5 Valkuilen in communicatie

Communiceren doen we altijd en overal. U kunt er mee spelen om te zien wat de effecten zijn. Of het juist heel gericht inzetten om een doel te bereiken. En omdat iedereen het constant doet, is het logisch dat we zo en dan in een valkuil stappen. Ook in onze contacten met klanten.

5 Valkuilen in communicatie

De 5 meest gemaakte bloopers van (commerciële) communicatie:

Behoefte van de klant laten liggen
In elk gesprek met een klant stelt u vragen. Uit interesse voor de ander of om uw product of dienst in beeld te krijgen. En zo zijn er nog meer redenen te bedenken waarom u vragen stelt. Dan is het jammer als u hier kansen laat liggen. Luister altijd goed naar wat er wordt gezegd en zorg dat u daar op inspeelt als u eenmaal met zakelijke voorstellen komt. Door maar 'lukraak' uw aanbod te promoten hebt u grote kans dat u de plank mis slaat.

Aannames
U herkent het vast wel: u gaat er van uit dat de klant hetzelfde denkt of vindt als u. Of u vertrouwt erop dat iemand wel begrijpt wat u bedoelt. Een van de belangrijkste valkuilen in communicatie is het maken van aannames. U kunt beter een keer te veel iets vragen, dan dat u aanneemt het antwoord wel te weten.

Afschuiftechnieken
Is een klant niet tevreden (over wat dan ook), voorkom dan dat u een ander de schuld geeft. Zoiets als: Bij logistiek hebben ze hun zaken niet helemaal op orde, of: Inkoop zal het wel verkeerd genoteerd hebben. Niet doen, niet netjes en u bent verantwoordelijk voor de klant. Als de oorzaak van problemen elders in uw bedrijf ligt, is dat vooral een interne zaak. Zeg eventueel dat u intern naar de oplossing gaat zoeken, maar hou uw collega's buiten schot in uw contacten met de klant.

De rem er op
Als u al wat langer meedraait in commerciële functies of zelfs binnen hetzelfde bedrijf, dan kunt u soms zomaar de rem zetten op communicatie. Ofwel: als iemand iets voorstelt dan reageert u soms te snel met antwoorden zoals: Dat hebben we al eens gedaan, of: Dat is in het verleden ook niet gelukt. Geef de ander een kans om eigen initiatieven te ontplooien en lukt het niet, dan leert die persoon er ook weer van.

Verkeerde lichaamstaal
Lichaamstaal, stemgebruik en woordkeuze zijn bij goede communicatie in balans. Vertelt u bijvoorbeeld over iets leuks, dan neemt uw lichaam ook een positieve houding aan en klinkt uw stem enthousiast. Meestal merkt u zelf wel of u zich goed voelt bij wat u zegt. Merkt u dat u een ongemakkelijk gevoel krijgt, achterhaal dan wat er scheelt. Uw lichaam vertelt in dit geval vrijwel altijd de waarheid.

Tip
Bedenk dat we allemaal wel eens in deze valkuilen stappen. Niet erg, zolang u zich er bewust van bent kun het het eenvoudig omdraaien.
Danielle de Jonge

Danielle de Jonge

Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,7
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Kaz van Kooten

Aannames
U herkent het vast wel: u gaat er van uit dat de klant hetzelfde denkt of vindt als u.

Waarom begin je de valkuil "aanname" met een aanname? Dat is direct de fout maken waar je lezers voor probeert te behoeden! Of heb je het bewust gedaan zodat het de lezer direct opvalt en dienst doet als praktijkvoorbeeld ;-)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..