Waar gaat u zitten aan tafel?

Als u in gesprek gaat met een (potentiële) klant, bedenk dan vooraf waar u het beste kunt gaan zitten aan tafel. De plaats die u kiest ten opzichte van een ander bepaalt deels hoe het gesprek gaat lopen.

Waar gaat u zitten aan tafel?

Vooral bij vierkante en rechthoekige tafels kunt u een slimme positie kiezen. Ronde tafels maken het veelal meteen wat makkelijker om een prettige houding te creëren. Als u de mogelijkheid hebt om zelf te kiezen waar u gaat zitten, hou dan het volgende in gedachten:

Ontspannen in een hoek
Een prettig gesprek voert u meestal als beide gesprekspartners bij dezelfde tafelhoek zitten. U zit dan ongeveer in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar. U draait uw lichaam op die manier makkelijk naar de ander, ziet elkaars gebaren en uitdrukkingen goed en de tafelhoek vormt een kleine barrière om te voorkomen dat iemand zich ongemakkelijk voelt.

Een gevoel van samenwerking
Gaat u een voorstel presenteren of werkt u samen aan een plan, kijk dan of u naast de ander kunt gaan zitten. Deze houding geeft een gevoel van gelijkgestemdheid en bevordert de onderlinge verstandhouding. Let wel op dat u niet te dicht bij de ander gaat zitten waardoor u in zijn of haar territorium komt.

Vijandige opstelling
Zit u recht tegenover elkaar met de tafel er tussen, dan geeft dat onbewust een negatief gevoel. Sommige mensen kiezen bewust voor deze positie, bijvoorbeeld tijdens een onderhandelingsgesprek. U zit immers lijnrecht tegenover elkaar en bent klaar om 'de strijd aan te gaan'. Niet prettig, maar vaak komt u wel terecht in deze positie aan tafel. Los het onprettige gevoel op door uw stoel wat schuin neer te zetten. U zit dan niet helemaal recht tegenover elkaar, maar u draait uw lichaam een slag van de ander af. Ook laat u meteen meer van uzelf zien en hebt bewegingsruimte om gebaren te maken of iets te presenteren.

Meer personen
Hebt u een gesprek met meer personen? Zorg er dan zo veel mogelijk voor dat u nog steeds naast elkaar zit of in een hoek ten opzichte van een ander. Zorg er ook voor dat u iedereen aan tafel aan kijkt als u aan het woord bent.

Leuke weetjes!
  • Degene aan het hoofd van de tafel is de leider van het gesprek, tenzij die persoon met zijn rug naar de deur zit. Dat maakt hem of haar immers kwetsbaar voor 'aanvallen' van achteren.
  • Ga links van de gespreksleider zitten als u de meeste kans op een succesvol gesprek wilt hebben. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen vaker naar links kijken en een beter gevoel hebben bij wat ze daar zien. Zit u aan de rechterkant, dan krijgt u waarschijnlijk minder aandacht.
  • Wilt u als belangrijk gezien worden binnen een groep? Ga dan aan de rechterkant van de gespreksleider zitten. Wie daar zit wekt de indruk dat hij of zij de op een na 'machtigste' persoon aan tafel is. Dit is ontstaan in de oudheid, toen de leider zich er bewust van werd dat de persoon links van hem niet zo makkelijk een messteek kon uitdelen met de linkerhand. De persoon rechts kon hem makkelijker aanvallen, dus aan hem werd onbewust meer macht toegekend.

Danielle de Jonge

Danielle de Jonge
Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopgesprek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(18 stemmen)
Reacties

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Bovendien zorg ik er, indien mogelijk, altijd voor dat de klant met zijn rug naar het raam kan zitten, zodat de zon niet in zijn ogen schijnt en met zijn gezicht naar de deur. Op die manier voelt hij zich onbewust prettiger (en zal gemakkelijker kopen) en voor mij maakt het niet uit omdat ik het bewust doe.

Fred Vermeulen |  http://www.DevelopmentTrainers.nl

Naast bovengenoemde tips heb ik de tip om juist wel met je rug naar het raam te gaan zitten, als dit kan.
Je hebt dan beter zicht op belangrijke non-verbale signalen!

Thomas de Peinder |  http://www.depeinder.com/testshop

De klant is koning.Vraag altijd waar de klant wil zitten en ga vervolgens aan zijn rechterkant van de tafel [''zijn rechterhand'']plaats nemen. Uiteindelijk om ahw zijn rechterhand te worden in het vinden van oplossingen voor de klant.

Erg handig artikel. Ik zal er eens op gaan letten als ik aan tafel ga met prospects.

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.nl

Het artikel geeft een aantal handige tips. Alleen heb je niet altijd de keuze om te zitten waar je het liefst zit. Meestal bepaalt de klant dat, en zo hoort het ook. Belangrijk is dat beide personen zich prettig voelen. Ook een leuke tip was aan de 'rechterhand' van de klant te zitten.

Thomas de Peinder |  http://www.depeinder.com/testshop

Dank je wel Errol.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..