Nog meer verkopen? Kijk naar uzelf!

Ooit gehoord dat de wereld een spiegel is voor uzelf, voor uw eigen gedrag? Voor de onopgeloste problemen die u in het leven heeft? Feitelijk creëert u steeds juist die situaties die u nodig heeft om te kunnen groeien.

Nog meer verkopen? Kijk naar uzelf!

Eén van mijn leermeesters, Jack Canfield, zei: 'Als je wilt groeien, zorg ervoor dat je trouwt, in de verkoop gaat en een eigen zaak begint. Dan word je geconfronteerd met alles wat niet werkt!' Misschien herkent u dit zelf. Eén ding is zeker, u creëert ook de 'moeilijke' klanten in uw leven, opdat u van hen en de uitwisselingen kunt leren – en groeien. Heeft u ook 'lastige klanten' in uw leven? Vloekt u wel eens en klaagt u over het gedrag van een ander? Kijk eerst naar uzelf, want daar ligt de kern van het probleem.


Praktijkvoorbeeld
Een van mijn 'coaching'-klanten, Hans, komt binnen. Hij kookt van de irritatie over het gedrag van zijn baas, Joop.
 Ik vraag Hans om een lijst te maken van alles in Joop waaraan hij zich ergert. Dat doet hij snel en hij wordt steeds rustiger terwijl hij zijn frustratie uit.
'Hans, pak een andere kleur stift, zet een vink bij alle eigenschappen van Joop waar jijzelf een beetje meer van zou willen hebben.'
Er is stilte ... en het muntje valt. Hans ontspant en lacht. Na tien minuten praten is hij helemaal omgedraaid en is zelfs in staat om zich dankbaar te voelen voor de leermomenten die zijn conflicten bieden.


U praat met uw klanten. U wilt graag uw producten en diensten verkopen. Misschien bent u net als Cees de Boer, een top computerverkoper die het in essentie nooit over computers heeft en verkoopt bij het leven.
 Misschien bent u 'over-eager', zelfs 'pushy'.
 Hoe dan ook, u doet er goed aan om u deze zin grondig eigen te maken (het klinkt beter in het originele Engels):

No one cares what you know until they know that you care.


Om u te helpen zich deze les eigen te maken: denk aan een riem, zowel iets waarmee u uw broek ophoudt, uw buik ondersteunt (of allebei), als dat ding waarmee u roeit en vaart maakt. Gebruik 'RIEM' als een waardevol ezelsbruggetje om uw communicatie te verbeteren:

  • R = Relatie
    U geeft aandacht aan de persoon waarmee u zaken doet (hij is tenslotte geen 'zak met geld'!). Een klant benadert u om maar twee redenen: hij wil zich bevestigd voelen ('het is goed/plezierig/prettig zakendoen/praten met ...') en hij zoekt een oplossing voor zijn probleem. Uw vragen en belangstelling geven vaart aan het gesprek, zodat u aandacht kunt besteden aan:
  • I = Informatie
    Zowel van de klant, als aan de klant. Te vaak komt een verkoper met te veel eigen informatie; u wéét toch hoe belangrijk de vragen zijn?! In een telefoonwinkel zag ik laatst een bord aan het plafond: 'Kan je goed luisteren? Kom dan bij ons solliciteren'!
  • E = Emotie
    Uw passie voor wat u doet, uw enthousiasme voor uw product, uw trots, zowel persoonlijk als zakelijk. Dit is de brandstof voor:
  • M = Motivatie
    U motiveert uw gesprekspartner om met u in zee te gaan en om de nodige actie te ondernemen. U versterkt een bestaande relatie, u bindt een nieuwe klant aan u, u heeft zelf meer lol in wat u doet.

Laat u zien dat u om de ander geeft? Laat anderen een spiegel voor u zijn en leer ook van hen!

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(12 stemmen)
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..