Reacties
Wederom een uitstekend artikel !
Zojuist had ik klanten in de winkel, waarbij ik mezelf niet voor de 2e keer aan de zelfde steen heb hoeven stoten.
Nadat de meubelen waren uitgezocht, was het tijd voor koffie.
Na de gebruikelijke koetjes en kalfjes, kijkt (meestal de man trouwens) mij dan ineens strak aan, (alsof ik zijn wederhelft zojuist een oneerbaar voorstel heb gedaan) en zegt: 'Is Er Nog Wat Aan De Prijs Te Doen?"
Dit met Hoofdletters geschreven want het is op 'och ja, dat ik ook leuk' de meest gehoorde zin in de winkel.
Mijn eerste respons en doel is het dooien van het ijs op dat moment, en zeg:
Tuurlijk, ik kan er zo 50 euro bovenop doen.
Doel:
- ijs gebroken
- beiden lachen (nerveuziteit van het spanningveld smelt)
- op een juiste manier gebracht, hoop ik te laten zien dat ik het geld issue begrijp.
In dit geval werkte dat ook.
Het uiteinde orderbedrag was 1450.= en de vrouw (uitzonderlijk!) zei: "nou, 1200 lijkt mij een mooi rond bedrag!"
Ik antwoorde dat ik het met haar eens was, dat het bedrag rond was, en dat de wederzijdse overeenstemming daarmee ook wel voorbij was.
Nu de moraal van het verhaal: heb ik geleerd om geen korting te geven?
In het verleden (tot 2 jaar geleden) was ik daar erg makkelijk in. De klant hoefde maar te beamen dat deze meubels elders voor minder te koop waren, en ik was al 10% met de prijs gezakt.
Dat geintje doen we dus niet meer.
In deze situatie heb ik het volgende geleerd:
- Noem op het moment van de 'prijsvraag' ALLE mogelijke voordelen van de deal op die je rederlijkerwijs zou kunnen verzinnen. Misschien is dit voor sommige lezers geen nieuws, voor mij is het een eye-opener, omdat een collega me hier op wees.
Dus ik begon:
"1400 is inderdaad een investering (woord bewust gekozen), maar zie wat u daar voor krijgt:
- U heeft uw huiswerk wellicht gedaan en weet dat wij sowieso niet duur zijn
- geen levertijd, u hoeft nergens op te wachten
- gratis geleverd (doen wij standaard in de regio)
meestal zijn deze 3 al genoeg en het hele kortingsvraagstuk (!) is ineens van tafel. Soms zijn er meer argumenten nodig, maar in 90% van de gevallen niet.
Ik heb geleerd dat het meestal de dame in het gezelschap is, die dan zegt, "ach ja, dat is eingelijk ook wel zo, doen maar"
Vandaag op deze manier (niet om op te scheppen, maar ter Leeringh ende Vermaek) van 1200 gewoon op de orderbon 1450.= geschreven.
In 60 sesonden gefundamenteerd argumenteren...
Carlo
Als steeds... de kern van de zaken perfect samengevat!
Zinvolle informatie en geeft de burger moed. Fouten maken we inderdaad allemaal. Dus leer er van op een structurele manier. En doe er dus je voordeel mee. Een duidelijke boodschap! .
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|