Word geen slachtoffer van de recessie!

Veel verkopers laten zich in een recessie ongewild meevoeren met de richting die de economie heeft gekozen; namelijk naar beneden. En u?

Word geen slachtoffer van de recessie!

Angst staat aan de basis van zorgen en is de belangrijkste emotie die u tegenhoudt om met passie te ondernemen en de doelen te realiseren die u zichzelf heeft gesteld. Angst verlamt en zet u vast in de situatie en de omstandigheden waar u nu in zit, terwijl u daar juist helemaal niet wilt zijn. U kunt u zorgen maken over de mogelijkheden tot succes. 
U kunt bang zijn voor afwijzing. 
U kunt bang zijn om te falen. 
U kunt bang zijn voor het onzekere. 
U kunt zelfs bang zijn voor al het bovenstaande en nog veel meer.

Zet angst om
Hoe meer ruimte u geeft aan dergelijke gevoelens, hoe meer u alle kansen op succes wegduwt.
Ondanks alle uiterlijke omstandigheden, waaronder de stagnerende economie, voorzichtige klanten, dalende investeringen, omvallende bedrijven, etc., is het van groot belang u te realiseren dat u het vermogen behoudt om welke vorm van angst dan ook te overwinnen en te elimineren. Iedereen, ook u, beschikt over het vermogen om angst om te zetten in pure kracht.

Ik ga er van uit dat u fantastische wensen en verlangens heeft en dat uw intenties beresterk zijn. Maar telkens is het zo, dat u met alle goede moed begint en dat angst, twijfel en onzekerheid het dan direct weer van u overnemen. Vervolgens gebeurt wat elke keer gebeurt, namelijk dat u het bij de opstart al weer opgeeft. Hoe dit komt weet u niet, maar dat angst de hoofdrol overneemt, weet u wel. 
Vervolgens begint u een paar dagen later opnieuw, en hetzelfde doet zich wéér voor. 
Steeds hoopt u dat het anders gaat verlopen, maar die droom wordt telkens weer de grond in geboord. Herkenbaar?

Hoe angst werkt
Angst is zowel een uitdager als een signaal. Het maakt ons duidelijk dat we met ons denken en onze aandacht gericht zijn op dat wat we juist niet willen.

Stel u voor dat u bezig bent om uw eigen bedrijf op te starten, maar u hebt totaal geen ervaring als zelfstandige. U begint, maar begint ook direct de angst en de onzekerheid voor het onbekende te voelen. U hebt er geen idee van wat er allemaal op u af zal komen en wat u allemaal kunt verwachten. 
Vervolgens geeft u ongewild en onbewust ruimte aan al uw negatieve gedachten. U gaat denken aan het ergste wat u in deze situatie kan gebeuren – aan alles wat er mis kan gaan. U begint te twijfelen aan uzelf en aan uw eigen kunnen. U begint uzelf vragen te stellen als: Wat nu als ik ernstige fouten ga maken? 
Wat nu als ik al mijn geld hiermee verlies? 
Wat nu als mijn bedrijf straks failliet gaat?

Waarom u zich door angst laat leiden
De enige reden waarom u zich door angst laat leiden en laat stoppen is dat u gewend bent om dit te doen. U hebt uw onderbewustzijn, de plek waar uw persoonlijke programmering ligt opgeslagen, ongewild getraind om u te laten stoppen zodra u angstig of onzeker wordt. U kunt echter uw onderbewustzijn leren om juist door te gaan wanneer u angst voelt. U kunt het zodanig instrueren, dat u het uzelf steeds makkelijker maakt. U kunt het instrueren om u in dergelijke gevallen te helpen de juiste keuzes te maken.

Herprogrammeer uw onderbewuste
Met de juiste instructies helpt u uw onderbewustzijn om onder alle omstandigheden gericht te blijven op alles wat u wilt en daardoor dwingt u het onderbewustzijn om de oplossingen te vinden die u wilt en die u nodig hebt.

Begin vandaag nog met het elimineren van uw zorgen en uw angst. 
Focus alleen nog op wat u wilt en neem afstand van alle gedachten die de andere kant op gaan. 
Ga vanaf nu denken aan alle zaken die ervoor zorgen dat u juist wel slaagt en schrijf ze op! Schrijf ook de eerstvolgende keer dat u weer vanuit angst zit te denken alle redenen op waarom u bang bent. 
Kijk vervolgens naar elk thema met de vraag: Is dit realistisch? En vul daarna uw nieuwe lijst aan met alle redenen waarom het u wel zal gaan lukken.

