Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 28.605

Hoe volgt u offertes op?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Veel verkopers hebben de neiging om hun offerte te beschouwen als de afsluiting van hun inspanningen. Ontdek hoe u de deal sluit met het opvolgen van de offerte.

Hoe volgt u offertes op?

'De offerte is de deur uit en dat was een hele klus, pfff… nu eventjes rustig aan.'
In geen geval, want vaak concurreert de verkoper met één of meer anderen. En dan is het vaak niet de offerte die de doorslag geeft, maar de manier waarop de verkoper de offerte opvolgt. Het is dus zaak de vinger aan de pols te houden. Hoe pakt u het aan?

Bellen tijdens het maken van de offerte
Tijdens het maken van de offerte kan het gebeuren dat u twijfelt over de juiste oplossing voor de klant. Pak gerust de telefoon en vraag om extra informatie. Dit hoeft echt niet onprofessioneel over te komen. De klant weet meteen dat u met de offerte bezig bent.

Denk er dan ook om te vragen naar nieuwe ontwikkelingen. U kunt er dan meteen op inspelen. Bovendien is dit contactmoment een soort van tussentijdse peiling naar de interesse van de klant. Als de reactie lauw is, kunt u zich afvragen of het allemaal wel de moeite waard is.

De offerte is de deur uit, wat nu?
Stuur kort na het verzenden van de offerte, nog extra materiaal naar de klant, bijvoorbeeld een aparte referentielijst. Het kan ook zijn dat u een artikel hebt gevonden over een onderwerp dat tijdens het verkoopgesprek aan de orde is geweest.

Bel de klant op een bied aan op bezoek te komen zodat u de offerte kunt toelichten. Nog beter: maak voordat u de offerte verstuurt een afspraak. Nog veel beter: maak al een afspraak hierover tijdens het verkoopgesprek.

Het is belangrijk het telefoongesprek goed voor te bereiden, want de klant bellen en vragen:
Heeft u al gekeken naar onze offerte? is een slecht begin. Als de klant op dat moment weinig tijd of zin heeft om over de offerte te spreken, kan hij zich er gemakkelijk vanaf maken met: Nee, helaas heb ik geen tijd gehad, belt u later nog eens terug!

Met dit gesprek bent u geen stap verder gekomen.

Gelukkig kan het ook anders
Bel de klant een paar dagen na het versturen van de offerte en vertel hem dat u de offerte hebt verstuurd. Ga direct verder en zeg waar de offerte over gaat. Noem het belangrijkste voordeel dat erin opgenomen is. Sluit af met:

Ik heb daar een paar vragen over, heeft u nu tijd om deze te beantwoorden?

Indien de klant instemt met de voortzetting van het gesprek, bent u in de gelegenheid om de klant naar zijn mening over de offerte te vragen. Het verdere verloop van het gesprek hangt natuurlijk af van de antwoorden van de klant. Bijvoorbeeld:

Klant: De offerte ziet er prima uit, dat is precies wat wij in gedachten hadden. Maar de prijs is aan de hoge kant!
Verkoper: Meent u dat nou? En wij hadden nog wel zo'n goede prijs voor u gemaakt. Mag ik u vragen waar u onze prijs mee vergelijkt?

Dit laatste is natuurlijk essentieel. Klagen over de prijs is een soort automatisme, soms testen de klanten of u voldoende ruggengraat hebt. U kunt de prijs pas verdedigen als u weet waarmee de klant deze vergelijkt.

Als de concurrent inderdaad goedkoper is, probeer dan de specificatie van de andere offerte te bespreken. Het kan zijn dat de offerte van de ander minder volledig is of dat bepaalde onderdelen goedkoper zijn. Blijf altijd kalm en vriendelijk en doe nooit onnodige concessies!

Verkopen is een proces van kijken en vergelijken
Het is de gewoonste zaak van de wereld dat klanten bij meerdere bedrijven offertes aanvragen. Zelfs zeer trouwe klanten doen dat regelmatig en in veel bedrijven behoort het tot de standaardprocedure. Het is bepaald niet iets waarvan u slapeloze nachten moet hebben.

Ga nooit, maar dan ook echt nóóit, openlijk de concurrent bekritiseren! Het is niet chique en bovendien - en dat is nog veel erger - bekritiseert u impliciet de keuze van de klant.

Een voorbeeld:
Meneer Jansen, dat andere bedrijf is altijd goedkoper, dat komt omdat de onderdelen die zij gebruiken voor …. van mindere kwaliteit zijn. Ons product bevat …. en dat gaat veel langer mee!

