Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 27.213

Uw belangrijkste verantwoordelijkheid als verkoper

Uw persoonlijke verzorging, maar met name uw scherpte en uw stemming dienen optimaal te zijn. Waarom is dit vooral bij verkopers van belang?

Uw belangrijkste verantwoordelijkheid als verkoper

Wat zijn doorgaans de eerste gedachten die als vanzelf in ons opkomen wanneer we iemand anders tegenkomen?
  • Mensen met een sterke interne drang om te nemen, denken dan vaak:
    Wat kan hij/zij voor mij betekenen?
  • Mensen met een sterke drang tot kritiek hebben als eerste gedachte:
    Wat kan ik aan negatiefs ontdekken aan deze persoon?
  • Ook zijn er mensen die zich afvragen of ze zich comfortabel voelen in de aanwezigheid van deze persoon:
    Vind ik deze man/vrouw aardig en/of respecteer ik deze persoon?
  • Onzekere mensen richten hun aandacht direct op de vraag:
    Wat zou die persoon van me denken?

Tot welke groep mensen u tot nu toe ook heeft behoord, mag ik uw aandacht eens vragen voor een andere gedachte?

Laat vanaf nu uw eerste gedachte eens zijn: 'Wat kan ik betekenen voor deze persoon?'

Met deze gedachte zult u elke ontmoeting met een ander gaan ervaren en beleven als een mogelijkheid om te geven en te helpen. Het is relatief eenvoudig om uw grondhouding te veranderen door uzelf telkens deze vraag voor te houden. Leer uzelf daarom aan om hier een gewoonte van te maken. Dit kan u bijvoorbeeld doen door elke keer wanneer u iemand tegenkomt uzelf die vraag te stellen, en niet alleen in verkoop-situaties.

Herhalen
Stop nu even een paar minuten met lezen en herhaal alleen dat zinnetje eens een paar keer. Dit om u de nieuwe gedachte eigen te maken.
Denk hierbij allereerst aan mensen die u al kent en begin dan met de mensen die u aardig vindt. Vervolgens gaat u met uw aandacht naar die mensen bij wie u een neutraal gevoel hebt. Sluit af met de mensen met wie het contact niet altijd even makkelijk verloopt.

Dat wat u zoekt zult u vinden
Herkent u het patroon bij uzelf van het snel oordelen over anderen; het snel uw (negatieve) mening klaar hebben over anderen; het altijd kritiek hebben op anderen na een feest of een etentje?

De basisgedachte die ons drijft ligt vaak in de richting van: 'Wat kan ik aan negatiefs ontdekken aan de ander' en 'wat vind ik anders (= fout) aan die ander?' En dat klopt als een bus, want u vindt ook de fouten, de misstappen, de foute aannames, de vastlopers en de grenzen en uiteindelijk ziet u alleen nog maar wat negatief is. Wij kijken vaak neer op anderen met als onbewuste intentie daar een sterker zelfbeeld aan over te houden. Het tegendeel blijkt echter de ontnuchterende realiteit.

Wanneer u wilt weten wat het oordelen u feitelijk heeft opgeleverd, dan zal dat met zekerheid niet meer zijn dan situaties van frustratie, sombere stemming, boosheid, irritatie, terughoudendheid, ziekte en cynisme – kortom allemaal toestanden die u als verkoper niet bekrachtigen!

Wat u uitstraalt, krijgt u versterkt weer terug.

Dat blijkt de grootste waarheid. Anderen voelen en ervaren de negatieve energie automatisch en dat levert u ook weer automatisch reacties op van anderen die u niet bepaald passen.
Wie het patroon bewust gaat proberen te doorbreken door te beginnen met de vraagstelling 'Wat kan ik doen voor die persoon?' laat daar vaak al snel deze ingeving op volgen:
'Waarom moet ik eerst aan anderen denken, want zij denken echt niet na over wat ze voor mij kunnen betekenen!?' Vooral in het begin zal uw interne stem grondig tegensputteren, met weerspiegelingen als: 'Wie probeer je hier nou te belazeren' of 'Dit ben jij niet!,  en 'Zo ben jij niet!'. Realiseer u daarom dat u niets te verliezen heeft en kijk eens wat het u oplevert. Ga door en hou vol.

Een paar dagen later

Mijn eigen ervaring met deze gedachten-oefening gaf al na een paar dagen (!) resultaat. Ik begon een verandering te ontdekken in de manier waarop ik naar anderen keek en waarop anderen mij aanspraken en aankeken. Ik voelde me steeds meer ontspannen en kreeg energie voor twee en ging steeds meer ondernemen. Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe u de wereld kunt veranderen door eerst iets aan uzelf te doen.

Door u dit nu van harte voor te houden en aan te bevelen, en daarmee andere ervaringen in uw werk en leven te brengen, maakt ook dit artikel deel uit van mijn antwoord op die zo cruciale vraag:

'Wat kan ik voor u betekenen?'

