Multi-tasken werkt niet

Onze hersenen zijn een krachtige computer, maar wel met grenzen. Ontdek waarom het, ook juist in de verkoop, beter is één ding tegelijk te doen.

Multi-tasken werkt niet

In een onderzoek, binnen een groep van medewerkers bij Microsoft, bleek dat het ongeveer 15 minuten duurde om van een onderbreking door e-mail of sms, terug te keren naar hun normale taak. Ze dwaalden af om te antwoorden, nieuws te lezen, sportsites te bezoeken andere websites. Een ander onderzoek toont aan dat mensen bij het Multi-tasken een lagere productiviteit per taak behalen (tot maar liefst 50% lager) dan wanneer ze de taken los van elkaar uitvoeren.

In de verkoop

Het zelfde gebeurt met vele verkopers. We rijden met de wagen, bellen tegelijk met klanten of onze collega's en proberen de juiste weg te vinden. We zitten in een meeting en schrijven onze rapporten. We proberen – onder druk van tijd, omstandigheden, targets, … – een maximale efficiëntie te realiseren, en schieten ons doel ver voorbij. In plaats van efficiënter te werken, verminderen we onze productiviteit.

De verleiding is natuurlijk groot. We hebben die mobiel, die laptop, die smartphone, we hebben het allemaal met een reden. We gebruiken ze dus te pas en te onpas. Toegegeven, al die dingen maken het leven van een verkoper eenvoudiger, en ze zijn vaak onmisbaar. Maar zoals alle dingen, hebben ze ook een schaduwzijde. Enkele voorbeelden;

  • Bellen wanneer u met de wagen aan het rijden bent lukt niet! Klanten horen dat u met wat anders bezig bent, en de kwaliteit van uw gesprek gaat achteruit. u kunt bovendien geen aantekeningen maken, zodat u uitsluitend op uw geheugen kan vertrouwen. Maar aangezien u tevens aan het rijden bent, is ook de kwaliteit van uw mentale gespreksnotities twijfelachtig.
  • Uw verslag invoeren via smartphone of laptop, wanneer u bij uw klant bent, is het slechtste idee dat u kunt hebben. U vergeet belangrijke zaken te vragen, u bent afgeleid en de klant voelt zich verwaarloosd.
  • Uw e-mails beantwoorden met uw smartphone tijdens een meeting zorgt ervoor dat u de meeting niet goed kan volgen (en belangrijke zaken mist) en de kwaliteit van uw e-mail communicatie wordt uiterst bedenkelijk.
  • Uw sms verkeer volgen en beantwoorden wanneer u aan de receptie wacht op een klant, zorgt er voor dat u uzelf de kans op een laatste voorbereiding op uw gesprek ontneemt.
Focus
De voorbeelden zijn legio. Wil u meer kunnen doen in een dag? Wil u niet alleen meer doen, maar ook de impact en de kwaliteit van wat u doet verbeteren? Stop dan met alle dingen tegelijk te doen, en werk op elk moment met een duidelijke focus. Dat zal u helpen om sneller resultaten te behalen en om meer resultaten te behalen!

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(28 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

Mooi artikel, Peter!
Hier een aanvullende bevestiging: http://www.theguardian.com/science/2015/jan/18/modern-world-bad-for-brain-daniel-j-levitin-organized-mind-information-overload?CMP=share_btn_fb

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..