Het kan ook zo:
Meneer Jansen, u werkt in een continu productiebedrijf en elk uur stilstand kost enorm veel geld. Kijkt u nu eens naar de kwaliteit van onze …. (noem een bepaald onderdeel en verwijs naar de offerte of een foto in de brochure). Hierdoor draait onze machine gegarandeerd 2.000 uur zonder stilstand voor onderhoud of reparaties. Als u de machine al na 1.000 uur zou moeten stopzetten voor een onderhoudsbeurt, welke gevolgen zou dat dan hebben voor uw productiekosten?

Merk op dat u met geen woord over de concurrent spreekt en dat u het verhaal afsluit met een vraag. Een vraag die duidelijk ingaat op de consequenties van eventueel minder goede kwaliteit! Met andere woorden: u maakt duidelijk wat de implicaties zijn voor de klant en waarom!

Nog enkele tips
Ook al wordt uw offerte afgewezen, dan nog is het verstandig na enkele weken opnieuw contact op te nemen. Wie weet is het met de andere leverancier mislukt en krijgt u opnieuw een kans.

Blijf contact houden met de klant. Zorg er dan wel voor dat deze gesprekken voor de klant toegevoegde waarde hebben. Vraag naar nieuwe ontwikkelingen. Stuur kopieën van artikelen en benader de klant met de nieuwste productinnovaties.

Conclusie
De offerte is slechts één stapje in het verkoopproces. Falen of succes is vaak afhankelijk van de opvolging, juist omdat tegenwoordig producten en diensten zoveel op elkaar lijken.

Tip
Wilt u snel meer resultaat met offertes? Dan is de online training 'Scoren met offertes' een prima idee. U leert binnen korte tijd alles over klantgerichte offertes schrijven en deze offertes effectief op te volgen. Meer weten...

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(95 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Nieuwenhuis G

Niet de eigenschappen van het product zelf, maar de voordelen ervan voor de gebruiker (en de nadelen van het toepassen van een ander product) en wat hij/zij daarmee verdient/wat het hem/haar oplevert zijn goede argumenten.

Beumer, F.C. |  http://www.verkoophandjes.nl

Pas op voor irritatie bij de klant als je zo vaak contact zoekt tijdens en na het uitbrengen van je offerte. Het risico van contraproductiviteit is groot.

Bienoth

Heb je goede openings alinea en een slot alinea.

Michel Hoetmer |  http://info@salesquest.nl

Bedankt voor de reacties.

@bienoh - ik begrijp je vraag niet helemaal. Je kunt altijd contact met me opnemen via het contactformulier op de website van SalesQuest.

willem ezerman

Een helder artikel waarin terecht duidelijk gemaakt wordt dat het maken van een offerte een co-productie is en een onderdeel is van het salesproces.

Jasper |  http://www.365cam.nl

Mooi artikel. Vaak kan net dat beetje extra wonderen doen. Zie nog vaak bij bedrijven dwingende teksten in offertes. Of dat ze alles behalve vrijblijvend zijn. Niet echt des 2015.

Janette

Ik ben op zoek naar een effieciënt offerte volgsysteem.

Zodat ik na het uitbrengen van de offerte een seintje krijg voor de opvolging indien de klant zelf nog niet heeft gereageerd. Ik wil er documenten in op kunnen slaan.

Iemand tips?

Michel Hoetmer |  http://michelhoetmer@me.com

@Janette Een offerte volgsysteem? Ik geloof niet dat je dat als aparte software hebt. Maar veel crm systemen hebben die functionaliteit wel, of gewoon een herinnering in je agenda (outlook) plaatsen. Nog beter: maak op voorhand een afspraak met de klant (datum/plaats/tijd) wanneer je de offerte gaat bespreken. Dat is wel zo professioneel. Laat merken dat jouw tijd kostbaar is en dat je er weinig voor voelt om eindeloos te moeten bellen (wel iets subtieler brengen dan ik het nu zeg).

Marcel Groen |  http://-

Aardig artikel alhoewel ik vind dat dit soort artikelen altijd erg vanuit de verkoper geredeneerd zijn. Het hangt, m.i. heel sterk van de markt waarin je werkzaam bent af of opvolging noodzakelijk is, en zo ja , hoe vaak. Verder wordt de noodzaak ook bepaald door de relatie tot de klant. Ik moet zelf ook veel opvolgen voor mijn werk maar als ik heel eerlijk ben vraag ik mij af wat het netto-effect daarvan is. Ik merk namelijk heel vaak dat ik met een meer dan 90% zekerheid al van tevoren kan inschatten of de offerte ja dan nee zal uitmonden in een order.

Maar, zoals gezegd, het hangt sterk af van de markt en je positie in de markt.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?