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,6
(39 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Gerelateerde Artikelen
Reacties

lennert de keizer

Ik ben er van overtuigd geraakt dat deze grondhouding de basis is van persoonlijke effectiviteit.
De grote strijd is met mijzelf.
Dit artikel sluit aan en is zeer praktisch. Ik ga er mee aan de slag.

bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Arkoz Interim-management en vastgoedadvies


Lennert de Keizer
Een manager waar strategie in de praktijk werkt....

06-53349281

Dag Lennert,

Wij delen deze overtuiging.
Hartelijk dank voor je mooie reactie
Fijne dag

hopelijk ontdekt de lezer de waarde van deze oefening die je houding en resultaten bepalen.. Als verkoper je 100% kunnen focussen op de ander (klant) is de basis van beïnvloeding in het algemeen en effectief verkopen in het bijzonder.

henri van deursen

In dit artikel wordt de essentie geraakt van de belangrijkste karaktereigenschappen van een goede verkoper. Openstaan voor anderen en hulpvaardigheid tonen. Ik ben er van overtuigd dat zonder deze karaktereigenschappen een verkoper niet naar behoren kan functioneren.

André van der Graaf

net een spiegel

Laetitia van der Lans |  http://www.dezaligezalm.nl

Het mensbeeld wat in dit artikel naar voren komt spreekt me aan. Dienstbaar aan elkaar, betekenisvol, verbindend. Een verademing om zo iets te lezen.

Hans van de Breevaart

Prachtig stuk! Het lijkt een open deur: 'De klant is koning'. Maar gedragen we ons als verkopers ook als zodanig. En dan is het niet alleen een kwestie van simpelweg de zin uitspreken: 'Wat kan ik voor u betekenen' (dat komt nogal oubollig en al snel ook gemaniereerd over). Maar zorg ervoor dat we dat als verkopers vooral uitstralen! En bedenk: niet alleen de klant, maar ook jij als verkoper zelf wordt er beter van! Want je biedt wat de klant wil (aandacht, interesse) en verkoopt daardoor sneller en meer!

Dag René, Henri, André en Laetitia,
Hartelijk dank voor ieders mooie reacties.
Fijn om te lezen en uitnodigend tot het schrijven van meerdere van dit soort artikelen.

Viviane Moerman

Dit is inderdaad een hele goede tip!
Al uitgeprobeerd. Het is echter gekend dat wij mensen gewoontedieren zijn.
Een goede opfrissing op tijd is altijd welkom.
Dit kan door dit regelmatig te bespreken met collega's sales op samenkomsten
en hierbij elkaars ervaringen op dat vlak te delen.

Richard van Houten

Heel mooi stuk Hans!
Dank je voor dit schitterende inzicht.

Groeten,
Richard

Hans Oelen

Dag Viviane en Richard,
Hartelijk dank voor jullie mooie reactie. Dat voelt goed.
Het is inderdaad herkenbaar Viviane dat we goede tips en voornemens een paar dagen koesteren en dat het daarna al snel weer wegzakt, omdat de oude bestaande en diep verankerde patronen de regie dan weer overnemen.
Om goede voornemens echter meer kans te geven om een gewoonte te worden, of een grondhouding zelfs, draag ik al jaren een gewoon steentje in mijn broekzak. Elke keer wanneer ik dat steentje aanraak, is voor mij een geheugensteun om datgene te doen wat ik mezelf heb voorgenomen. Doe dit vervolgens consequent zo'n 20 dagen, want dat is de gemiddelde tijd die je onderbewustzijn nodig heeft om iets nieuws als patroon op te nemen.
Fijne dag vandaag
Hans

René van Bommel |  http://www.bootcentrum.nl

Het is uit mijn ervaring inderdaad ook heel simpel om jezelf te ´´manipuleren``. Met een glimlach bellen helpt bijvoorbeeld goed om een beetje vrolijk te klinken, ook al ben je chagrijnig. Deze tip ga ik er ook instampen. In feite programmeer je jezelf.

Ine Van Hofstraeten |  http://www.topverkopertips.be

Toen ik dit artikel las dacht ik gelijk... Dit ga ik proberen. En vooral ook in mijn persoonlijke relaties.
Dank je wel voor de geweldige Eye-Opener Hans.

Oprechte groet,
Ine

Dag Hans van de Breevaart,
Wat een waardevolle toevoeging lever je met jouw reactie, want wat je feitelijk weergeeft, is jezelf niet te beperken tot het uitspreken van de woorden... de werkelijk oprechte werking komt vanuit de grondhouding, die vervolgens de woorden vormen. Dank je wel, Hans, voor deze nuance van belang!!

Dag René, precies zoals je het zegt, is het doel dit in je systeem te programmeren.

Ine... you'r welcome. Ik ervaar jouw reactie als een feestje!! Dank je wel.

Nosmetics |  http://nosmetics.be

Dit is echt een handig artikel! Ik ga het zeker eens proberen.
Bedankt en vriendelijke groetjes,
Nele Leemans van Nosmetics.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?