |  http://internetperfect.nl/

"
Als ik ergens het woord 'Gratis' in zie staan, ben ik direct op mijn hoede."

Ik lees toch echt op deze website 'Ontvang gratis salestips!"

Of werkt het soms toch wel?

Aan tafel zitten met ondernemers betekent voor mij een concreet en duidelijk gesprek voeren. Als je onzin zit te verkopen dan prikt men daar wel doorheen.

Verkopers die foute en tenenkrommende grappen maken moeten wat mij betreft een ander vak kiezen. Voorafgaand aan het gesprek probeer ik te levelen, wie heb ik voor me, wat kan ik wel en vooral niet zeggen. Als de prospect mij een sukkel vind vanwege een foute grap en daardoor de deal afketst, dan zou ik mijzelf voor m'n kop willen slaan.

Sowieso is een verkoopgesprek niet het moment voor grappen, als ik een zijweg wil inslaan probeer ik het te hebben over datgene waar de prospect in geinteresseerd is. Als je om je heen kijkt zie je altijd wel wat waarover je het kan hebben.

Toch wel jammer van alle spam op dit interessante artikel. Ik stoor mij ook vooral aan "gratis" dingen. Gratis bestaat niet.

Ben niet helemaal eens met gratis deel. Ligt er aan per branche. In sommige hyper competitieve online B2B niches is broodnodig om iets waardevols, en lees niet een e-boek o.i.d., maar een gratis consult bijv., iets waar potentiële klant echt iets aan heeft, te geven, om een voet tussen de deur te krijgen. Voor mij is er ook niets mis met het woord concullega, in sommige industrieën ook al ben je op papier concurrenten werk je idealiter toch samen om ieder beide klanten vooruit te helpen.

Punt 7. Gratis. Niets is gratis. Behalve leuke give-aways op beurzen of evenementen. Maar in ruil voor gegevens is niets gratis. Ook de nieuwe privacy wet heeft hier geen invloed op.

Prima artikel!

Het lezen van de reacties over concurrentie die concollega's zijn omdat je samen op bepaalde vlakken dingen onderneemt/realiseert betekent nog niet dat het je beste vrienden bent. Op andere gebieden zullen jullie elkaar achter de schermen nog steeds bestoken/bevechten om klanten als ik het even ruw formuleer.

Concurrenten kun je mee samenwerken; dat maakt je nog geen concollega's. Naïviteit & goedgelovigheid is een doodsteek. Extra informatie verstrekken dat niet nodig is, is voor hen een handvat om jou in de toekomst te overtreffen.

Leuk en herkenbaar artikel! Het trapt wel een aantal open deuren is maar het zijn natuurlijk wel veel woorden die gewoon heel vaak terugkomen op de werkvloer.

Albert-Jan Sluis |  https://radioboeker.nl/

Deze voorbeelden zijn inderdaad tenenkrommend. Je hoort ze zelfs nog wel eens in radiocommercials voorbij komen. Dan weet je dat het tijd is voor een andere copywriter!

Albert-Jan Sluis |  https://radioboeker.nl/

Deze voorbeelden zijn inderdaad tenenkrommend. Je hoort ze zelfs nog wel eens in radiocommercials voorbij komen. Dan weet je dat het tijd is voor een andere copywriter!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..