Hoe krijg ik nu dat contract?

Steyn  Elshout
Steyn Elshout
Mplus

Herkent u dit? Vol vertrouwen begint u aan een traject. U vindt de juiste contactpersoon. U hebt een goed eerste gesprek, u weet de DMU goed te bepalen en uiteindelijk zelfs de onderhandelingen uitstekend door te komen. Yes, de order is binnen!

Hoe krijg ik nu dat contract?

Maar dan..... blijft de handtekening uit. Het contract wordt maar niet ondertekend! U belt, gaat langs en het lukt u maar niet om die handtekening te krijgen zodat u het contract kunt in laten gaan.
Waar ging het fout?

Voorbereiding
Verkoop begint bij de voorbereiding. Elementair is dat u zich vanaf het eerste moment dat u met een prospect aan de slag gaat realiseert hoe het verkoopproces kan gaan verlopen. Welke informatie is van belang, met wie heb je het kennismakingsgesprek (en wie wilt u dat daar allemaal bij zitten). Welke stappen gaat u doorlopen om tot een overeenkomst te komen, welke rode vlaggen kunt u tegen komen, enz, enz. Als u dit allemaal weet kunt u een duidelijk plan opstellen voor alle stappen.

Hierbij neemt ook op wanneer u de overeenkomst binnen wilt hebben en wat ervoor nodig is om dit te behalen. Door dit te bepalen, kunt u het traject zodanig opbouwen dat u tijdens het afrondende gesprek een overeenkomst meeneemt die direct ondertekend kan worden. U blijft net zolang bij de klant tot de overeenkomst ondertekend is en u bij terugkomst op de zaak direct met de uitvoering kunt beginnen. Moeilijk? Nee, het vergt alleen wel durf!

Tips voor de afronding

  • Geef al aan het begin van het salesproces de stappen aan die u met de prospect wilt doorlopen. Hierbij benoemt u ook de afrondende fase. Vraag hierover commitment aan de prospect!
  • Check gedurende het hele traject of de stappen die u wilt doorlopen ook naar tevredenheid verlopen. Zo niet? Dan bijsturen!
  • Werk samen met de klant intensief naar de afronding. Bouw desnoods een stap in om samen vooraf de overeenkomst volledig te doorlopen, zodat tijdens het afrondende gesprek niets mis kan gaan.
  • Zouden er toch wijzigingen zijn in het laatste gesprek, dan laat je dit buiten de afrondende overeenkomst, maar zet je dit in een addendum. De handtekening is het belangrijkste!

Ik ben benieuwd of deze tips u verder helpen in het sneller verkrijgen van de overeenkomsten. Hoe sneller u kunt beginnen, hoe sneller u geld kunt verdienen!
Succes!

Steyn Elshout
Bureau de Jaeger

Steyn  Elshout

Steyn Elshout

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,7
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Martin Ophoff |  http://www.meubelvoordeel.nl

de theorie klinkt altijd zo mooi...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..