5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie.

Als u presenteert wilt u een belangrijke boodschap op uw publiek overbrengen. Of het nu om 1 of om 1.000 toeschouwers gaat,  uw presentatie is pas geslaagd als u uw publiek overtuigt.

5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie.

Een goede presentatie is een krachtig middel om te overtuigen, maar pas op voor deze vijf valkuilen.  
Houd rekeningen met deze valkuilen en geef (nog) overtuigender presentaties. 

1.    Te veel praten
Veel mensen praten te veel over zichzelf en hun producten. Ze houden een speech in plaats van een interactieve presentatie. Om op dezelfde golflengte te komen als uw publiek moet u vragen stellen en luisteren naar de antwoorden. Ga geen voorgeprogrammeerde vragen stellen die niet aansluiten bij de antwoorden die u zojuist heeft gekregen. Leer om te luisteren en om te pauzeren zodat het publiek gelegenheid heeft opmerkingen te maken. Maak gebruik van de kracht van stilte

2.   Geen aansprekende voorbeelden
Mensen onthouden zelden uw exacte woorden. Daarentegen onthouden ze de beelden die uw woorden opwekken. Ondersteun uw punten met levendige, relevante verhalen. Help u publiek om een film in hun hoofd te maken door gebruik van aansprekende karakters, intrigerende dialogen, spanning en humor.
 
3.    Geen onafhankelijke referenties
Er is een limiet aan de hoeveelheid beweringen die u over uw bedrijf of product kan maken, maar die limiet is er niet als tevreden klanten over u praten. Gebruik verhalen van klanten om over uw successen te praten. Als u hun woorden gebruikt kunt u veel meer vertellen over uw bedrijf en uw producten. Vertel wat er met uw klanten is gebeurd nadat ze met u zaken hebben gedaan. U kunt moeilijk zeggen: Als u met ons zaken doet krijgt u promotie, maar u kunt wel een voorbeeld geven van iemand die u heeft gebeld om te vertellen dat dit hem/haar is overkomen. 
 
4.    Geen emotionele connectie
De meest krachtige communicatie is een combinatie van rationele en emotionele verbondenheid. Rationele argumenten bevatten cijfers, statistieken, specificaties en logica. Emotionele argumenten spreken in de verbeelding van uw publiek. Neem ze mee in uw verhaal door regelmatig het woord 'u' of 'jij' te gebruiken en hun niet-gestelde vraag: Wat levert het mij op? te beantwoorden. Praat vanuit het perspectief van uw publiek. Natuurlijk zal uw publiek uw boodschap rechtvaardigen op basis van rationele argumenten, maar geef uzelf een voorsprong op uw concurrenten door ook emotionele aansluiting met uw publiek te krijgen.  

5.   De sleutelwoorden begraven
Het belangrijkste woord in een zin is het sleutelwoord. Over het algemeen is dat het laatste woord: Ga hier naar rechts; Ik wil graag bestellen. Maar als u volume verlaagt, of woorden toevoegt zoals 'toch?', 'ja?', 'begrijpt u?', dan heeft u de impact van uw boodschap teniet gedaan. Youp van 't Hek vertelde dat hij vaak uren besteeds om een zin van acht woorden te verkorten naar vijf woorden, omdat de grap dan leuker wordt. U moet hetzelfde doen met uw zinnen. Loop door uw tekst heen en zoek de sleutelwoorden. Niet elk woord is even belangrijk. Benadruk woorden die aansporen tot actie of die bijdragen aan emotionele connectie.
 
Tip
Uw presentatie is een belangrijk onderdeel in het overtuigen van uw klant. Maak uw presentatie levendig met anekdotes, gebruik referenties om aan te geven hoe goed u bent en bouw tijdens uw presentatie een emotionele band op met uw publiek.

Arthur Sevenstern

Arthur   Sevenstern
Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Problemen met Verkopen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,5
(40 stemmen)
Reacties

Mooi, Arthur - ik ben het volledig met je eens in je analyse.

Zelf maak ik het nóg eenvoudiger: sleutelconcepten = VERBINDING (met zelf en van daaruit met de luisteraars/afnemers) + RELEVANT (inhoud/plaatjes).

En je andere punten, ja, die kloppen perfect.

Dank je voor jouw opsomming, en moge VELEN dit artikel lezen én vooral toepassen!

Hartegroet,

DAVID

Greetje van der Lugt |  http://www.nuance-kleuradvies.nl

Bedankt voor je informatie, goed om te lezen!

Vanuit mijn vak heb ik nog een belangrijke aanvulling: ZIEN ze ook dat je goed bent? Onderstreept de kleding (lees uitstraling) het verhaal? Je uitstraling is niet het doel op zich maar het is wel belangrijk als onderstreping van je kwaliteit.

Kwaliteit x Zichtbaarheid = Succes.

Kleurrijke en stijlvolle groet,
Greetje

Ramon

Keurige omschrijving van een duidelijke werk omschrijving.

Ben het er zeker mee eens dat deze punten effect hebben en toegepast moeten worden in een goed sales gesprek.

Groet,

Ramon

Martinet Yannick

Het klopt helemaal, door je verhaal te vertellen " op maat en in de woorden van de klant", zal hij/zij je veel beter begrijpen.Je verhaal toepassenop hun verhaal, rustig praten en hen ook rustig in de ogen kijken, scheppen rust en vertrouwen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..