De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers

De belangrijkste reden waarom veel mensen zeggen dat ze geen resultaten halen uit hun LinkedIn lidmaatschap of uit (online) netwerken in het algemeen is dat ze geen goede doelen stellen.

De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers

Als u geen doelen hebt, dan wordt het heel moeilijk om keuzes te maken. Dan kunt u lid zijn van honderden organisaties en websites en geen resultaat zien.
Als u echter wéll duidelijke doelen hebt, dan wordt alles veel gemakkelijker.

Definiëren van de doelgroep
Voor verkopers begint dat met het definiëren van hun doelgroep. Gemakkelijk gezegd, maar wat we in de praktijk zien, is dat weinig bedrijven en verkopers dit doen. De voornaamste reden is dat ze bang zijn om een deal te missen. Ze zijn bang om een stukje commissie te missen als ze iemand die geld wil besteden aan hun product of dienst niet zouden ontmoeten.

Het nadeel van deze 'wij doen alles voor iedereen' is enerzijds dat uw product of dienst dertien-in-één-dozijnerig wordt en er ook weinig spontane doorverwijzingen komen omdat mensen niet goed weten waarvoor u staat. Anderzijds is het gevolg hiervan dat we vaak als kippen zonder kop rondrennen van afspraak naar netwerkbijeenkomst met veel tijdverlies aan nutteloze gesprekken en lage commissies omdat we kortingen geven om toch maar de deal binnen te halen.

Als we dit vertalen naar LinkedIn dan zien we enerzijds vage en weinig aantrekkelijke profielen en anderzijds mensen die maar links en rechts invitaties versturen en ontvangen. Hoewel dat laatste niet per definitie verkeerd is (er bestaat ook zoiets als de 'kracht van de zwakke verbindingen'), is het nadeel dat veel mensen zeggen dat ze niet echt iets uit LinkedIn halen.
Maar als u nu een goede doelgroep definieert, wordt het leven veel gemakkelijker:

'Het leven wordt makkelijker'
  • U kunt zelf proactief op zoek gaan via een zoekactie naar potentiële klanten die beantwoorden aan de parameters van uw doelgroep en daarna aan uw gemeenschappelijke contacten om een introductie vragen.
  • U kunt zelf proactief in het netwerk van jouw eigen contacten op LinkedIn gaan bladeren om te kijken of u mensen vindt die in uw doelgroep zitten en daarna aan uw gemeenschappelijke contact om een introductie vragen.
  • U kunt  gaan zoeken naar LinkedIn Groups die voor u interessant zijn. Dit kunnen Groups zijn waar uw klanten en prospects met elkaar interageren, maar ook Groups van verkopers om ideeën te delen of elkaar te helpen naar elkaars klanten toe. U kunt de voor u interessante Groups vinden via een zoekactie in de Groups Directory of door in de Profiles te kijken van mensen uit uw netwerk.
  • U kunt Saved Searches creëren. Dit zijn zoekopdrachten die u opslaat en die automatisch door LinkedIn worden uitgevoerd. Op deze manier wordt u automatisch op de hoogte gehouden van potentiële klanten die lid zijn geworden van LinkedIn of die door bijvoorbeeld een functieverandering plots in uw doelgroep vallen.

Jan Vermeiren

Jan  Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,9
(11 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..