Het is van belang te weten dat gevoelens ALTIJD worden veroorzaakt door gedachten, nooit door ervaringen! Dit geeft u hét gereedschap om destructieve gevoelens snel en effectief te elimineren, door uw gedachten direct weer te richten op uw gewenste uitkomst. 

Het was Albert Einstein die verkondigde: 'De definitie van krankzinnigheid is hetzelfde te doen, steeds maar weer, en verschillende resultaten verwachten.'

Verschillende resultaten doen zich alleen voor, wanneer u de manier waarop u dingen doet steeds blijft veranderen.
Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,6
(27 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Helder artikel en oh zo waar. Het onderbewuste is een machtig instrument dat zowel belemmerend als bekrachtigend kan werken, afhankelijk van de input (gedachten) die je er zelf in stopt.

Echter, het onderbewuste herkent de ontkenning niet. Informatie is slechts data: aanwezig of afwezig. Welke suggestie geef je met de zin: "word geen slachtoffer van de recessie?" Juist: "word (wel) slachtoffer van de recessie".

Dat komt omdat deze zin vermijdend is geformuleerd. Handiger is om de zin bereikend te formuleren: zeg wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt.

Bijvoorbeeld: "kom sterker uit de recessie".

Ook zo'n mooie van Rijkswaterstaat: "word geen slaaprijder". Wat dan: spookrijder?

Joke

Deze verkoopster laat zich niet meevoeren want krijgt niet de kans om maar iets te verkopen omdat 'men' bezuinigt op goed personeel. Personeel moet goedkoop zijn. Ik vind dat dwaas als je goed personeel hebt verkoop je meer omdat zij de schakel zijn tussen klant en product. Het is niet dat het angst is om te verliezen, Het logisch denken is het probleem mensen laten de media voor ze denken en dat veroorzaakt de angst.
Met een gezonde dosis verstand, een beetje lef en een goed stel hersenen bereikt men veel meer!

henri van deursen

Je kunt pas een resultaat bereiken als je er zelf in geloofd. Natuurlijk zijn er allerlei argumenten te bedenken als de verkoopcijfers in vergelijking met voorafgaande jaren zwaar tegenvallen. Maar als dat mij zou overkomen ben ik wel zo eerlijk tegen mezelf om daarvan de diepere oorzaken toch in eerste instantie bij mezelf te zoeken en te leren van mijn eigen beperkingen en tekortkomingen. Kortom: durf kritisch op jezelf te zijn en te leren van tegenvallende prestaties en veschuil je niet gemakshalve achter uitvluchten. Angst is inderdaad een slechte raadgever; het komt onder de huidige marktomstandigheden aan op het vertonen van durf en geloof in eigen kunnen.

Dank voor jullie reacties.
@Wim, goede aanvulling. 'Ik ben succesvol onder alle omstandigheden' is een formulering die een boost teweegbrengt, omdat het onderbewustzijn dit één op één omzet in de juiste richting en keuzes, mits het gekoppeld is aan een onvoorwaardelijk geloof/vertrouwen.

@Joke... ik heb je reactie gelezen als een situatie die je nu overkomt. Ik kan me vanuit die optiek je reactie voorstellen. het roept echter wel de vraag bij me op, of de aspecten die je noemt, gezond verstand, goed stel hersenen, logisch denken, lef...volstaan om je het succes te brengen wat je voorstaat?

@Henri,inderdaad. Geloof is onderdeel van de essentie

@Joke. Ik kan mij joue gevoelens en gedachten heel goed voorstellen. En... ze helpen je niet. In jouw reactie lees ik dat je de oorzaken erg buiten jezelf plaatst: mensen laten zich teveel leiden door de media, klanten zijn niet bereid om geld te investeren in goede medewerkers.

De vraag is, wat kun JIJ doen? Over de andere factoren heb je toch geen controle, wel kun je ze beïnvloeden.

Los van de vraag of dit al dan niet waar is (voor jou in elk geval wel, want jij ervaart dit zo), is het goed jezelf te realiseren, dat als je dit blijft geloven, je steeds vaker jouw beeld bevestigd zult zijn. Niet omdat er geen andere "waarheden" zijn, maar omdat jouw onderbewuste bevestiging wenst van het geen het gelooft.

Uitgaande van de inhoud van jouw reactie, ga ik ervan uit, dat jij werkzaam bent in personeelsbemiddeling. Ik ben meer dan 10 jaar in deze branche werkzaam geweest en heb ervaren, dat succes niets te maken heeft met de economische situatie van het moment. In 1993/1994 hadden we ook een recessie en toen werkte ik ind e detachering van hoger opgeleid, technisch specialisten.

Altijd, ongeacht de situatie en economie, zijn er mensen te vinden die financieel wel en niet succesvol zijn. Dat heeft niet zozeer met de recessie te maken. Het vergt wel om een andere mindset, andere verkoopargumenten en heel veel meer creativiteit.

Nog steeds train ik heel veel in de arbeidsbemiddeling. Ik zie bedrijven die het zwaar hebben en ik zie bedrijven die groei realiseren. Ze zitten op dezelfde markt en vaak bij dezelfde grote opdrachtgevers. Het verschil zit 'em in wat zij geloven en daardoor uitstralen.

Ik hoop van harte, dat je andere dingen durft te gaan geloven en deze gaat ervaren.

Succes!

lotte

Dank, dit had ik net even nodig.

Vriendelijke groet Lotte

Dag Lotte,

Fijn om te horen dat het artikel op het juiste moment binnenkomt.
Mocht je meer inspiratie willen, dan nodig ik je graag uit op mijn blogpagina, http://palaverblog.wordpress.com
Fijne dag

Errol van Engelen |  http://bit.ly/ReLbDJ

Hans,

Heel erg waar wat je zegt. De crisis moet eigenlijk niet in de mindset van sales voorkomen. En daardoor valt de angst ook min of meer weg.

Ik denk dat veel angst ook wordt veroorzaakt door een slechte samenwerking tussen marketing en sales. Je kent het wel: leads worden vanuit marketing direct doorgesluisd naar sales. Sales gaat bellen en wordt geconfronteerd met een lead die nog niet sales-ready is met de boodschap don't call us we call you.

Als Sales dit veel meemaakt, dan gaan ze marketing niet meer vertrouwen en zelf hun CRM systeem invullen. Met een aanpak die meer op spammen lijkt dan op goede acquisitie. Daarom mijn stelling: laat Marketing goed samenwerken met Sales dan krij je een commercieel powerhouse - ook in de crisis.

Dag Errol,

Dank je wel voor je reactie.
Mooi thema voor een nieuw artikel geef je weer.

Ook marketeers hebben het zwaar. In een periode waarin alle portemonnees open staan en bedrijven voor alles wel een budget hebben, gedijen kennelijk marketeers goed en weten mooie acties uit te zetten. Echter wat te doen in een periode die wordt ervaren als recessie?

Wat je mooi weergeeft is het altijd aanwezige en noodzakelijke spanningsveld tussen sales en marketing. Is marketing leading of juist ondersteunend? Het antwoord hierop ligt in mijn optiek niet vast. Een betere vraag zou zijn, wat werkt voor ons en wat niet.
Wat echter wél noodzakelijk is, is antwoord te krijgen op de interne vraag: Waarom bestaan wij. Niet beantwoord vanuit de markt, maar beantwoord vanuit de binnenkant van de marketeer. Hij/zij kan pas slagen, als hij/zij zijn diepliggende drijfveren helder weet te verwoorden en vertalen richting sales. Zonder dat inzicht kan in mijn optiek een marketeer geen enkele toegevoegde waarde leveren.

H.Kok

Geachte meneer Oelen,
Angst en pijn zijn natuurlijke emoties van mens en dier en dienen om ons te behoeden voor of te wijzen op gevaar. Met emoties wil een ieder het liefst zo veel mogeliijk met de ratio omgaan maar het blijven niettemin emoties.
Ik onderschrijf uw betoog slechts ten dele het komt in het kort neer op het spreekwoord, waar een wil is, is een weg. Wellicht werkt uw theoretische model in een wereld met allemaal gelijkgestemden. Er is echter natuurlijk ook nog de praktijk en die wordt, in dit verband, niet voor niets weerbarstig genoemd. Doelstellingen zijn voor 50% met theorie te verwezenlijken. Problemen zijn voor 50% met theorie op te lossen. De andere 50% is de praktijk. Er zal altijd balans moeten zijn tussen theorie en praktijk, tussen willen en kunnen zo u wilt.
Met vriendelijke groet,
H.Kok - van Suchtelen van de Haare

Theo Jansen

Als reactie op de laatste inzender Kok,

Natuurlijk is niet alles rationeel op te lossen. Hij probeert met een pseudo-wetenschappelijk taalgebruik te doen overkomen dat "iedereen rationeel omgaat met zijn/haar emoties", maar dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Je kunt niet op een dergelijke wijze stellen dat zoiets zomaar voor iedereen op gaat. Verder geeft het betoog van Oelen slechts een theoretische verklaring voor het genoemde feit, en is er zowel veel voor als ook weer tegen te zeggen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..